אמפל: "נעמוד בהתחייבויות"; מוסדיים: "החברה בהכחשה"

יום לאחר הפיצוץ בצינור הגז המצרי נדרשה סמנכ"לית הכספים של אמפל, אירית אילוז, לספק הסברים למחזיקי האג"ח המודאגים, והבטיחה: "האספקה תחודש תוך שבועיים"

יום לאחר הפיצוץ בצינור הגז של EMG, שגרם להשבתה שנייה בתוך שלושה חודשים של אספקת הגז המצרי לישראל, התכנסו מחזיקי האג"ח המודאגים של חברת ההשקעות אמפל אמריקן , שבשליטת יוסי מימן, במשרדי החברה בהרצליה פיתוח. אמפל מחזיקה ב-12.5% מ-EMG (מניות שנרכשו מידי מימן עצמו תמורת כרבע מיליארד דולר - ראו מסגרת) כשבנוסף, ברשותה עסקים אחרים בתחומי התשתיות והנדל"ן.

אמפל נסחרת כיום לפי שווי של 266 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה 45% מערכה מאז תחילת השנה (16.6% אתמול) על רקע האירועים במצרים. כל המוסדיים המחזיקים באג"ח שהנפיקה אמפל הגיעו או שלחו נציגים לאסיפה שהתקיימה היום. מימן עצמו לא הופיע ושלח את אירית אילוז, סמנכ"לית הכספים של החברה, שהסבירה כי "ביקשנו לכנס את האסיפה לפני מספר שבועות על מנת לעדכן את המשקיעים במצב החברה. ברמת הסולו יש לנו התחייבויות של 340 מיליון דולר, ומנגד קופת מזומנים של 140 מיליון דולר".

לאמפל, שהיא חברה אמריקנית הנסחרת בנאסד"ק ובישראל, יש שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של מיליארד שקל (ראו טבלה). על רקע ירידות השערים החדות בניירות הערך של החברה, כולל באיגרות החוב שלה, היא הודיעה אמש על תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף סמלי של עד 10 מיליון דולר.

"אנחנו, בישראל, רוצים לקבל ודאות שנקבל את הכסף שלנו, שיהיה איזה שהוא עוגן", אמר בפתח הישיבה אחד המשקיעים הפרטיים. "אני מרחם על החברה, שתלויה בחסדיה של המשטרה המצרית".

לאחר מכן סקרה אילוז בדבריה את פעילות החברה: "EMG היא חברה מצרית המזרימה גז לישראל משנת 2008, אחת משני ספקים (לצד קבוצת ים תטיס של דלק ונובל - א' ש'). החברה מספקת 40% מהגז לישראל ובעתיד תגיע למחזור של מיליארד דולר בשנה. היו מספר אירועים בחודשים האחרונים: הפסקת אספקת הגז בתחילת פברואר והחזרה לשגרה באמצע חודש מארס, עד אתמול.

"הפעם התרחש הפיצוץ 20 ק"מ מערבית מהמקרה הקודם, ובעקבותיו הופסקה אספקת הגז לישראל ולמדינות נוספות באזור. ציוד של EMG לא ניזוק ולאחר שהמערכת תתקרר, ייקח על פי הערכות מוקדמות כשבועיים לתיקון התקלה ואז נחזור להזרים גז לחברת החשמל, בזן, נשר ואגן".

לאחר שאילוז סיימה את דבריה, החלו להפנות אליה הנציגים השונים בחדר סדרה ארוכה של שאלות. מנהלת הכספים נשאלה האם תעמוד אמפל בהתחייבויות לנושים, וענתה: "מעולם לא קרה שלא עמדנו בהתחייבויות שלנו וכך יהיה גם בעתיד. אין לנו ספק שנצליח לעמוד בהתחייבויות. יש לנו כיום מספיק מקורות לתשלום האג"ח בשנתיים הקרובות".

"צורך כלכלי דרמטי למצרים"

מהקהל המשיכו לפנות לאילוז בשאלות: "למה מימן עצמו לא בא לאסיפה?"

אילוז: "לא הזמנתם אותו"

"מה הנזק שנגרם לכם?"

"הנזק שנגרם לאמפל בטל בשישים. אנו לא רואים שום תסריט שעלול להשפיע על החברה, אין תסריט כזה. תזרים המזומנים שלנו לא השתנה".

נציגת המוסדיים: "אנו מודאגים מתרחיש שאספקת הגז תופסק, ואתם ממשיכים להשקיע בפרויקטים אחרים"

"אין לנו בעיה להמשיך להשקיע בפרויקטים. אנו נוהגים בשיקול דעת ומשקיעים בעסקים שיש להם תזרים".

"מה מצב האבטחה של המתקנים במצרים?"

"פועלים בצורה אינטנסיבית להגביר את האבטחה בצד המצרי. זה ברמת הממשלות. המצרים משתדלים ולוקחים (זאת) ברצינות רבה, כי גם להם יש נזק כספי ותדמיתי גדול. למרות האירועים בחודשים האחרונים סיפקנו יותר מ-70% מהכמות שהתחייבנו אליה. אנו צופים שישולם דיבידנד ראשון ע"י EMG במהלך 2011".

