המבקר השלים את בדיקתו בפרשת העברת החברות של אהוד ברק

פרטי חוות-הדעת עדיין חסויים, אך ההערכות הן כי היא עוסקת בכשלים טכניים-פורמליים בנוגע לאופן העברת החברות של שר הביטחון לשליטת בנותיו - ולא בכשלים מהותיים של טוהר מידות

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס השלים את חוות-הדעת בפרשת העברת חברת "אהוד ברק בע"מ" מידי שר הביטחון ל-3 בנותיו, והעביר אותה ליו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ יואל חסון, וכן לשר הביטחון אהוד ברק ולבאי-כוחו.

חוות-הדעת הוכנה בעקבות פנייתה של הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת אל המבקר, ובקרוב היא תונח על שולחן הכנסת.

בשלב זה, פרטי חוות-הדעת עדיין חסויים. עם זאת, ההערכות הן כי חוות-הדעת עוסקת בעיקר בכשלים טכניים-פורמליים הנוגעים לאופן העברת החברות לשליטת הבנות, ולא בכשלים מהותיים הנוגעים לטוהר מידות ולגביית כספים שלא כדין.

כזכור, על-פי תחקיר שערך עיתון "הארץ" ופורסם באוקטובר 2009, העביר שר הביטחון אהוד ברק את החברה שהיתה רשומה על שמו ל-3 בנותיו - מיכל, יעל וענת - ערב מינויו לתפקיד, אלא שהחברה המשיכה לקבל כספים גם לאחר מינויו של ברק לשר הביטחון, וצברה בתקופה הזאתו כ-6.5 מיליון שקל.

על-פי כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, אשר המלצותיה אושרו על-ידי הממשלה, שר רשאי להעביר חברה לבני משפחתו רק אם עבדו בה בשנה שלפני כניסתו לתפקיד הציבורי או אם קיבל היתר מיוחד לכך. על-פי הפרסומים, כללים אלה לא קוימו לכאורה במקרה של ברק.

כשבועיים לאחר פרסום התחקיר קיימה הוועדה לביקורת המדינה ישיבה בעניין, ושם הוחלט כי החקירה תועבר לידי מבקר המדינה. הבדיקה הנדרשת הוגדרה בדיקת "הזרמת כספים לחברות לשעבר של ברק". על אף שהוזמן, לא התייצב ברק לישיבה.

בבסיס הבדיקה עמדה חברת "אהוד ברק בע"מ", שהקים ברק לאחר שהפסיד בבחירות 2001 לאריאל שרון. החברה נועדה לניהול עסקי הייעוץ הבינלאומיים שבהם עסק.

ביוני 2007, בעקבות ניצחונו בפריימריז לראשות מפלגת העבודה, העביר ברק את מניותיה של החברה ל-3 בנותיו והצטרף לממשלתו של אהוד אולמרט.

חקירת המבקר התמקדה בכספים שהועברו לחברה מאז מינויו של ברק לשר, ביוני 2007. נודע כי מאז הועברו לחברת "אהוד ברק בע"מ" כ-5 מיליון שקל מהארץ ומחו"ל, ולחברת-הבת שלה, "קרדו-פיתוח עסקים בע"מ", הועברו כ-1.5 מיליון שקל נוספים.

עוד נודע כי בשנת 2007, לאחר שהועברו מניות החברה לבנותיו של ברק אך טרם מינויו לשר, משך ברק מהחברה משכורות בגובה של כ-3 מיליון שקל.

באוגוסט אשתקד התייצב ברק לשימוע במשרדו של לינדנשטראוס, במסגרת בדיקת הפרשה. ברק עצמו יזם את ישיבת השימוע, והוא הגיע אליה מלווה בעורכי הדין רם כספי, נבות תל-צור ועודד ערן.

ברק העביר למשרד מבקר המדינה מידע ומסמכים בנוגע ללקוחות העבר שלו, שהעבירו כספים לחברות ששליטתן הועברה לבנותיו, וכן אסמכתאות לכך שכל הכספים שהגיעו לידיו היו אמורים להגיע אליו בכל מקרה, עבור שירותים שסיפק לאותם לקוחות טרם מינויו לשר.

טיוטת חוות-דעת בנושא נשלחה אל ברק טרם השימוע ועסקה בעיקר בשאלות של פרשנות לכללים טכניים ולא בענייני מהות. ההערכות הן כי גם חוות-הדעת המלאה תעסוק בכך.

מקורבי שר הביטחון מסרו כי "שר הביטחון אהוד ברק מכבד את מבקר המדינה ואת מוסד המבקר ומברך על סיום הבדיקה ותוצאותיה. בשלב זה, כל עוד לא פורסם הדוח על-ידי המבקר, אנו מנועים מלהתייחס לפרטיו".