יו"ר חברת החשמל: "אין עתיד לצינור הגז המצרי בטווח הארוך"

בראיון לערוץ 2 רון-טל אישר כי מחירי החשמל יעלו: "ככל שהזמן יתארך - המחיר לציבור יעלה; בפעם שעברה היה מדובר בחצי מיליון דולר יותר ליום" ■ "אנחנו ערוכים לעמוד בכל הביקושים"

בחברת החשמל לא סומכים יותר מדי על אספקת הגז המצרי. בראיון מיוחד לערוץ 2 על רקע הפיצוץ בצינור הגז המצרי הבוקר, אמר יו"ר החברה יפתח רון טל כי להערכתו "בטווח הארוך והבינוני אין ספק שמדינת ישראל הופכת להיות מעצמת גז התלויה ביכולתה לספק גז לצרכיה שלה". הוא טען עוד כי על ישראל "לספק לעצמה עצמאות אנרגטית".

"אני מאמין גדול שיש בעסקה עם מצרים אינטרס כלכלי גדול לא רק לישראל, אלא גם למצרים עצמה - כשמספקים גז מרוויחים כסף, ואנחנו בישראל בניגוד למה שאומרים כולם משלמים כסף וכסף טוב", אמר עוד רון טל והעריך בהמשך דבריו כי "בסופו של דבר, בטווח הקצר האינטרס הכלכלי של המצרים הוא שיגבר".

באשר לסוגיית מחיר החשמל לצרכן, אישר רון טל כי הציבור ייאלץ לשלם יותר: "במשבר הקודם, בו הושבתה אספקת הגז ל-40 יום, הציבור שילם 20 מיליון דולר יותר - כלומר חצי מיליון דולר יותר ליום על חשמל".

"סכומים כאלה הם יחסית זניחים והם מתבטאים בייקור של כמה אגורות לכל לקוח - אבל אין ספק שהפגיעה הפעם היא רצינית יותר ותיקון שלה יארך הרבה יותר זמן. ככל שהזמן יתארך, כך המחיר יעלה והציבור ישלם יותר", סיכם רון טל.

באשר ליכולתה של חברת החשמל לעמוד בביקושים אמר רון טל: "הדבר הכי חשוב - הוא שחברת החשמל ערוכה היטב למשבר הזה. לצערנו זו פעם שנייה שצינור הגז מושבת, אלב יש לנו את מלאי הדלקים גם של פחם וגם של סולר ומזוט, וגם גז מצינור שמגיע מים תטיס כאן בישראל". רון טל הצטרף לרבים אחרים שקראו היום להאצת הפעולות במאגרי תמר ולוויתן: "ייקח שנתיים נכון לעכשיו עד שיסתיים הפיתוח של מאגר תמר; ככל שנקצר את טווח הזמנים הזה - כן ייטב. בטווח הביניים נסתפק במה שיש לנו...", סיכם.

שר התשתיות: "הסכם הגז - החשוב ביותר בין המדינות"

מוקדם יותר היום קיים שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, מסיבת עיתונאים מיוחדת במסגרתה ביקש לנצל את ההזדמנות כדי להפריך מידע מוטעה המועבר לאזרחי מצרים. "ישראל משלמת את המחיר הגבוה ביותר מבין המדינות הרוכשות ממצרים גז. המחיר גבוה פי שניים מהמחיר שמשלמת ירדן ומזה שמשלמות סוריה ולבנון. במונחים אזוריים ישראל משלמת 50% עד 100% יותר מהמחיר, שמקבלת קטאר עבור הגז שהיא מייצאת ביבשה.

לנדאו הוסיף וטען כי "הסכם הגז בין ישראל למצרים הוא ההסכם הכלכלי החשוב ביותר בין שתי המדינות".