על השאלה האם ניתן לתבוע את אמפל על הפסקת הזרמת הגז והאם יש לחברה ביטוח נגד תביעה שכזו, ענתה אילוז כי האירוע מוגדר כ"כוח עליון".

"מה הסיכויים לביטול הסכם אספקת הגז עם המצרים?"

"ההסכם של EMG מעוגן תחת הסכמים בין המדינות וכנספח להסכם השלום. זה צורך כלכלי דרמטי למצרים, עם מיליארד דולר הכנסה בשנה ויש לנו תמיכה של האמריקנים שהיו באותו מעמד.

"קשה לנו לראות תסריט שמצרים מוותרת על סכום כזה של כסף, ודאי במצבה הנוכחי ולא חשוב מי בשלטון. ככל שמתגבר הבלגן שם מתגבר הצורך שלהם בכסף ואני לא רואה שהם מוותרים על זה. שר הגז והשרים האחרים אמרו שהם יעמדו בהסכמים עם ישראל, כולל ההסכם הזה".

"האם יש תרופה במקרה של ביטול ההסכם?"

"לא, אבל ודאי שיש דין בינלאומי - זאת הפרה של הסכם השלום".

"האם יחקרו אתכם במצרים בגין קבלת גז במחיר נמוך?"

"אנו משלמים את המחיר הכי גבוה במצרים - אף אחד לא משלם יותר מאיתנו. אמפל או בעל השליטה לבטח לא ידרשו להיקרא לחקירות. EMG הוקמה בשנת 2000 וההסכם נחתם רק ב-2005 לאחר שקיבל את כל האישורים. זה לא הסכם שנחתם במחטף אלא בין ממשלות, בליווי חברת החשמל. גם בית המשפט העליון במצרים אשרר את ההסכם והחברה פועלת כחוק".

"מה לגבי רמות המחירים בהם תמכרו גז בעתיד?"

"EMG לעולם תהיה מתמודד בתחום המחירים ורמות הביקוש בישראל רק הולכות וגדלות".

לאחר שהנהלת החברה יצאה מחדר הישיבות נמשכה האסיפה ללא נוכחותם. ונציגה של אחד הגופים המוסדיים ניצלה את ההזדמנות כדי לסכם את התרשמותה: "החברה בהכחשה, ואני לא חושבת שהיא מאמינה למה שהיא אומרת". בסוף האסיפה הוחלט שנאמני האג"ח יעבירו לחברה את דרישות מחזיקי האג"ח.

איתן הבר אישר, יוסי מימן מכר

על רקע כינוס אסיפת מחזיקי האג"ח שקיימה אמפל הבוקר - שהנושא המרכזי שנידון בה היה מצבה המעורפל של EMG, השקעתה העיקרית - ראוי להזכיר כיצד בכלל הגיעה אמפל, שבעבר השקיעה במגוון תחומים, למצב שבו השקעה בודדת בתחום האנרגיה מהווה מרכיב עיקרי בתיק הנכסים שלה.

יוסי מימן, בעל השליטה באמפל, החזיק בעבר ב-EMG דרך חברת מרחב הפרטית שבבעלותו. מימן רכש את השליטה באמפל בסוף 2001 מידי משפחת שטיינמץ תמורת 90 מיליון דולר - פרמיה של 50% ביחס למחירן בשוק.

לאחר שלוש וחצי שנים בהן ניקה את תיק ההשקעות של אמפל, החליט מימן להעביר חלק מההחזקה ב-EMG לידיה. מכיוון שמימן שולט בשתי החברות, הרי שלמעשה מדובר כאן בעסקת בעלי עניין. אולם, היות ומדובר בחברה הרשומה בחו"ל, הוא לא נדרש לאישור האסיפה הכללית (כמקובל בחברות מקומיות), והסתפק בשלושה דירקטורים שהוגדרו כבלתי תלויים: מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר איתן הבר, חמי מורג ועו"ד יהודה קרני.

באישורם, העביר מימן מחצית מהחזקותיו ב-EMG (12.5%) ממרחב הפרטית לאמפל הציבורית בשלוש מנות במהלך השנים 2005-2006, תמורת סך כולל של 258 מיליון דולר (רוב הסכום במזומן ומקצתו תמורת מניות אמפל).

זאת ועוד: במהלך 2007, מכר מימן בשתי מנות 4.4% מהחזקותיו ב-EMG למשקיעים מוסדיים תמורת 97 מיליון דולר, כך שבסך הכל מכר לאמפל ולמשקיעים מוסדיים מניות EMG בסכום כולל של 355 מיליון דולר.

כך, למרות ששווי מניית אמפל התכווץ בכ-80% ביחס למחיר בו רכש מימן את השליטה בחברה, הוא מצא את הדרך להרוויח מרכישתה.