עוברות מסך: מהם החידושים החמים בגיזרת מסכי הטלוויזיה?

הדור הבא של הטלוויזיות כבר לא סובב רק סביב טכנולוגיות כמו LED או תלת-ממד ■ מזיהוי פנים של הצופים, דרך צפייה מרחוק באמצעות השלט ועד לפיצול אישי של המסך

עונת הקיץ בישראל היא באופן מסורתי התקופה החמה של מסכי טלוויזיה חדשים שמציפים את החנויות. בשנה שעברה היו אלה מסכי התלת-ממד וה-LED שתפסו את עיקר תשומת-הלב, אך אז המחירים היו גבוהים למדי והפכו את המסכים למוצרי פרימיום.

בחודשים הקרובים צפויות הטכנולוגיות להגיע גם למסכים ברמות מחירים נמוכות יותר (של 10,000-20,000 שקל ומטה), שתביא את הבשורה לפלחי אוכלוסייה רחבים יותר ותנסה להפוך את הטכנולוגיות הללו להמוניות - בדומה למהפך שעבר תקן ה-HD בשנים האחרונות.

טכנולוגיות ה-LED והתלת-ממד הן חלק מניסיון מתמשך של יצרניות הטלוויזיה להתמודד עם נדידה של הקהל ממכשיר הטלוויזיה אל לפטופים, סמארטפונים וטאבלטים. כך, למשל, סקר שערכה לאחרונה חברת הפרסום הסלולרי מבית גוגל, admob, הראה כי 33% מהמשתתפים משקיעים יותר זמן בטאבלט שלהם מאשר בצפייה בטלוויזיה.

כדי להילחם בזליגה זו, יצרניות הטלוויזיות נדרשות לתחכום ולחדשנות כדי לשמור על העניין. הן יודעות שאם אי-אפשר להילחם בהם עדיף להצטרף אליהם, ולכן חלקן מקרבות את המחשב אל מסך הטלוויזיה ולהפך.

כך, ניתן למצוא טלוויזיות שמאפשרות צפייה בקובצי וידיאו מהאינטרנט ושידורם בסלון דרך חיבור לרשת אלחוטית ביתית או באמצעות כוננים קשיחים ניידים או כרטיסי זיכרון.

טלוויזיות שונות מגיעות אף עם עמודי בית אינטרנטיים, שמאפשרים גישה לאתר הווידיאו YouTube; לאתרי מזג-אוויר וחדשות; לשירותי תמונות ולניהול שיחות וידיאו באמצעות סקייפ.

השמירה על החדשנות בקרב היצרניות הגדולות מצליחה לשמור על מכירות גבוהות יחסית ויוצרת אצל הצרכנים את הצורך בשדרוג תכוף יותר של המסכים.

"גלובס" ממפה את החידושים שמציעות יצרניות הטלוויזיות הגדולות בעולם.

פנסוניק - טאבלט במקום שלט

בדומה לסמסונג, גם בפנסוניק מתמקדים בנושא השליטה והצפייה מרחוק בטלוויזיה אבל הלכו צעד קדימה. במקום השלט הרגיל, בפנסוניק מציעים טאבלט בגודל של עד 10 אינץ'.

הטאבלט, Viera Tablet, פועל על גבי מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ומציע לצפות בתוכני טלוויזיה שמוצגים באותה עת על המסך הגדול או תכנים אחרים.

הטאבלט מציג רשימת ערוצי תוכן, כשבכל אחד מהם יש רשימת תמונות מקדימות של תוכניות. בחירה באחת מהן מתחילה את הקרנת התוכן על גבי צג הטאבלט, ושגרירה של אותו חלון וידיאו לכיוון הטלוויזיה תגרום לתוכנית להיות מוצגת גם על מסך הגדול. באמצעות הטאבלט ניתן גם לקיים שיחות בסקייפ ולגלוש באינטרנט.

פיליפס - תכנים שונים על מסך אחד

עתיד חטיבת המסכים של פיליפס אינו ברור, לאחר שהיצרנית ההולנדית סיכמה על מכירת 70% ממנה לחברת TPV הסינית.

מעט לפני ההודעה על המכירה, פיליפס הכריזה על מסכים חדשים שצפויים לצאת בתקופה הקרובה. הבשורה הגדולה היא בתחום של הגיימרים שנוהגים לשחק בקונסולות משחקים על גבי הטלוויזיה בסלון עם עוד חבר.

אחת הבעיות במשחק בזוג על גבי מסך טלוויזיה אחד היא שהקונסולה מחלקת את התמונה על המסך לשניים, והתוצאה היא שגודל התמונה קטן בהרבה מזה שמקבל הגיימר כשהוא משחק לבד.

