"החתונה המלכותית לא תגרום לאנשים להוציא יותר כספים"

בעוד ר"מ בריטניה סבור כי חתונתם של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון ביום ו' הקרוב היא "חדשות טובות", כלכלנים מערערים על הקביעה: "הדברים הללו לא נוטים להיות בעלי אפקט מתמשך"

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, כינה את כלולותיהם של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון "חדשות טובות טהורות". כאשר בריטניה נערכת לעוד סוף שבוע של ארבעה ימי חג (הראשון הוא הפסחא), שדולות עסקים וכלכלנים מתחילים לערער על התיאור הזה.

פדרציית העסקים הקטנים בבריטניה מעריכה כעת כי יום החג הלאומי לרגל הנישואים בכנסיית ווסטמינסטר ביום ו' יעלה לכלכלה עד 6 מיליארד ליש"ט (9.8 מיליארד דולר) של אובדן הכנסה. האומדן הזה גבוה פי-10 מאומדן אחר, 620 מיליון ליש"ט, של ורדיקט ריסרץ', חברת המחקר של מכון דאטה מוניטור, של תרומת מכירות פריטי החתונה הנוצצת השונים לכלכלה הבריטית.

לא יהיה אפקט מתמשך

"זוהי תקוות שווא לחשוב שהחתונה תגרום לאנשים הרגשה כלכלית משופרת והם יוציאו יותר כספים", אומר ג'ונתן ליונס, הכלכלן האירופי הראשי של קפיטל אקונומיקס בלונדון, בראיון טלפוני. "לדברים הללו יכולה אמנם להיות השפעה קצרת טווח על העיתוי של הפעילות הכלכלית, אבל הם לא נוטים להיות בעלי אפקט מתמשך".

קמרון בהחלט יוכל להיעזר בטקס המלכותי כדי להסיח את דעת הבריטים מהצרות הכלכליות שלהם. הממשלה העלתה השנה את מסי הקנייה והיא מצמצמת 310,000 משרות ציבוריות כדי להקטין את הגירעון התקציבי. התמ"ג הבריטי התכווץ ב-0.5% ברבעון האחרון של 2010, והאינפלציה כפולה מהיעד של הבנק אוף אינגלנד, כשהיא מכרסמת בחסכונות ובכוח הקנייה.

התפוקה עלולה להיפגע מכך שעובדים רבים ייקחו השבוע שלושה ימי גשר כדי לארגן לעצמם רצף חופשה של 11 יום, שהתחיל בפסחא ויסתיים בחופשת 1 במאי (שהשנה תצוין בבריטניה ב-2 במאי מפני שהיא חלה ביום ראשון הקרוב).

"החתונה תוכל להסיח את דעת הקהל מהקיצוצים התקציביים, אך האפקט יהיה קצר", אמר אנדרו הוקינס, יו"ר חברת הסקרים ComRes. "מול כל אדם שיקנה מאפרה שמנציחה את הכלולות, יהיה מישהו שיחשוב שלא כדאי לחזור לעבודה לשלושה ימים ויודיע שהוא חולה".

למרות שהנישואים יעלו את המכירות לצרכן החודש, האירוע "לא ישנה מהותית את התנאים החלשים שצפויים לפגוע באמון הצרכנים במשך עוד זמן מה", אומר מנהל קונסורציום הקמעונאים הבריטי, סטפן רוברטסון.

העסקים תופסים טרמפ

אמון הצרכנים דווקא עלה בחודש שעבר, לפי סקר של חברת המשכנתאות Nationwide Building Society, אך המדד הזה צנח בפברואר לרמה הנמוכה ביותר מאז שהסקר הזה הושק בשנת 2004. הבנק אוף אינגלנד השאיר את ריבית הבסיס שלו ברמת שפל של 0.5% גם החודש, בנימוק שלהעלאת ריבית יהיה אפקט שלילי על הצריכה.

