מפריז ועד ויטנאם: הישראלים משתלטים על סדנאות הבישול בחו"ל

מאסטר שף אינטרנשיונל: "גלובס" מציג את המדריך השלם לסדנאות בישול בכל רחבי העולם ■ לטייל עם טעם טוב בפה

עם פריחתן של תוכניות הבישול משגשגות גם סדנאות הבישול. בתי ספר לבישול בעולם גילו את הניחוח המשכר של המסעות הקולינריים, ומציעים סדנאות וקורסים עם שפים מקצועיים תמורת מאות ואלפי שקלים לסדנה.

צרפת - עד 1,000 אירו כדי ללמוד את סודות השפים הגדולים

שלא במפתיע, היעד הפופולרי ביותר לסדנאות בישול הוא פריז שבצרפת.

יין ב"או שאטו": בפריז מוצעות כיום בלפחות 30 מיקומים שונים סדנאות יין המועברות מדי יום. בסדנה ב"או שאטו" שבקרבת הלובר, מלמדים מלצרי יינות מוסמכים (סומליה) את כל רזי היין - מקריאת התוויות בצרפתית, דרך עקרונות בסיסיים בהתאמת יין למנה, טיפים חשובים בשלב טעימת היין ועוד.

מחיר: 160 שקל לאדם, דרך חברת אלדין טרוול, המתמחה בתיאום סדנאות בישול לתיירים ישראלים.

אוכל ב"או שאטו": למבקשים ללמוד קצת יותר על המטבח הצרפתי באותו המוסד מוצעת סדנה מעט ארוכה יותר, הכוללת סיבוב בשווקים של פריז, טיפים להרכבת התפריט ויצירת ארוחה מלאה בת שלוש מנות.

מחיר: כ-790 שקל לאדם ל-4 וחצי שעות.

בית-הספר לבישול קורדון בלו: הסדנאות הנחשבות בפריז, אגב, הן אלה של המוסד הנחשב ביותר כיום לבישול ביבשת - בית הספר לבישול "קורדון בלו": מגוון הסדנאות הקצרות שמעביר בית הספר אדיר, ויש להתעדכן מראש בלוח הסדנאות המפורט באתר האינטרנט: www.cordonbleu.edu.

הקורסים מתמלאים מהר מאוד ועל כן כדאי להזמין מקום מבעוד מועד באתר. כל הקורסים מאוד מקצועיים ואינם מיועדים למי שעושים את צעדיהם הראשונים במטבח. ממבחר מצומצם יותר של הקורסים ניתן ליהנות גם בקמפוסים אחרים של הקורדון בלו ברחבי העולם: מלונדון, דרך טוקיו ביפן או אוטוווה בקנדה, ועד אדלייד וסידני שבאוסטרליה.

בגזרת הקורסים היותר מיוחדים, ניתן למצוא סדנה בת יומיים על רטבים (300 אירו למשתתף), או סדנה בת 4 ימים על "קסם המטבח הים תיכוני", תמורת לא פחות מ-930 אירו למשתתף.

הקורסים הקצרים ביותר הם בני שעתיים והם מבוססי הדגמה מצד השפים של בית הספר (בתרגום לאנגלית). בין נושאי ההדגמות ניתן למצוא שילובי יין ואוכל, סדרת הדגמות תחת הכותרת "סודות השפים" העוסקת במנות דגל של שפים מכל העולם, סדנת מנות ראשונות, ועוד (45 ל-60 אירו לשעתיים לאדם).

עוד מקיים בית הספר סדנאות בנות 3 שעות בנושאים שונים - החל בהכנת עוגיות מקרון, דרך סדנת פסטה ורביולי, וכלה בסדנת מרקים ובסדנה על סודות הריזוטו.

מחיר: כ-95 אירו לאדם.

סדנאות יקרות וארוכות יותר מוצעות בנושאים מגוונים (ביניהן סדנת "קינוחי שוקולד", סדנת "טעמי הפרובאנס" וסדנה להכנת לחמים באופן אישי).

מחיר: 160-175 אירו ל-7 שעות נטו.

איטליה - עד 400 אירו לסדנה שתבטיח רוטב משובח לפסטה אל-דנטה

מי שמעדיפים להתמקצע בגזרת הפסטות והלזניות ימצאו שפע של סדנאות בארץ המגף.

אלברורלו - פסטה בתוך מבני טרולי: בין מבני הטרולי המרשימים, המהווים את מוקד המשיכה העיקרי של תיירים לעיר אלברובלו שבמחוז פוליה שבבארי, מוצעת לתיירים כאן גם סדנת בישול פופולרית. הסדנה, הנמשכת 4 שעות, כוללת היכרות מעמיקה עם תרבות הבישול של המקומיים.

מחיר: 835 שקל לאדם (באמצעות אלדין טרוול).