כפתרון לבעיה מציעים בפיליפס טכנולוגיה חדשה בסדרת המסכים שלהם מדגם 9000. הטלוויזיות החדשות תומכות במשחקים המיועדים לשני שחקנים על חצי מסך, כשבעזרת משקפי תלת-ממד כל שחקן רואה את הצד שלו מתרחב על כל מסך הטלוויזיה (לא בתלת-ממד).

סמסונג - מסך דק במיוחד

עד שהדגמים החדשים שעליהם הכריזה סמסונג בתחילת השנה יהפכו למסחריים, סמסונג מביאה לישראל את דגם הפרימיום C9000, טלוויזיה בעלת מסך דק במיוחד של 7.9 מילימטר בלבד.

המסך הוא של 55 אינץ' בעיצוב טיטניום מוברש ועם בסיס מיוחד בעל חיבורי כניסות ויציאות מובנים. מחירה של הטלוויזיה בישראל הוא 55 אלף שקל.

בנוסף, היא כוללת גם שלט טלוויזיה עם צג LCD פנימי בגודל 3 אינץ', שמאפשר לצפות בתוכן הווידיאו המשודר בטלוויזיה על גבי השלט כשנמצאים במקום אחר בבית ולא רוצים להפסיק לצפות בתוכנית. הטלוויזיה תומכת בתוכני תלת-ממד ובחיבור לתכנים באינטרנט.

המהפכה האמיתית של סמסונג עדיין בהתהוות. בינואר 2011, במסגרת תערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES בלאס-וגאס, הכריז נשיא חטיבת המסכים של סמסונג אלקטרוניקה, בו-קון יון, על מיני מהפכה בטלוויזיות: שיתופי-פעולה עם חברות הכבלים האמריקניות, טיים וורנר וקומקסט, שישלבו את שירותי התוכן שלהן בתוך הטלוויזיות של סמסונג, כך שהלקוח לא יצטרך להשכיר מהן ממיר.

"הטלוויזיה תהפוך שוב למרכז החיים שלנו", אמר באותו אירוע, "אנחנו הולכים לתקופה חדשה של טלוויזיות מחוברות לתוכן, ונחבר אליהן את המצלמות, הטלפונים והמחשבים שלנו, שיתחברו לשירותי ענן ויאפשרו החלפת מידע ביניהם".

מהלך זה של סמסונג יאפשר לצרכנים להחזיק רק טלוויזיה בבית שתאפשר להתחבר לחברות הכבלים, לסדרות ולסרטים באינטרנט, וכן להתממשק עם מוצרים אחרים, כך שלא יהיה צורך בהחזקת ממירים, נגנים או סטרימרים.

טושיבה - העדפות אישיות לכל צופה

בטושיבה עובדים על חיזוק מערכת היחסים בין הצרכן לבין מסך הטלוויזיה שלו באמצעות מערכת חדשה לזיהוי פנים. באמצעות הטכנולוגיה הזו ומצלמה הטמונה בתוך המסך, הטלוויזיה מזהה את פני הצופה ומעלה באופן אוטומטי למסך את העדפותיו האישיות: ערוצים אהובים, תוכניות שהקליט, רמת ווליום רצויה והצבעים והרזולוציה של התצוגה המועדפים עליו.

בטלוויזיה החדשה ניתן להגדיר העדפות של עד 4 צופים, וכאשר אין צופים מול המסך, היא נכבית באופן אוטומטי כדי לחסוך באנרגיה. המערכת הוצגה במסגרת אירוע השקה מיוחד של טושיבה ברומא, והיא חלק מטכנולוגיית cevo החדשה שלה.

cevo כוללת גם גישה לפלטפורמת האונליין החדשה של טושיבה, Toshiba places שהיא קיוסק אלקטרוני לצפייה ולרכישה של תכנים שנמצאים ברשת. השקת הפלטפורמה החדשה תחל במדינות מערב אירופה ובהמשך תגיע לשווקים נוספים.

טושיבה הציגה גם מסכים המסוגלים לעבור מצפייה דו-ממדית לצפיית תלת-ממדית ללא משקפיים. מסכים בגודל של 20 אינץ' כבר נמכרים ביפן, אך בחברת ניופאן, נציגת טושיבה בישראל, אומרים שמועדי השקה של מסכים גדולים יותר עדיין לא ידועים.

לדבריהם, קיים קונספט של מסך תלת-ממד ללא משקפיים בגודל של 56 אינץ', וכשיהפוך למסחרי, הוא יגיע גם לישראל.

יניב פוהורילס

הכותב היה אורח חברת טושיבה בכנס ברומא