חברות תעופה ותיירות נמנות עם העסקים שמנסים לתפוס טרמפ כלכלי על החתונה המלכותית. חברת הנסיעות הגדולה באירופה, TUI טראבל, הבטיחה למספר מוגבל של זוגות את "סוף השבוע הרומנטי ביותר של השנה" ב-295 אירו (430 דולר) במלון של שלושה כוכבים.

אחרי שטסקו, רשת המרכולים המובילה בבריטניה, מכרה ב-16 ליש"ט חיקוי של שמלת המעצב שקייט מידלטון לבשה ביום אירוסיה, מיהרו רשתות השיווק השונות להצטייד במזכרות של ספלים, אצבעוני תפירה וצלחות לרגל האירוע המלכותי.

ג'ון לואיס, רשת חנויות הכלבו הגדולה בבריטניה, מציעה כעת ללקוחותיה צלחת של 8 צלעות מעוטרת בכתר ואותיות C ו-W משתלבות מתוצרת חברת רויאל קראון דרבי חרסינה ב-145 ליש"ט.

הדו"ח השנתי המלכותי האחרון על כספי הציבור הראה שההוצאה על אחזקת משק ביתה של סבתו של הנסיך וויליאם, המלכה אליזבת השנייה, הסתכמה ב-38 מיליון ליש"ט בשנה שהסתיימה במארס 2010. סוכנות התיירים הרשמית הבריטית, Visit Britain, מעריכה שבית המלוכה הבריטי מושך מדי שנה תיירות שמכניסה לממלכה כ-500 מיליון ליש"ט. משמע, בית המלוכה הוא עסק כלכלי משתלם מאוד לבריטניה.

כאשר הוריו של וויליאם, הנסיך צ'רלס וליידי דיאנה ספנסר, נישאו ב-1981, 600,000 בני אדם נוספים פקדו את לונדון. חזרה על המספר הזה השבוע יכולה לתרום לכלכלת בריטניה 50 מיליון ליש"ט, להערכת Visit Britain, שמציינת בכל זאת שהתיירות הכוללת עלתה ב-30 השנים האחרונות.

בחברות התחבורה והאירוח בלונדון מצפים לעבודה רבה, אך לא לרווחים גבוהים

מאות אלפי אנשים צפויים לבוא ללונדון כדי לחגוג את החתונה המלכותית. מפעילות האוטובוסים, הרכבות והמטוסים יהיו עסוקות מאוד, אך מרביתן אינן מצפות לרווחים גבוהים מהרגיל.

התאחדות החברות מפעילות הרכבות צופה גידול של 15% במספר הנוסעים שיבואו ללונדון, בהשוואה למספר הנוסעים ביום פגרה ציבורית: 400 אלף בני אדם.

חג הפסחא הוא בדרך כלל תקופה עמוסה לחברות התעופה, ועם פגרה ציבורית נוספת תהיה התקופה הנוכחית עמוסה יותר מאשר בדרך כלל.

בריטיש איירוויס מעריכה שהחתונה המלכותית תמשוך תיירים מארה"ב. איזי-ג'ט עורכת תחרות לזוגות שדומים לזוג המלכותי, ובאיטליה עולה מספר המשתתפים על מספרם בכל מדינה אחרת. פירושו של דבר הוא שבית המלוכה הבריטי עדיין נהנה מקהל אוהדים גדול ביבשת אירופה.

ציפיות למכרה זהב

למרות הציפיות שהחתונה המלכותית תהפוך למכרה זהב עבור תעשיית האירוח, גם שם מתחילים להישמע קולות סקפטיים. "אנחנו קצת יותר זהירים", אומר רוברט מילברן, מנהל תחום האירוח והפנאי ב-PwC.

ברחבי מגזר המלונאות בלונדון, למשל, האורחים שמזמינים חדרים כדי לצפות בתהלוכת הנישואים אינם צפויים לפצות את המלונאים על הירידה בהזמנות מהמגזר התאגידי, מכיוון שנופשים נוטים לשלם פחות עבור חדרים מאשר נוסעים עסקיים.

בפאבים ובמסעדות העסקים נוטים להשתפר בפגרות ציבוריות, אך מזג אוויר גרוע עלול לפגוע בכך.