יש חגיגה: הפרטים שלא ידעתם על החתונה של ויליאם וקייט

איזו עוגה ביקש הנסיך ויליאם, למה הבריטים חוששים לגורל טבעת האירוסים, למה ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר לא הוזמן, ומה סכום ההימורים סביב החתונה

היסטוריה

טקס החתונה של הנסיך ויליאם, השני ברשימת הטוענים לכתר בבריטניה, ובחירת לבו קתרין (קייט) מידלטון יתקיים מחר (ו') בכנסיית וסטמינסטר בלונדון. לכנסייה, שעומדת על תלה מאז ימי הביניים ונחשבת אחת המפורסמות בעולם, יש היסטוריה בת אלף שנה. מאז 1066 הומלכו בה כל מלכי אנגליה, ו-15 מהם אף קבורים בה. עד היום התקיימו בכנסייה 15 חתונות מלכותיות.

הטקס

טקס החתונה יחל בשעה 11:00 בדיוק ויימשך כשעה (שידורים חיים יועברו מהטקס ומהמסלול שבו צפויים לחכות המונים). פעמוני הכנסייה צפויים לצלצל במשך חצי שעה לפני תחילת הטקס, ו-5,000 דנדונים נוספים יישמעו אחריו. שישה שושבינים ילוו את הכלה, והארכיבישוף מקנטרברי, המקורב לחתן, ישיא את בני הזוג הנרגשים. בכנסייה, אגב, לא נהוג להתנשק, ולכן לא צפויה נשיקה מלכותית בסיום הטקס. במקום זאת, ייצאו השניים למרפסת של ארמון בקינגהאם בקבלת הפנים שלאחר הטקס, וסביר שיתנשקו שם. הנשיקה של הוריו באותו מעמד לפני שלושים שנה הייתה לאחד האייקונים של המלוכה.

החתן והכלה יגיעו לכנסייה בנפרד: הכלה, בליווי אביה, תגיע ברולס רויס פאנטום VI, שניתנה למלכה במתנה ב-1978, לכבוד חגיגות הכסף למלכותה. החתן יגיע בבנטלי, בליווי אחיו, הנסיך הארי. למכוניות אין לוחיות רישוי אך אין חשש שמישהו יעצור את הנוסעים - הם ילוו בפרשים מהאורוות המלכותיות, המתאמנים זה חודשים על המסלול. אחרי הכול, בבריטניה יש מסורת מפוארת של גידול ורכיבת סוסים.

עם סיום טקס החתונה, ייסעו החתן והכלה לארמון בקינגהאם במרכבה פתוחה שיוצרה במיוחד עבור המלך אדוארד השביעי ב-1902. אם יירד גשם, הם ייסעו במרכבה סגורה. בארמון תערוך המלכה קבלת פנים לכ-650 מוזמנים. כ-300 מוזמנים נבחרים יישארו גם לארוחת ערב בארמון, בהזמנת יורש העצר ואבי החתן, הנסיך צ'ארלס. בחלק זה צפויים גם ריקודים.

בממלכה נושאים עיניים אל הזוג הצעיר ומקווים שהפעם הזיווג יצליח. אחרי הכול, עד היום שלושה מארבעת ילדיה של המלכה התגרשו.

הטבעת

טבעת הזהב שתענוד קייט על אצבעה ניתנה לוויליאם במתנה עם ההודעה על אירוסיהם. נוסף עליה, עונדת קייט את טבעת האירוסים של הנסיכה דיאנה, ובתקשורת כבר עסקו באובססיביות באפשרות שהטבעת היקרה תיפול מאצבעה של הכלה אם תמשיך לרזות. הנסיך לא יענוד טבעת.

העוגה

כמו כל דבר בחתונה, גם העוגה מבטיחה להיות סמל בריטי. מדובר בעוגת פירות מזוגגת, עשויה מחומרים מקומיים ומקושטת בפירות בסגנון אנגלי מסורתי. עוגת ביסקוויטים ושוקולד תוגש בקבלת הפנים, לבקשת הנסיך ויליאם.

המימון

בית המלוכה כבר הודיע באופן רשמי כי משפחת המלוכה ומשפחת מידלטון, ב"השתתפות פרטית", ישלמו את כל הוצאות החתונה, לרבות הטקס בכנסייה, הפרחים, השמלות, התחבורה, קבלת הפנים וארוחת הערב החגיגית. הממשלה וגופים אחרים יכסו את ההוצאות הקשורות בחתונה, כמו אבטחה.

באתר המלכותי כמובן לא מדברים על סכומים, אולם הערכות מדברות על כך שעלות האבטחה לבדה תגיע ל-20 מיליון ליש"ט, לרבות הצבת צלפים על הגגות, הצבת מחסומים ברחובות, גיוס מומחים נגד טרור ועוד. לפי הערכות שונות, עלות החתונה כולה תסתכם בכ-80 מיליון ליש"ט.

עם זאת, מזכירים, יש הוצאות שנחסכו למשפחה המלכותית: היא אינה צריכה לשכור אולם, מאחר שארמון בקינגהאם בבעלותה, והיא אינה צריכה לשריין מראש שירות קייטרינג יוקרתי משום שבארמון פועל צוות הסעדה קבוע המורגל בהכנת סעודות גדולות ובאירוח אורחים רמי מעלה. בשוק מעריכים גם שכמה מנותני השירות, למשל צלמים ומסדרי פרחים, יעניקו למשפחת המלוכה הנחה משמעותית תמורת הפרסום העצום שבו יזכו מעצם קשירת שמם באירוע. אופה העוגה והשף המלכותי, למשל, מתראיינים ללא הרף לקראת החתונה.

המוזמנים

ההזמנות לחתונה נשלחו בפברואר השנה, חתומות בחותמת זהב. ואם בחתונה רגילה הרכבת רשימת האורחים היא משימה מפרכת, הכרוכה בדיונים ארוכים ושיקולים אינסופיים של "מה יגידו", בחתונה מלכותית מדובר בכאב ראש גדול בהרבה.

כ-1,900 אנשים הוזמנו לטקס בכנסייה. כאלף מהם בני משפחה וחברים של החתן והכלה, 50 בני משפחת המלוכה, 40 בני נציגים ממשפחות מלוכה בעולם, 200 מנהיגים פוליטיים מהעולם, חברי פרלמנט ואנשי הסגל הדיפלומטי, 80 אורחים הקשורים בארגוני צדקה שהנסיך מעורב בהם, והיד עוד נטויה. בקבוצה הראשונה נכללים גם ידוענים מתחומים שונים, כמו אלטון ג'ון שהיה חבר קרוב של הנסיכה המנוחה דיאנה, אמו של החתן, והשחיין האוסטרלי איאן ת'ורפ.

הלא-מוזמנים

בין הדמויות הבולטות בהעדרן מרשימת המוזמנים שני ראשי ממשלה לשעבר ממפלגת הלייבור - טוני בלייר וגורדון בראון. שני ראשי הממשלה האחרונים מטעם השמרנים, מרגרט תאצ'ר וג'ון מייג'ור, דווקא כן הוזמנו. תאצ'ר בת ה-85 סירבה בנימוס מטעמי בריאות. אי-הזמנתם של בלייר ובראון מעוררת שורה של ספקולציות קולניות בבריטניה. לחתונה של צ'ארלס ודיאנה, מזכירים בממלכה, הוזמנו כל ראשי הממשלה שהיו בחיים באותה עת.

בארמון הסבירו השבוע שתאצ'ר ומייג'ור, בניגוד לבלייר ולגורדון, הם אבירים במסדר הבירית - המסדר הגבוה ביותר בבריטניה. אחרים אומרים שהשמרנים פשוט תומכים יותר במונרכיה, ולכן הם זכו בהזמנה הנחשקת לחתונה. עוד הם מזכירים כי בלייר, שנבחר לראשות הממשלה זמן קצר לפני מותה של הנסיכה דיאנה בתאונת דרכים, ב-1997, לא היה מרוצה מתגובת המלכה לאסון (היא לא יצאה לדבר אל העם ולא הפגינה רגשות) - פרט היסטורי שאף הונצח בסרט המצוין "המלכה", בכיכובה של הלן מירן.

גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא הוזמן מאחר שלא מדובר באירוע של המדינה - הנסיך עדיין אינו יורש העצר. אבל עובדת העדרו לא מפריעה לאתרים מסוימים לעסוק בשאלה מה הייתה לובשת אשתו מישל אילו הייתה מוזמנת.

