העליות בבורסה הן רק בכאילו

רוב החברות שאמורות לקדם את המשק, נסחרות במדד היתר שם מצב ההשקעות גרוע

השבוע פורסמה ב"גלובס" כותרת שהכריזה: "חג באחד העם: המעו"ף מרוחק רק 7 נק' משיא היסטורי". כותרת זו נכונה אך עלולה להטעות. כך גם טענת הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, שבסקירה שפרסמו בסוף השבוע האחרון טענו כי "נתוני המאקרו החזקים של ישראל ימשיכו לתמוך בבורסה וכי רמת המכפילים בשוק נוחה להשקעה".

צודקים בבנקים - המדדים במגמת עלייה. עם זאת, יש לבחון את סוג החברות שרושמות צמיחה. הצמיחה במדדים היא לא בהכרח הצמיחה שישראל מייחלת לעצמה ולא בטוח שהיא נובעת מהשקעות בחברות שבהן ישראל מתהדרת בשנים האחרונות.

נבחן את הצמיחה שהמשק מתהלל בה: המניות הכבדות בבורסת ת"א, שממוקמות במדד המעו"ף (ת"א 25) ובמדד ת"א 75, הן בעיקר חברות מקומיות נותנות שירותים שאינן נמנות על סקטורים מבוססי מו"פ.

אותן חברות אינן נחשבות יצרניות והן לא מפתחות מוצרים חדשניים ומתוחכמים שיכולו להתחרות בשווקים הגלובליים, אלא מדובר בבנקים שמעודדים השקעה במניות, מן הסתם של עצמם, ושל חברות הביטוח, הנדל"ן, האנרגיה והסלולר.

בעוד שבעבר התהדרה ישראל בחדשנות טכנולוגית, פיתוח מהפכני והייטק מוביל ברמה עולמית, היום "צמיחת המשק" הישראלית נובעת מהתחזקות פיננסית של חברות שירותים, שהחדשנות היחידה שקיימת בהן היא חדשנות צרכנית-פיננסית-שיווקית, שנועדה לשפר את השירות ללקוח ובעיקר לצרוך יותר בשוק המקומי. יתרה מכך, אותן חברות שירותים גובות מהציבור מחיר כבד מבלי באמת לקדם אותו, לפתח אותו ולגרום לו להיות יצרני.

כך שבעצם, הקטר של המשק הישראלי (טכנולוגיית העלית של ישראל) שצמח בשני העשורים האחרונים על בסיסי ידע, חזון והון אנושי, נכון להיום, נדחק לשוליים של הכלכלה החברה ושוק ההון.

כמעט לא ותמצאו חברות טכנולוגיה עלית במדד המעו"ף. גם לא תראו אותן מככבות במדד ת"א 75, ואם הן כבר שם - הן אינן זוכות לעדנה מצד המשקיעים.

ניקח לדוגמה את חברות הביומד של ישראל שנחשבות חדשניות, ומובילות פיתוחים ברמה הגלובלית. חברות כמו כלל ביוטכנולוגיה, פרולור וקמהדע שנסחרות במדד ת"א 75, איבדו בשנה החולפת 20% מערכן בממוצע. זאת, למרות דיווחים חיוביים על עסקאות, הצלחות בניסויים ודוחות יחסית טובים. אותן חברות לא מצליחות להניב תשואות חיוביות למשקיעים, לא משכנעות את המשקיעים להשקיע בהן וכמעט שאין בהן שוק, בעוד שמניות חברות השירותים למיניהן הניבו תשואות חיוביות.

המצב בבורסה של ת"א הוא כזה שרוב חברות טכנולוגיית העלית של ישראל, שאמורות לסחוב את קטר המשק הישראלי קדימה, נסחרות במדד היתר שם מצב ההשקעות גרוע. מחזורי המסחר במדד זה דלים ומניות רבות שרשומות בו איבדו בשנה החולפת כ-50% מערכן.

דבי קאופמן היא מחברת הספר "חלום של שוק" שמספר את סיפור בהתנפצות בועת ההיי-טק וראה אור בשנת 2003. סוחרת עצמאית בשוק ההון ועשויה להיות בעלת עניין במניות ובנושאים המוזכרים במאמרי.