לפישר היו סיבות טובות להגביל את המשכנתאות: מספר המתכוונים לרכוש דירה זינק ב-17% במארס

מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ו-PwC: אחד מכל עשרה ישראלים הביע נכונות לרכוש דירה בחודש מארס ■ ברקע: המשך הירידה בריבית משכנתאות הפריים ■ 86% מהמשכנתאות שנלקחו במארס היו בריבית משתנה ■ עלייה חדה גם בקרב הממתינים לרכישת דירה

נכונות הישראלים לרכוש דירה בטווח הקרוב עלתה במידה ניכרת בחודש מארס, ובכך מצדיקה את הצעד שבו נקט בשבוע שעבר הנגיד סטנלי פישר: הגבלת שיעור ההלוואה בריבית משתנה, במשכנתא כולה, מתוך כוונה לצנן את הביקוש לדיור. על-פי הסקר עליו מבוסס מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ו-PwC ישראל, אחד מכל עשרה נשאלים (10.3%) הביע נכונות לרכוש דירה תוך חצי שנה.

בפברואר עמדה נכונות זו על 8.8%, כלומר, היא צמחה בתוך חודש ביותר מ-17%.

"נכונות לקנות דירה" היא מצב הכולל בתוכו את מי שהחליטו כבר לרכוש דירה (חדשה או מיד שנייה), וגם את מי שמתלבטים אם לרכוש או לא. פילוח קבוצת "בעלי הנכונות" לקונים ולמתלבטים, מגלה שהקבוצה של אלה שכבר החליטו לקנות, לא גדלה, והיא הצטמצמה רק יחסית, בגלל שקבוצת "בעלי הנכונות" הכללית - גדלה.

עלייה סמנטית

התמתנות נרשמה בקרב המתכוונים לרכוש דירת יד שנייה, ושיעורם ירד ל-2.6%, הנמוך ביותר השנה. מכאן, שהעלייה בנכונות הכוללת לרכוש דירה סמנטית בלבד: מה שמסביר את העלייה הזו במארס הוא מספרם של היושבים על הגדר, שכמעט והכפיל את עצמו. הם לכשעצמם היוו כ-40% מהנכונות הכללית במארס, לעומת 25% בפברואר.

לפי בנק ישראל, 86% מהמשכנתאות שאושרו במארס הועמדו בריבית משתנה. מרביתן (48% מכל המשכנתאות) ניתנו כשהן משתנות לפי ריבית הפריים. בממוצע, ריבית המשכנתא באפיק זה, כולל מחזורים, המשיכה לרדת השנה למרות שריבית הפריים עצמה עלתה, התייקרות אותה ספגו הבנקים. כפי שניתן לראות בגרף, הירידה העקבית לא עלתה בקנה אחד עם ההפכפכות בנכונות לרכוש דירה לפי מדד אמון הצרכנים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים