בג"ץ לכנסת: נמקו תוך 30 יום את שלילת זכויות ח"כ זועבי

זועבי דורשת לבטל את ההחלטה על שלילת זכויותיה בשל השתתפותה במשט לעזה: "ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת להעניש חברי כנסת בגלל עמדותיהם"

בג"ץ הוציא היום (ג') צו על-תנאי והורה לכנסת לנמק בתוך 30 יום מדוע לא תבוטל שלילת זכויותיה של חנין זועבי כחברת כנסת.

ההחלטה ניתנה בתגובה לעתירה שהגישה ח"כ חנין זועבי באמצעות ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח, ובתגובה לעתירה נפרדת שהגישו חברי הכנסת איתן כבל, עמי אילון, טל זילברשטיין ועמרם מצנע.

נזכיר כי בעקבות השתתפותה במשט לעזה נשללו מח"כ זועבי הזכות לצאת מהארץ, להחזיק בדרכון דיפלומטי ולקבל השתתפות בעלות ייעוץ משפטי.

העותרים טענו כי "תכליתה של החסינות היא הגנה על פעילות פוליטית של חברי כנסת ובפרט על נציגי המיעוט", וכי הכנסת חרגה מסמכותה ופעלה בניגוד לחוק החסינות, האוסר על פגיעה בחסינותו או בזכויותיו של חבר כנסת בגין פעילות פוליטית.

לטענת העותרים, שלילת זכויותיה של זועבי יוצרת תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת "להעניש" חברי כנסת בשל עמדותיהם הפוליטיות, בניגוד לתכלית העיקרית של החסינות - הגנה על חופש הפעולה הפוליטי של כלל נציגי הכנסת, באופן שווה.

לדבריהם, התקדים הזה עלול לקעקע את הזכות לחופש ביטוי פוליטי ואת הזכות לשוויון של נציגי המיעוט, והמיעוט הלאומי בפרט.

עוד ציינו העותרים כי הכנסת יצאה מנקודת הנחה משפטית מוטעית, כאילו החסינות העניינית לא נועדה להגן על פעילותו של חבר הכנסת מפני הכנסת עצמה, אלא רק מפני הרשות המבצעת.