פלא טכנולוגי בן 165 שנה

אינטרנט ואייפון לא עושים רושם על הילדים שלי. מה שגורם להם התרגשות זה דווקא פקס

כאב לילדים קטנים יחסית, אני עוקב בהשתאות אחרי מערכת היחסים המרתקת של הילדים שלי ושל הדור שלהם כולו עם הטכנולוגיה - מערכת יחסים שעליה כתבתי כאן לא מעט. אלא שלאחרונה שמתי לב למשהו שחמק ממני עד עכשיו.

הדבר שתמיד הרשים אותי היה הטבעיות שבה מקבלים הקטנים האלה את החיים בעולם טכנולוגי ודיגיטלי. יותר מהכול, את האינטרנט. את הידיעה או התחושה שהכול נמצא בהישג-יד - כל שיר, סרט, משחק או מידע.

אין יותר "אני לא יודע". אז תחפש באינטרנט, הם אומרים לי. הם משתמשים בשלטים רחוקים, במצלמות דיגיטליות ובטלפונים סלולריים כמו כלום, יודעים להפעיל DVD או VOD בלי שום בעיה. כשאנחנו נוסעים באוטו הם מדברים עם ה-GPS כאילו הוא דוד.

כשהסברתי להם את הקסם של הדואר האלקטרוני הם לא התרשמו כלל, וגם המצאות מרטיטות כמו מסך מגע לא משאירות עליהם רושם מיוחד. הטכנולוגיה היא האוויר שהם נושמים.

אבל את כל זה אתם ודאי כבר יודעים, בטח אם יש לכם ילדים משלכם. אלא שבימים האחרונים הם נתקלו סוף-סוף בהמצאה שגרמה להם להתרגשות אמיתית, מכשיר שהותיר עליהם רושם עצום, משהו שהם לא יכולים להפסיק ולדבר עליו. ובכן, לא אמתח אתכם יותר: מדובר בפקס.

היו לי סידורים, ולקחתי אותם אתי. משום מה, רוב הסידורים שלי תמיד מתמצים בלשלוח פקס. אין לי פקס בבית, מי צריך פקס? פקס הוא אמצעי להתקשרות עם גופים מאובנים כמו קופות-חולים או חברות ביטוח.

אז הלכנו לחנות מכשירי הכתיבה, ושם נגלה לעיניהם הפלא: אתה מכניס נייר למכשיר, ואחרי צפצוף קטן ומצחיק הוא יוצא כמו שהוא. זה כשלעצמו לא הפליא אותם בכלל - מכונת צילום הם ראו לא פעם. אבל כשהסברתי להם שאותו נייר בדיוק יוצא, כמו שהוא, ממכשיר אחר, במקום אחר, אפילו בחוץ לארץ, אורו עיניהם! הם פשוט לא הצליחו להבין את הדבר הנפלא הזה.

הייתי צריך להוכיח שזה עובד: ציירנו ציור, שלחנו אותו בפקס, ואז הלכנו לעבודה של אימא שלהם - והציור חיכה לנו שם. איזה קסם.

פקס. איזה מכשיר נהדר. הרבה יותר מרתק מהאינטרנט, אם תשאלו אותם. מאז אני נאלץ לענות שוב ושוב על שאלות הנוגעות בפקס - שאם אומרים את שמו המלא, "פקסימיליה", זה מצחיק הרבה יותר - ולספר את סיפורו המופלא.

הפקס, לא ידעתי את זה, הוא ותיק הרבה יותר מהטלפון. הוא בן 165 שנה. הממציא הסקוטי אלכסנדר ביין פיתח אותו ב-1846, אבל הוא היה מכשיר מסורבל שמעולם לא הצליח לשלוח או לקבל פקסים מחוץ למעבדה.

15 שנה מאוחר יותר פיתח הפיזיקאי האיטלקי ג'יובאני קאסלי את מכונת הפקס הראשונה, ולקח לו עוד 5 שנים עד שהצליח לשלוח את הפקס הראשון. היה זה 11 שנה לפני שאלכסנדר בל רשם פטנט על הטלפון.

150 שנה אחר-כך, ושני ילדים בישראל משוכנעים שג'יובאני קאסלי הוא האיש הגאון ביותר שאי-פעם צעד על פני הכדור היפה הזה. אינטרנט? אייפון? הדברים האלה לא עושים עליהם שום רושם. אחרי הכול, אתה לא יכול להכניס חתיכת נייר לאייפון שלך ולהוציא אותה מאייפון אחר, לא ככה?