מבחן דרכים: פיז'ו 508 - נוחות והתנהגות כביש מרשימה

חוזרת לשאוג: הצגת 508 החדשה מראה כי פיז'ו חוזרת לערכי המותג שנעדרו מדגמיה דור שלם ■ חבל שגם תיבת ההילוכים לא מהוקצעת

פיז'ו חוגגת 200 שנה וזהו תירוץ מצוין לחידוש המותג. נושאת הבשורה היא מכונית התצוגה SR1, שהיוותה השראה למראה החדש של 508. כמוה ישאבו ממנה השראה גם שאר הדגמים החדשים של היצרן הצרפתי הגדול בעולם. ל-508 שני כובעים לחבוש: האחד כמחליפתה של 407 והשני כמחליפתה של 607, שייצורה הסתיים בקול דממה דקה לפני כחצי שנה.

עיניה של פיז'ו נשואות כיום להתמודדות מול יצרנים גרמניים, אפילו שאנשי פיז'ו אומרים - בענווה לא אופיינית - שהם אינם מותג פרימיום והם לא מתכוונים לשחק במגרש ההוא. הרבה מאוד הושקע בשיפור המראה והמגע בתא הנהג ובסביבת הנוסעים, באמצעות עיצוב חדש, בחירת חומרים חדשים וויתור על המדרג המסורתי הגורס שאיכות החומרים יכולה לרדת ככל שיורדים נמוך יותר לעבר רצפת הרכב.

508 ניצבת על "פלטפורמה 3" של פיז'ו סיטרואן, שבגרסתה הארוכה משרתת את סיטרואן 5C הנוכחית. בסיס הגלגלים התארך ב-9.2 ס"מ לעומת זה של 407 (שהשתמשה בגרסה ה"קצרה" של אותה פלטפורמה). סרחי העודף קוצרו לטובת ניצול חלל טוב יותר בתא הנוסעים והמטען.

נקודה מעניינת לציון הם המתלים הקדמיים. פיז'ו מציעה שניים מאלו. הגרסאות שיצוידו במנועי 1.6 ל' טורבו (THP) ייהנו מתמוכות מקפרסון בחזית, עם יתרונות של משקל עצמי קטן ועלות ייצור מופחתת; ואילו גרסאות הדיזל (הכבדות יותר בכ-110 ק"ג), יצוידו במתלה עצמות עצה כפולות בעלות יכולת נשיאת עומס עדיפה.

העלמה יעילה

אירוע ההשקה נתן הזדמנות לנהוג בשתי גרסאות המנוע, אבל לא במפרט המדויק שיגיעו אלינו. מנוע 1.6 ל' הטורבו, שפותח יחד עם ב.מ.וו, יגיע לישראל בצמוד לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים. בהשקה יכולנו לנהוג רק בגרסה הידנית המרשימה מאוד.

למנוע תפוקה של 156 כ"ס ו-24 קג"מ, עם נתון פליטה של 164 ג"ר לק"מ. שיא המומנט מגיע כבר ב-1,500 סל"ד, ומתורגם מיד לזמינות כוח טובה מאוד. המנוע שומר על התפוקה היפה עד אחרי הצלבת עקומות המומנט וההספק. בשפת העם, זהו מנוע נמרץ וחזק יותר ממנוע 2.0 ל' האטמוספרי היוצא, והוא מצליח להניע את 508 החדשה (והקלה יותר בכ-60 ק"ג מ-407) באופן ראוי בהחלט.

לצד המרכיב החשוב של איך המכונית נעה, תא הנהג הוא מקום נעים מאוד להיות בו. עיצוב הפנים נאה מאוד ואלגנטי, ובחירה החומרים טובה מאוד. למרות שציינו בפנינו כי מדובר ביחידות "קדם ייצור", תאי הנוסעים של כמה מכוניות בהן נהגנו היו מושלמים. בהחלט מבין הטובים בסגמנט.

המושב האחורי - נקודת תורפה מכאיבה ב-407 - הוא עתה מקום מרווח מאוד ונעים להיות בו. השיפור בחלל ניכר בכל ממד, וכך גם הבידוד מפני רעשי הכביש והסביבה. מפתן הדלת נפתח בצורה רחבה ומזמינה, והמושבים מאחור תומכים ומרווחים.

נסיעת המבחן התקיימה על פני כבישים הררים ומפותלים מאוד. בתנאים אלה פיז'ו חשפה את חזרתה למקורות ולתקופה שבה מכוניות צרפתיות היו סמל לנוחות ולהתנהגות כביש. 508 נטועה ומציירת קווים מושלמים בפניות, לא מעט בזכות מערכת היגוי מדויקת ועתירת משוב לנהג. המתלים מכוילים באופן נכון מאוד ומצליחים לשלב התנהגות כביש בטוחה ומהנה עם נוחות נסיעה. זו כבר לא הנוקשות החובטת של 407, אלא גלגול נעים והעלמה יעילה של פני כביש משובשים ושל פניות.

