פורטיסימו משתלטת על דיפ טק ב-8 מיליון דולר

דיפ טק, בה השקיעו קבוצת דלק ודן דוד, מפתחת ומייצרת מכונות להדפסה על משטחי זכוכית, המיועדות בעיקר לתחומי הארכיטקטורה והרכב

אולי זו ההצלחה בעבר עם חברת נור מקרופרינטרס, ואולי אין לכך קשר, אך מה שבטוח הוא שבקרן פורטיסימו ממשיכים להאמין בתחום הדפוס הדיגיטלי. ל"גלובס" נודע כי קרן הפרייבט אקוויטי עומדת בפני רכישת השליטה (כ-50% מהמניות)בספקית פתרונות ההדפסה למשטחי זכוכית, דיפ טק (DIP Tech) הישראלית, תמורת כ-8 מיליון דולר. הרכישה תספק לפורטיסימו, בראשותו של יובל כהן, את השליטה בדירקטוריון החברה. ככל הידוע, בדיפ טק השקיעו הן קבוצת דלק והן קרן ההשקעות של המיליארדר דן דוד, 5 מיליון דולר יחד.

רשימת המעורבים בדיפ טק, שנוסדה בשנת 2005, מעידה על היכרות עמוקה של החברה עם שוק ההדפסה. כמנכ"ל החברה מכהן מיכאל רולנט, מי שהיה נשיא קריאו ישראל עד לרכישת קריאו ב-2005 על ידי קודאק תמורת כמיליארד דולר. רולנט פרש מקודאק בתחילת 2006, והצטרף לדיפ טק מאוחר יותר. רולנט אישר את דבר העסקה, בקרן פורטיסימו בחרו שלא להגיב.

את רוחה של נור מקרופרינטרס, אפשר למצוא לא רק בשותפים החדשים לעתיד בדיפ טק, אלא גם בהנהלה הקיימת: המייסד, גרא עירון (Gera Eron), הקים פעילות משותפת עם נור בתחילת העשור, והסמנכ"לים יריב ניניו וינון וקסלר הגיעו מנור עצמה. בראש הדירקטוריון מכהן יהושע מאור, בעלה של גליה מאור מנכ"לית בנק לאומי, ומי שמנהל את קרן ההון סיכון גרין של קבוצת דלק. ככל הנראה, כניסתה של פורטיסימו לחברה תלווה גם בשינוי משמעותי בשולחן הדירקטוריון.

מכירות של 11 מ' ד' ב-2010

דיפ טק בחרה להתמקד בנישת הדפסה לא מוכרת יחסית. החברה מפתחת ומייצרת מכונות הדפסה דיגיטליות ודיו קרמי, המיועדים להדפסה על משטחי זכוכית. השימוש בהדפסה על זכוכית רלוונטי בעיקר ליישומים בתחום הארכיטקטורה של בניינים ובתי מגורים וכן בתחום הרכב.

באתר האינטרנט שלה מפרטת החברה כי לקוחותיה העיקריים כוללים את ספקי הזכוכית הגדולים לתחומים אלו. חלק מהמודל העסקי של החברה הוא מכירת הדיו שהיא מפתחת, שמתאפיין בכך שהוא עמיד יחסית בכדי להתאים למשטחי זכוכית.

עד כה, נראה שלדיפ טק דווקא הלך לא רע. החברה, כך נודע, סיימה את 2010 עם מכירות של כ-11 מיליון דולר, ועל פי הערכות היא צפויה לצמוח השנה בכ-50%, ולעמוד על סף הרווחיות. עם זאת, הפריצה קדימה מורכבת יותר ודורשת - כמו במקרים אחרים בהם הייתה מעורבת פורטיסימו - דירקטוריון שיוכל לדחוף את החברה גם לכיוונים אחרים, ולהתגבר על חילוקי דעות בין בעלי המניות הקיימים.

ההיסטוריה של ההשקעות בתחום הדפוס הדיגיטלי בשנים האחרונות לא מתחילה עם דיפ טק ותחום הזכוכית, והיא מספקת זרקור מעניין על הדור החדש של חברות ההדפסה בהיי-טק המקומי. במקרה של פורטיסימו, אחרי הניסיון המוצלח עם נור מקרופרינטרס (שנמכרה על ידי הקרן תמורת 117 מיליון דולר, ברווח של 24 מיליון דולר), התכוונה הקרן להשקיע ביצרנית מדפסות התלת מימד, סולידו.

בסופו של דבר, לקראת סוף 2010, שינתה פורטיסימו את דעתה בנושא, והדבר גרם להתדרדרות מהירה במצבה של סולידו שהגיעה בעקבות כך לכינוס נכסים. בהמשך, בפברואר 2011, החברה חזרה לחיים בעקבות רכישתה ע"י קבוצת משקיעים.

גם עבור קבוצת דלק ויהושע מאור זוהי אינה ההשקעה הראשונה בחברות הדפסה. לפני חצי שנה נחשף ב"גלובס" כי יצרנית המדפסות לאביזרי ביגוד, קורנית דיגיטל של משה נור, הגישה תשקיף לגיוס כמה מיליוני דולרים בורסה בת"א. ההנפקה בוטלה בסוף בדצמבר בעקבות חוסר עניין של המשקיעים, אך תשקיף החברה גילה כי קבוצת דלק מחזיקה בכ-15% ממניות החברה, כשגם מאור הוא בין בעלי המניות.

ההשקעה הנוכחית של פורטיסימו תתבצע דרך הקרן השנייה שלה שיצאה לדרך ב-2008 עם 150 מיליון דולר. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי הקרן מתכוונת למנף את ההצלחה הפנומנלית של ההשקעה בחברת סודהסטרים - שסיפקה לה החזר במזומן של כ-120 מיליון דולר, ועוד 110 מיליון דולר "על הנייר" - לצורך גיוס קרן חדשה בהיקף של 250-300 מיליון דולר.