התקשורת

צוותי טלוויזיה מכל רחבי תבל יעבירו בשידור חי את החתונה, והערוץ המלכותי יעביר אותה בשידור ישיר גם באינטרנט, בתוספת פרשנות. עיתוני העולם מלאים כבר חודשים סיפורים, רכילויות, השערות והגזמות על אודות החתונה, ועסוקים בשאלות הרות גורל כמו למה צריך שתי עוגות, מי יעצב את השמלה ואם החתונה מסמלת אפשרות אמיתית לעלייה בסולם הדרגות החברתי. לא חסרה גם שמחה לאידה של הכלה, שזכתה בבריטניה לכינוי waity Katie" בגלל החברות ארוכת השנים עם הנסיך בציפייה להצעת הנישואים.

בית המלוכה, בניגוד להרגלו, משתף פעולה עם ההיסטריה, ובאתר האינטרנט שהקים במיוחד לקראת החתונה מתועדות ההכנות בקפדנות, כולל ראיונות וידאו עם דמויות מפתח כמו האחראי על הסוסים ומעצבת העוגה, "כדי לאפשר להמונים לקחת חלק בשמחה". האתר זוכה להתעניינות עצומה, ונכון לאמצע אפריל נצפו בו יותר מ-8 מיליון דפים.

בבית המלוכה מבטיחים לעדכן את האתר ביום החתונה כל הזמן, וכן לעדכן בפליקר, בטוויטר, בערוץ של בית המלוכה ביו-טיוב ובעמוד הפייסבוק. בטוויטר אמרו שיוסיפו שרתים לתמיכה ביום החתונה, כדי לעמוד בעומס הצפוי. עם זאת, נודע שבכנסייה הותקנה טכנולוגיה שתחסום את האפשרות לצייץ בטוויטר מטלפונים סלולריים.

למרות הפתיחות, בית המלוכה מנסה בכל כוחו לשמור על התדמית המכובדת של האירוע. השבוע, למשל, אסרו בארמון על רשת ABC להוסיף לשידור החי של האירוע פרשנות של חבורת צ'ייסר - קבוצת קומיקאים אוסטרלים שיש להם תוכנית ברשת (משודרת בארץ גם ביס), וכן כל אלמנט של "קומדיה, סאטירה, או תוכן דומה". ג'וליאן מורו מחבורת צ'ייסר אמר בתגובה על איסור הארמון: "מונרכיה שמוציאה הוראות איך התקשורת צריכה לסקר אותה נראית קצת מחוץ לעולם המודרני הדמוקרטי... אבל זו בדיוק המשמעות של מונרכיה".

ב- ABC זעמו על ההחלטה. הם, אגב, לא היחידים שתכננו לקחת את החתונה קצת פחות ברצינות. ברשת NINE גייסו למשימת הפרשנות את דיים עדנה (דמות המגולמת בידי הקומיקאי האוסטרלי בארי המפריז), וברשתות אחרות מתכננים סיקור בעל אופי דומה.

רבים אינם מעוניינים כלל לראות את הטקס בטלוויזיה, שידור ישיר או לא. הם מתכוונים לעמוד ברחובות ולראות את הכרכרות והסוסים. צעירה מקסיקנית בת 19, למשל, שובתת רעב מול השגרירות הבריטית במדריד כדי לקבל אישור כניסה ללונדון כדי לצפות בחתונה. היא נחתה בלונדון, אך לא הורשתה להיכנס משום שלא הוכיחה שיש ברשותה מספיק כסף להתגורר בעיר במשך הביקור. התשובה "אני אבקר חברה שהיכרתי בפייסבוק" לא שכנעה את הבריטים הקשוחים, והיא הועלתה על מטוס בחזרה.

המתנות

ויליאם וקייט, שכאמור אינם צריכים לכסות את עלות החתונה, ביקשו מהאורחים לשקול שלא להביא מתנות ובמקום זאת להרים תרומה לקרן המתנות שהקימו לצורך העניין, שתתרום כספים למטרות היקרות ללבם.

השמלה

המסתורין סביב השמלה שתלבש מידלטון בחתונה כה גדול, עד שאפילו העיתון "וול סטריט ג'ורנל" הקדיש לו מאמר שלם. נכון להיום (ה'), איש אינו יודע איך תיראה השמלה ומי המעצב שתפר אותה. באתר האינטרנט הרשמי של החתונה מבטיחים לפרסם את כל הפרטים על השמלה מיד כשתגיע הכלה לכנסייה, ב-11:00 בבוקר ביום שישי, ולא דקה קודם לכן.