אינפו: פיזו 508
 אינפו: פיזו 508

שיפור הפרגמטיות

את גרסת הדיזל 2.2 ליטר פיז'ו סימלה כ-GT, בעיקר כדי לרמוז שזו גרסת המנוע החזקה ביותר. עם 204 כ"ס ו-45 קג"מ, דיזל זה בהחלט עונה להגדרה "חזק". גרסה זו מעט כבדה יותר ומצוידת במתלה קדמי מסוג עצמות עצה כפולות. תפוקת הכוח מורגשת מאוד מיד בתחילת התנועה, כש-35 קג"מ זמינים ב-1,500 סל"ד מיד מגיע בקפיצה חדה לשיא המומנט. גרסה זו מהירה מאד ומדויקת להפליא, גם במחיר של נוקשות נוספת אך לא במחיר הנוחות.

זה המקום להזכיר שקיימת גם גרסת סטיישן, SW, הנסמכת על אותה פלטפורמה ואותו בסיס גלגלים. SW מציעה נפח של 640 ליטרים בתא המטען ועוד 1,865 ל' כשכל המושבים מקופלים. ההבדל העיקרי באבזור נמצא על הגג. כמו בדגמים אחרים, גם כאן מציעה פיז'ו גג שמש פנורמי המכסה את רוב שטחו של הגג, נחמד.

גרסה נוספת בה נהגנו שתגיע אלינו היא e-HDI עם מנוע דיזל סופר-חסכוני בנפח 1.6 ל'. התפוקה עומדת על 112 כ"ס והמומנט על 28 קג"מ, מכובד בהחלט. נתון הפליטה עומד על 109 ג"ר לק"מ, שזה נמוך מאוד למכונית בסגמנט D.

למנוע זה צורפה תיבת הילוכים רובוטית עם שישה יחסי העברה. בנהיגה העירונית שעשינו גילינו תיבת הילוכים לא מבריקה במיוחד, שעוברת בין יחסי ההעברה בגסות וחובטת באופן מאוד לא נעים. החיסכון בדלק שהיא מביאה (או אמורה להביא בזכות משקל עצמי נמוך והיעדר ממיר-מומנט) מתגמד מול התחושה שאתה נוסע במכונית לא תקינה. גרסה זו אמורה להגיע גם אלינו.

508 מצטרפת לשושלת ארוכה של דגמי 500 מפיז'ו. כמעט כולם היו מכוניות מרשימות מאוד ואיכותיות לתקופתן. גם 508 החדשה צועדת בעקבות אבותיה. הכניסה החדשה של פיז'ו לסגמנט D מציעה מראה נכון ומתקדם, יכולת דינמית כצפוי משחקן משמעותי בסגמנט הזה, ורמת ביצועים גבוהה מאוד של תא הנוסעים וסביבת הנהג.

זאת, לצד שיפור הצד הפרגמטי עם חלל משופר ליושבים מאחור ולתא המטען, צריכת דלק מופחתת של המנוע החדש והמוגדש, ונוחות נסיעה שנעדרה מדגמי פיז'ו למשך דור מכוניות שלם.

אלינו הגיעה ה-508 באפריל. בהיצע יהיו שלוש גרסאות, כולן 1.6 THP עם תיבת הילוכים אוטומטית. מחיר גרסת הכניסה יהיה 160 אלף שקל. גרסת הדיזל e-HDI תגיע בהמשך השנה, מחירה טרם נקבע.

*הכתב היה אורח חברת פיז'ו בספרד

מתחרות

מדגם משפע המתחרות שינחתו כאן השנה:

שברולט מאליבו

מאליבו היוצאת תוכננה בעיקר עבור השוק הצפון-אמריקני. הדור החדש שלה, שנחשף השבוע, מכוון ליעדים גלובליים ומאמץ אוריינטציה אירופית יותר. מתחת לכסות האגרסיבית מסתתרת פלטפורמה מעודכנת של אופל אינסינייה. גם המנועים יהיו באוריינטציה אירופית, כולל 2 ליטר טורבו חזק. תא הנוסעים איכותי, מתוחכם ושופע גאדג'טים כמו מסך מגע נוסח אייפוד

פולקסווגן ג'טה

המתחרה "הטבעית" של פולקסווגן בפלח של 508 היא פאסאט, שיקרה יותר בכמה עשרות אלפי שקלים. אך לקראת סוף השנה יתוגבר המערך של המותג בארץ בג'טה החדשה, שתתמודד בפלח מכוניות המנהלים "ההתחלתי". עם אורך של 4.65 מ' זוהי מכונית גדולה משמעותית מהג'טה היוצאת ויש לה תא נוסעים איכותי ומרווח. באירופה היא נמכרת עם שלל מנועים, כולל 2 ליטר טורבו עם 200 כ"ס

הונדה אקורד

אקורד, אחת המתחרות הוותיקות והיציבות בפלח המנהלים, תגיע אלינו בהמשך השנה אחרי מתיחת פנים יסודית, שכוללת חזית חדשה עם פנסים, גריל ופגושים חדשים, זנב מעוצב מחדש ושלדה מעודכנת לטובת נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. תא הנוסעים עבר שדרוג בעיצוב ובאיכות החומרים והמנועים חסכוניים ויעילים יותר, כולל גרסה עם 180 כ"ס