יפן עדיין במשבר: הבנק המרכזי מצטרף לפסימיות של S&P

נתונים שפרסמה ממשלת יפן תומכים בפגיעה בכלכלתה ■ מדד הייצור התעשייתי צנח ב-15.3%, מדד ההוצאות ירד ב-8.5% ■ הבנק המרכזי מצטרף לפסימיות: צפוי להוריד תחזית הצמיחה

האם יפן תצליח להתאושש? מנתונים פיננסיים שפורסמו על ידי ממשלת יפן השבוע, נראה כי הפגיעה בכלכלת המדינה בעקבות רעידת האדמה שפקדה המדינה ב-11 במארס, הינה גדולה מכפי ששיערו אנליסטים במדינה. בעקבות הנתונים הורידה השבוע סוכנות הדירוג S&P את תחזיות הצמיחה ודירוג האשראי של יפן, כאשר גם הבנק המרכזי במדינה צפוי ליישר קו עם ההערכות הפסימיות, כבר בשבוע הבא.

מדד הייצור התעשייתי צנח ב-15.3% בחודש מארס, זאת בהשוואה לציפיות האנליסטים לירידה של 11% בלבד. בנוסף, מדד ההוצאות של בתי האב ביפן צנח ב-8.5% בהשוואה לחודש מארס אשתקד. מדד המכירות הקמעוניות של חודש מארס הינו הנמוך ביותר במדינה מזה 13 שנים.

הנתונים הפיננסיים מקשים על ראש ממשלתה של יפן, נאוטו קאן, להמשיך ולסייע למדינה לצלוח את המשבר הגרעיני והכלכלי אותו היא חווה. ברקע, סוכנות הדירוג S&P הורידה השבוע את תחזית הצמיחה של יפן ומורידה את דירוג האשראי במדינה מ"יציב" ל"שלילי". S&P מעריכה כי עלות השיקום של יפן מההריסות רעידת הראדמה והצונאמי ירחיבו את הגרעון התקציבי במדינה מעבר לתחזיות המוקדמות בכ-3.7% מהתמ"ג עד שנת 2013.

היום: הבנק המרכזי ביפן ידון בתוכנית לטיפול במשבר

"אני בטוח ששרשרת האספקה תסייע להתאוששות הכלכלה מהר יותר מכפי שכולנו מצפים", אמר השבוע שר הכלכלה של יפן, יאורו יוסאנו. היום (ה') צפוייה להתקיים פגישה בראשות נגיד הבנק המרכזי של יפן ובהשתתפות בכירים במשק היפני, במטרה לדון בצעדים אשר יש לנקוט במסגרת תוכנית החירום לחילוץ יפן מהמשבר. נגיד הבנק, מסקי שירקווה, יכנס היום ב-10:30 (שעון ישראל) מסיבת עיתונאים בה יעדכן בהחלטות.

אנליסטים מעריכים כי בעקבות האסון צפוי הבנק המרכזי ביפן להוריד את תחזית הצמיחה שלו לשנה הפיסקלית הקרובה, כבר בשבוע הבא. על פי הערכות, הבנק המרכזי יוריד את תחזיות הצמיחה הכלכלית ל-1%, זאת בהשוואה לשיעור צמיחה של 1.6%, אשר פרסם הבנק בינואר השנה.

הריבית ביפן ללא שינוי

הבנק המרכזי ביפן הכריז אמש (ד') על המשך הידוק המדיניות המוניטרית שלו, תוך דחיית הצעה להגדיל את הנכסים בהם הוא מושקע ב-5 טריליון ין (61 מיליארד דולר), מ-10 טריליון ין ל-15 טריליון ין.

בהודעת הבנק נמסר כי יותיר את הריבית המרכזית על כנה ברמה של 0-0.1%, וכן ירחיב את קבלתם של נכסים ממושכנים מבנקים באזורים אשר נפגעו באסון. בנוסף, הודיע הבנק על תוכנית חירום ומתן הלוואות בהיקף טריליון ין לטובת תמיכה באזורים אשר נפגעו מהאסון.

נציין כי ממשלת יפן העריכה בחודש שעבר כי עלות הנזקים הכוללת במדינה בעקבות האסון - אשר הותיר 26,000 יפנים הרוגים או נעדרים - הינה לפחות 25 טריליון ין (306 מיליארד דולר).