הספקולציות בעניין זהותו של המעצב נמשכות כל העת, וההנחה היא שהוא עובד בסודיות גמורה: מזמין את החומרים מספקים שונים, אוסר על הכנסת טלפונים סלולריים לסטודיו, ומזמין את הכלה למדידות מאוחר בלילה. קייט, אומרים, למדה את הלקח מפסטיבל השמלה של דיאנה לפני שלושים שנה (היא עוד לא נולדה אז): ברגע שנודעה זהות המעצבים, צרו עיתונאים על הסטודיו והם נאלצו לקנות כספת לאחסון השמלה ולשכור שומרים לבניין. אחת השמועות האחרונות היא שקייט עיצבה את השמלה בעצמה. כך או כך, השמלה צפויה להשפיע על אופנת הכלות בשנים הבאות, בין אם תהיה מוצלחת ובין אם לאו.

עלות השמלה מוערכת ב-10,000 ליש"ט לפחות, אבל בהסתמך על העבר, זה רק מחיר התחלתי. שמלה שקופה שלבשה מידלטון בתצוגת אופנה באוניברסיטת סנט אנדרוס, ויש הטוענים כי בזכותה החל הרומן בין השניים, נמכרה בחודש שעבר במכירה פומבית בסכום דמיוני של 65 אלף ליש"ט, פי כמה וכמה מהסכום שבו הוערכה תחילה.

ההימורים

כמה זמן ייאלץ ויליאם לחכות לכלתו בכנסייה? איזה צבע תלבש קייט לחתונה (לבן, שנהב או צבעי הדגל הבריטי)? ומה יהיה צבעו של הכובע שתחבוש המלכה (צהוב, כחול או סגול)? האם הארי, אחיו הצעיר של החתן, יהיה שיכור מדי כדי לסיים את נאום השושבין? על כל השאלות האלה ועוד רבות אחרות אתם יכולים להמר.

דובר של חברת ההימורים ויליאם היל העריך בראיון לסוכנות AP שההימורים סביב החתונה יהיו הגבוהים ביותר זה שלושים שנה - התערבויות בהיקף של יותר מ-1.6 מיליון ליש"ט. הערכות אחרות מדברות אפילו על 5 מיליון ליש"ט, כסף קטן לעומת ההימורים על משחקי כדורגל, למשל, אבל לא מעט כשמדובר באיזוטריה כמו מי יבכה בכנסייה (דיוויד בקהאם?) ומה יהיה השיר הראשון שיושמע בקבלת הפנים (שיר של אלטון ג'ון או של בריאן אדמס?). רוב ההימורים הם בסדר גודל של ליש"ט אחת או שתיים.

אחד ההימורים המסקרנים נגע לשאלה אם קייט תוסיף את המילים "אציית לבעלי" לשבועתה, אבל היום היא שמה קץ לתהיות והודיעה שתוותר על צירוף המילים, כמו דיאנה בשעתה.

המזכרות

בחנויות בלונדון ובחנויות מקוונות כמו איביי, אמזון ואחרות, כבר מוצעים מאות פריטים למזכרת מהחתונה - מסיכות נוי, שקיקי תה וכלי אוכל (מגשים, צלחות, כוסות, סכו"ם) ועד קונדומים שנמכרים בהברקה שיווקית תחת השם המסחרי Crown Jewels ותחת הסיסמה: "כמו חתונה מלכותית, גם סקס עם אהוב הוא חוויה בלתי נשכחת" (בבית המלוכה העדיפו שלא להגיב).

גם חיקויים יקרים יותר ופחות לטבעת האירוסים של קייט תוכלו למצוא ברשת, במחיר של 8 ליש"ט ויותר, ואפילו מקרר של ג'נרל אלקטריק עם תמונה של בני הזוג, חולצות לכלבים, קישוטים לגינה, בובות קרטון בגודל טבעי של הזוג המאושר, שתוכלו להציב בכל מסיבה שתערכו בעתיד, ומסיכות עם פניהם של בני הזוג, למקרה שתרצו להתחפש להם בפורים. יש גם שקיות הקאה (עם משחק המילים Throne Up), ציפורניים מלאכותיות ובקבוקי בירה ועליהם הכיתוב "Kiss me Kate"