סקר: מצב הרוח הלאומי בארה"ב נפל לשפל של שנתיים

תוך חודש חל זינוק של 13% במספר האמריקנים אשר חושבים שמצבה הכלכלי של ארה"ב מחמיר, כך עולה מסקר של הניו יורק טיימס ושל רשת CBS

"מצב הרוח הלאומי בארה"ב נפל לשפל של שנתיים", כך עולה מסקר של הניו יורק טיימס ושל רשת CBS. האמריקנים יותר פאסימיים בקשר לתחזית הכלכלית והכיוון הכללי של ארה"ב, יותר מבכל תקופה אחרת מאז שהנשיא אובמה סיים את 100 ימי החסד שלו עם כניסתו לתפקיד, בתקופה בה עדיין היה המיתון בעיצומו באופן רשמי.

הסקר מצא כי הירידה במצב הרוח קשורה לעליית מחירי הדלק, הקושי הנמשך במצב האבטלה, והויכוחים הבלתי נגמרים בוושינגטון בעניין יכולותיו של הממשל הפדראלי לעמוד בהתחיבויות העתידיות. הסקר מצביע על כך שכל הסימנים שנרשמו בתחילת השנה והצביעו על עלייה, אמנם איטית ולא יציבה, בביטחון הציבור כי ההתאוששות קרבה - נעלמו.

השינוי בגישה עליו מצביע הסקר בא לידי ביטוי בנתון לפיו חל זינוק של 13% תוך חודש בודד במספר האמריקנים אשר חושבים שמצבה הכלכלי של ארה"ב מחמיר, וזאת על אף שמאז הסתיו האחרון ישנם סימנים מאקרו כלכליים להתחדשות הצמיחה הכלכלית. רבים מן הכלכלנים ספקניים ומזהירים כי קצב ההתרחבות אינו מהיר מספיק על מנת ליצור מספר משמעותי של מקומות עבודה חדשים.

עוד עולה מהסקר שהירידה במצב הרוח הציבורי הובילה לירידה ברייטינג של שתי המפלגות וכן של הנשיא אובמה. לאחר 100 הימים הראשונים לשינויים לחלו בקונגרס בעקבות בחירות מחצית הקדנציה, בהם תפסה המפלגה הרפובליקנית את השליטה בבית הנבחרים, אמרו 75% מהמשתתפים בסקר כי הם אינם מסכימים עם האופן בו מתנהלת עבודת הקונגרס. חוסר ההסכמה עם דרכו של הנשיא אובמה מעולם לא היתה כל כך רחבה, כאשר כך חושבים 57% מהאמריקנים - מה שמהווה סימן אזהרה לאובמה המתחיל כעת את הקמפיין לבחירות 2012. שיעור דומה של אמריקנים אמרו כי אינם מסכימים עם דרך הטיפול של אובמה בעניין הגירעון בתקציב הפדראלי. עם זאת, שיעור גדול עוד יותר אינו מסכים עם הדרך אותה מציעים הרפובליקנים.

לאחר כל הדיבורים של הנשיא אובמה ושל הרפובליקנים בקונגרס על הדרכים לקיצוץ הגירעון והדרכים לשיפור הכלכלה, רק 29% מהנסקרים אמרו שהצעדים יביאו להגדלת כמות המשרות בארה"ב. 27% אמרו כי לא תהיה לכך כל השפעה על התחזית בשוק העבודה ו-29% אמרו כי הדבר יוביל לקיצוץ משרות.

עם זאת אובמה זכה לתמיכה גבוהה יחסית של 72% להצעתו לסיים את הפטורים ממסים לאלו המרוויחים מעל ל-250 אלף דולר לשנה וליותר, וזאת על מנת להביא לקיצוץ בגירעון.