"המצרים דבקים בהמשך אספקת הגז לישראל; זה חיוני להם"

עו"ד ניב סבר, המייצג את ספקית הגז המצרית EMG בעסקאותיה עם ישראל, סבור כי הגז ימשיך לזרום אלינו למרות החששות: "אני רואה בפרויקט מימוש של השלום והשאיפה לנורמליות באזור"

"יש כמה בעיות בחוק הגבלים עסקיים כיום וביישום החקיקה על-ידי רשות ההגבלים. כך למשל, חוסר השימוש ביכולת של הכרזת מונופולין" - כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד ניב סבר, שותף וראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מ. פירון, המתמחה בדיני הגבלים עסקיים, הגנת הפרטיות ואנרגיה.

והוא מסביר: "לרשות ההגבלים יש יכולת לומר לגוף 'דע לך, אנחנו רואים אותך כמי שמרכז כוח שוק גדול בידיך, וחלים עליך כללי התנהלות והתנהגות שונים'. בעשור האחרון הרשות מיעטה לעשות שימוש בכלי הזה למרות שבשוק הישראלי, שהוא כלכלה קטנה, כלכלת אי, כמעט בכל תחום קיום מונופולין הוא בעל השלכות רחבות".

לדבריו, "הממונה היוצאת שמה את הזרקור על נושא האוליגופולים, קבוצות ריכוז. לצד הבעייתיות שייתכן שקיימת בתחום של קבוצות ריכוז, הרשות לא מתמודדת עם תופעה יותר ברורה של המונופולין, שיש כלים להתמודד איתה. לא ראינו זה כעשור פעולה אמיתית בתחום הזה, למרות שמונופולין יש למכביר אצלנו".

אכיפה מינהלית

"בעיה נוספת בתחום ההגבלים היא יוזמת הרשות לחקיקת חוק אכיפה מינהלית, שיאפשר לה, בין השאר, להטיל עיצומים כספיים על חברות ויחידים", אומר עו"ד סבר. "אני מתרעם ונחרד עד עמקי נשמתי כאשר מאיימים לפגוע בשמו הטוב ובכיסו של יחיד או של חברה בלי לאפשר לו הליך נאות להגן על זכויותיו.

"במידה רבה כל ההליך הפופולרי הזה - של הטלת עיצומים כספיים וקנסות מינהליים, שרואים אותו גם בתחום ניירות ערך, הגנת הפרטיות ובתחומים נוספים, שבו הרשות הרגולטורית, היא גם החוקרת, גם המאשימה, גם השופטת וגם המבצעת - מטיל את כל נטל הזיכוי או הוכחת אי-האשם במידה רבה על הנאשם. זה הליך זר לעקרונות המשפט הבסיסיים והיסודיים ביותר שלנו".

הגז המצרי

עו"ד סבר מייצג את ספקית הגז הטבעי המצרית EMG, הנמצאת בימים אלה בכותרות בעקבות הפיצוץ השני בצינור לאספקת הגז ממצרים לישראל ועצירת אספקתו.

"כחצי עשור אני מלווה את ספק הגז המצרי, EMG, בעסקאות למכירת הגז שביצע בישראל ובהקמת צינור הגז בין אל-עריש לאשקלון", הוא אומר. "אני רואה בפרויקט הזה משום מימוש של השלום והשאיפה לנורמליות באזור".

לדבריו, "תמיד נשמעו הפחדות ואיומים 'מה יקרה ביום שבו תהא הפיכה במצרים', ביום 'שאחרי מובארק'. אז היום הזה הגיע, ויש שתי עובדות: האחת - שאספקת הנפט ממצרים לישראל נמשכה 30 שנה ללא הפרעות, למרות מלחמות ואינתיפאדות. והשנייה - שהשלטון המצרי שלאחר המהפכה דבק במדיניות המשך אספקת הגז לישראל.

"אמנם אירועי הטרור שפגעו באספקת הגז למדינות האזור (לרבות ירדן וסוריה), כמו האירוע האחרון, מטרידים, אולם אירועים אלה הם אירועי טרור, מעשים של קיצונים שאין בהם כדי לבטל את ההחלטה וההתחייבות המדינית של ממשלת מצרים להמשיך באספקת הגז לישראל.

"למרות הקולות שנשמעו ונשמעים גם היום במצרים על אספקת הגז לישראל, השלטון במצרים מבין שיש פה התקשרות מסחרית שהיא חיונית למשק המצרי, והגז זורם. אז למרות הכול נוע תנוע".

הראיון המלא עם עו"ד ניב סבר - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".