מסתמן: 6 דרגות המתה בחוק העונשין - במקום רצח והריגה

כך עולה מדוח ועדה ציבורית בראשות פרופ' מרדכי קרמניצר, שהוגש לשר המשפטים יעקב נאמן ערב חג הפסח ■ אתמול הורשעו מבצעי הלינץ' באריק קרפ בהריגה ולא ברצח

מדרג עבירות ההמתה בחוק העונשין ישתנה לבלי היכר, ובמקום 3 דרגות כיום - רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות - יחוקקו 6 דרגות שונות של המתה - כך עולה מדוח ועדה ציבורית בראשות פרופ' מרדכי קרמניצר, שהוגש לשר המשפטים פרופ' יעקב נאמן ערב חג הפסח.

נאמן מתכוון לאמץ את המלצות הדוח, ולהוביל, ביחד עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מהלך להפוך את ההמלצות להצעת חוק שתונח על שולחן הממשלה והכנסת - ובמיוחד בעקבות הכרעת דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב מאתמול (ד') בפרשת הרג אריק קרפ בטיילת בתל-ברוך.

ועדת קרמניצר מונתה לפני 4 שנים על-ידי שר המשפטים הקודם, פרופ' דניאל פרידמן, במטרה להוסיף דרגות לעבירות ההמתה, בדומה למקובל בארה"ב - שם מחולקות עבירות הרצח וההריגה לדרגות חומרה שונות.

בישראל קיימת עבירת רצח, שבצידה מאסר עולם חובה; עבירת הריגה, שהעונש המרבי עליה הוא 20 שנה; ועבירת גרימת מוות ברשלנות, שעליה ניתן לגזור עד 3 שנות מאסר.

הוועדה מציעה לערוך שינוי יסודי ובנייה מחודשת של עבירות ההמתה. עבירת הרצח תפוצל לשניים - רצח רגיל, שהעונש המרבי עליו יהיה מאסר עולם; ורצח בנסיבות מחמירות, שבגינו יוטל מאסר עולם חובה.

רוב חברי הוועדה החליטו כי לא רק כוונה להמית אלא גם אדישות למוות תיחשב מחשבה פלילית מספקת לצורך ביצוע רצח. רצח בנסיבות מחמירות ידרוש יסוד של תכנון או שקילה וגיבוש החלטה להמית; במקום עבירת ההריגה יחוקקו שתי עבירות - המתה באחריות מופחתת, והמתה בקלות-דעת; ולצד גרימת מוות ברשלנות תחוקק עבירה נוספת, חמורה יותר - גרימת מוות ברשלנות רבתי, שתהווה דרגת ביניים בין המתה בקלות-דעת לגרימת מוות ברשלנות.

ללא כוונת המתה

אתמול, כאמור, הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב בהריגה ובתקיפה בנסיבות מחמירות את 3 הצעירים מג'לג'וליה, ג'מיל עדס (25), עבד אל-רחמן עדס (21) וקטין בן 17, שהיכו באכזריות את אריק קרפ בן ה-59 בחוף תל-ברוך בתל-אביב לפני כשנה וחצי והביאו למותו, אך זיכה אותם מהאישום ברצח.

השופטים נורית אחיטוב, מרים דיסקין ורענן בן-יוסף נימקו את החלטתם להרשיע בהריגה ולא ברצח, בכך ש"במהלך התקיפה לא השתמשו הנאשמים בכלי נשק קטלני מסוג כלשהו, ואף אין כל ראיה המלמדת כי הנאשמים כיוונו מכותיהם דווקא אל אזורים רגישים בגופו של המנוח".

השופטים גם ציינו כי אין כל עדות לכך שלפני האירוע או אחריו, אמרו הנאשמים דברים שמהם ניתן ללמוד על רצונם במותו של קרפ או על ההחלטה שגמלה בליבם להמיתו.

יתר על כן, כתבו השופטים, תקיפתו של קרפ הסתיימה כשהוא עזב את זירת האירוע בהליכה או ריצה בכוחות עצמו. הנאשמים ראו אותו עוזב את המקום ולא רדפו אחריו, אלא מיהרו להגיע אל רכביהם, מחשש שייתפסו בידי המשטרה.

האירוע המזעזע התרחש לפני כשנה וחצי. קרפ טייל עם אשתו ובתו בחוף תל-ברוך, כשלפתע ניגשה אל המשפחה חבורת צעירים והחלה להכותו, מבלי שהתגרה בהם, ורק משום שסירב "לסדר" את אשתו או את בתו לאחד הצעירים שפנה אליו. אנשי החבורה המשיכו לאחר המעשים לבילוי ביער חורשים, במהלכו המשיכו לשתות אלכוהול.

מדרג עבירות ההמתה בישראל
 מדרג עבירות ההמתה בישראל