המודיעין האמריקני מציג: כך חיסלנו את אוסמה בן לאדן

מגילוי המבנה בו הסתתר בן לאדן לפני שנתיים, מבנה שהוקם ב-2005 בעלות של מיליון דולר, ועד החיסול הלילה

חיסולו של אוסמה בן לאדן, עליו הודיע הבוקר (ב') נשיא ארה"ב ברק אובמה, מגיע לאחד כמעט עשור של מרדף עיקש אותו ניהל המודיעין האמריקני. העיתון "USA today" מפרט היום את המרדף הארוך והמייגע אותו ניהלה ארה"ב, עד החיסול המוצלח הלילה.

הכול התחיל והסתיים במבנה שהוקם בשנת 2005 בעלות של מיליון דולר, 56 ק"מ צפונית לבירת פקיסטן איסלמבאד. בן לאדן הסתתר במבנה יחד עם הגרעין הקשה של תומכיו, אך לא ידוע עדיין ממתי. המודיעין האמריקני, שעקב אחר מבוקש אותו הוא חשב לבן לאדן, גילה לפני כשנתיים שאותו מבוקש מסתתר במבנה. זה אכן היה בן לאדן.

במוצאי שבת תכננו 4 בכירים במודיעין האמריקני את פעולת הקומנדו בה יפשטו הלוחמים על המבנה ויחסלו את בן לאדן. מעט מאוד אנשים בממשל האמריקני ידעו על כך. איש מגורמי הביטחון והדיפלומטיה של ארה"ב בחו"ל לא ידע על הפעולה.

המודיעין האמריקני תכנן את הפעולה במשך חודשים, ובמהלך תקופה זו כינס נשיא ארה"ב ברק אובמה לא פחות מ-9 דיונים ביטחוניים, מרביתן התקיימו החל מאמצע חודש מארס אך גם באוגוסט 2010 התקיים דיון ביטחוני על המבנה בו הסתתר בן לאדן.

לפי הכתבה ב"USA Today", בכירי המודיעין האמריקני "נדהמו" כשהבינו שהצליחו לגלות את מקום המסתור של בן לאדן. "הם ראו בניין גבוה פי 8 מכל מבנה אחר באזור. הוא נבנה בסופה של דרך עפר וההערכה היא ששם הסתיר בן לאדן גם את בני משפחתו", נכתב בכתבה. "במקום לא היו שירותי טלפון או אינטרנט. האנשים שהסתתרו במבנה שרפו את הזבל שלהם. היו שם 2 גדרות ביטחון שהקיפו את המבנה".

לאחר חודשים של תכנון, החליטו 4 הבכירים מהמודיעין האמריקני לבצע את פעולת הקומנדו ביום ראשון. הם שלחו צוות קטן במסוקים. בן לאדן נהרג, וככל הנראה גם אחד מבניו. המודיעין האמריקני הודיע לאובמה על הצלחת הפעולה, וכך הגיע לסיומו מרדף של כמעט 10 שנים.