אקדמיה ברילה: אם מחירה של הסדנה באלברובלו נשמע גבוה, הכול יחסי, במיוחד בהשוואה לסדנאות שמציע בית הספר הידוע "אקדמיה ברילה", הממוקם עיר פארמה ולו היסטוריה מפוארת בסדנאות בישול.

הסדנאות ב"ברילה" מתקיימות באמצע השבוע בקבוצות קטנות של החל מ-6 משתתפים, ובסוף השבוע בקבוצות גדולות מעט יותר, המונות כעשרים משתתפים. בין הסדנאות המוצעות ניתן למצוא את "יסודות המטבח האיטלקי", "סדנת רטבים", 5 כיתות שונות בנושא הכנה והגשה של פסטה, סדנת "מאורז לריזוטו", סדנה מיוחדת על בישול עם עשבי תיבול, סדנה אחרת על בישול באמצעות המיקרוגל (כן, כן), ועוד לוח הסדנאות המלא והרשמה באתר המוסד בכתובת www.academiabarilla.com.

ארוחת הצהרים, המבוססת על החומר הנלמד, כלולה במחיר.

מחיר: 300 אירו לסדנה של 8 שעות (09:00-17:00).

יש גם סדנאות מיוחדות ואקסקלוסיביות יותר, הכוללות גם בישול מנות בשר (למתקדמים בלבד) או מנות תקופתיות ומרשימות במיוחד.

מחיר: 360 אירו לאדם.

המזרח הרחוק - 155 שקל לסדנה של 7 שעות בווייטנאם, כולל סיור בהאנוי

אלטרנטיבות קולינריות זולות בהרבה מחכות בקצה המזרחי יותר של הכדור.

תאילנד: בית-הספר לבישול של צ'אנג מאי מציע ביקור מודרך בשווקים לצורך קניית מצרכים (כלול במחיר), הכנת לא פחות מ-6 מנות, הסעות לסדנה, ארוחת צהרים ואפילו ספר בישול למזכרת.

מחיר: 130 שקל לאדם ל-6 שעות. סדנה מקבילה בבנגקוק מתקיימת בקבוצה בת 11 משתתפים (230 שקל לאדם ל-4 שעות, כולל יין אלדין טרוול).

שנגחאי, סין: אלדין טרוול מציעה גם סדנה בשנגחאי שבסין, שבמסגרתה ניתן ללמוד הכנת מנות ראשונות וחטיפים סיניים, ובראשם כופתאות מורתחות, כופתאות מאודות ולחמניות מאודות (אל תשאלו אותנו על ההבדל, טרם עברנו את הסדנה).

מחיר: 380 שקל ל-4 שעות לאדם.

בייג'ין, סין: בית הספר לבישול Hutong Cuisine זכה לביקורות אוהדות בכל רחבי העולם. הסדנאות, מועברות על ידי צ'וניי ז'ו - כימאית שעזבה את עבודתה לטובת פתיחת בית-הספר לבישול. בסדנה מדגימה ז'ו הכנה של 5 מנות נבחרות כאשר המשתתפים מבשלים בעצמם 2-3 מהמנות לטובת ארוחת הצהרים.הסדנאות מתקיימות בקבוצות קטנות של עד 6 אנשים, כשניתן לקבוע שיעורים פרטיים בערב.

פרטים באתר (www.hutongcuisine.com).

מחיר: 240 יואן - כ-36 דולר, ל-3.5 שעות.

ניתן תמורת 70 יואן נוספים (כ-10 דולר) להצטרף לסיור קניות בשוק המקומי.

לאחרונה הוקם מרכז "מתחרה" ומערבי יותר תחת שם דומה, The Hutong, המנוהל על-ידי צמד אוסטרלים, ביחד עם צוות מקומי שגייסו. המרכז מציע סדנאות בישול אסייתי המשתנות מדי יום. הסדנה כוללת הדגמה והתנסות בהכנה של מספר מנות. פרטים, באתר בכתובת http://thehutong.com.

מחיר: 200-240 יואן (30-36 דולר) לשעתיים לאדם.

האנוי, וייטנאם: את פרס המחיר המשתלם קוטפת סדנת הבישול בהאנוי שמציעים באלדין. הסדנה כוללת סיור בשווקים, היכרות עם המטבח המקומי ושיעור מיוחד עם שף וייטנאמי, בנוסף לסיור בעיר.

מחיר: 155 שקל לאדם, ל-7 שעות.

מי שהתאהבו במטבח המקומי יכולים להזמין מקום באחת הסדנאות של Hidden Hanoi, בית-ספר קטן לבישול שפועל בשיטה מעט שונה: ניתן לבחור סדנה אחת מתוך 5 סדנאות המבוססות על תפריט שלם של ארוחה מקומית מסורתית (ארוחה אחת מתמקדת בפירות ים, אחרת כוללת סלט בננות וכו').

פרטים באתר www.hiddenhanoi.com.

מחיר: 40 דולר (50 כולל סיור בעיר).