"תנאי הסף לתמ"א 38 יבטיחו שלא ייהרגו מאות אלפים"

המועצה תדון מחר בתנאי הסף ההנדסיים לתוספות בתמ"א 38‏ ■ "התנאים יבטיחו שלא ייהרגו מאות אלפי תושבים בבתים שבוצעה בהם תמ"א 38 לשם תוספת הזכויות ולא לשם החיזוק"

נספח הנדסי שמפרט תנאי סף מינימאליים לעמידה בתקני חיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38 יוצג מחר בדיון של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שאמורה לבחון את הנהלים ההנדסיים ליישום החלטתה מהחודש שעבר להעניק תמריצים לחיזוק מבנים, כולל תוספת של עד שתיים וחצי קומות.

‏כזכור, בתחילת אפריל המועצה הארצית של משרד הפנים אישרה עקרונית תמריצים נוספים לחיזוק מבנים, כולל תוספת של עד שתיים וחצי קומות למבנים שיעברו חיזוק ביישובים בדירוג 7 ומטה במעמד סוציו-אקונומי ותוספת של עד קומה וחצי ביישובים בדירוג 8 ומעלה. מחר אמורה המועצה הארצית לדון בתנאי הסף ההנדסיים ביחס למבנה הקיים המחוזק ותוספת הבנייה המוצעת בבקשות להיתר.

‏תנאי סף אלה מוצגים בנספח הנדסי שחובר, לפי בקשת משרד הפנים ומשרד השיכון, על ידי צוות מהנדסים בהובלתו של ישראל דוד, שיושב במועצה הארצית כיו"ר ועדת תקינה מרכזית במכון התקנים, כממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים וכרגולטור הבודק ומאשר תוכניות תמ"א 38 בעיריות כמו ת"א, ראשל"צ ואחרות. לדברי דוד, תפקידו של הנספח ההנדסי הוא להציל חיי אדם ולהציג תנאי סף שיהוו מסננת ראשונית לבקשות, על מנת שבקשות שלא יעמדו בפתרון ההנדסי לא יוכלו להיכנס לתוך המערכת.

‏הנספח נועד להציב מספר תנאים כדי להבטיח שהתוכניות לביצוע התמ"א לא יבואו רק לשרת את אינטרס תוספת הזכויות במבנה, אלא לוודא שחיזוק המבנה ייעשה כך שהמבנה אכן יהיה עמיד בפני רעידות אדמה.

‏בין תנאי הסף ההנדסיים בבניין בו מתוכננת תוספת קומה או מספר קומות, נכללת דרישה לשטח של קירות הקשחה מינימאליים לאורך ולרוחב המבנה. עמידה בדרישה זו תביא להיתכנות עמידותו של הבניין בחישובים לפי התקן. בנוסף, תנאי הסף קובעים, לפי דרישה של משרד הפנים, שהחיזוק ייעשה על ידי שילוב של מרחבים מוגנים במטרה לאפשר פתרון גם למיגון מפני טילים. תנאי סף נוסף הוא שבמקרה שבבניין המחוזק ישנה תוספת של יותר מקומה אחת, הרי שלא יתאפשר להעמיד את תוספת הקומות על גבי עמודים ויסודות רעועים במבנה הקיים.

‏לאחר הדיון של מחר תוכל המועצה הארצית להעביר את תוכנית התמריצים של התמ"א להערות הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה ולהערות הציבור. "תנאי הסף האלה יבטיחו שלא ייהרגו מאות אלפי תושבים בבתים שבוצעה בהם תמ"א 38 לשם תוספת הזכויות ולא לשם החיזוק", אומר דוד, "הרעיון של תנאי הסף האלה הוא שהם ניתנים לבחינה על ידי כל מהנדס רשות ללא צרוך בידע מקצועי ספציפי בתחום רעידות האדמה. עד היום עדיין לא התפרסמו תקנים שאמורים להסדיר את הנושא הזה מאחר שהם נמצאים בעריכה והבכנה במכון התקנים".

‏לדברי דוד, הסיבה לכך שכיום ישנם בניינים בהם מבוצעת תמ"א 38 בדגש על תוספת זכויות ולא בדגש על החיזוק היא כי "מה שמעניין את היזמים הוא להקטין את ההוצאות ולהגדיל את ההכנסות, מה שמעניין את הדיירים הוא לקבל עוד חדר, להעלות את ערך הדירה, לקבל עוד מעלית, ובכלל לא מעניין אותם הנושא של חיזוק מפני רעידות אדמה. את הפוליטיקאים מעניין למצוא חן בעיני היזמים ולמצוא חן בעיני התושבים ולאשר מהר תוכניות של תמ"א 38 כדי שהתושבים יקבלו את המתנה שלהם מהרשות בלי כסף".

‏במועצה הארצית שוררת כרגע הסכמה לגבי הנספח, בהיבט שבו בבניינים בהם תתבצע תוספת קומות, יש להקפיד שהביצוע ההנדסי יהיה מיטבי. גם התאחדות הקבלנים מקבלת את הנספח בפורמט המוסכם, "למעט ניואנסים לא משמעותיים", כפי שאומר סגן נשיא התאחדות הקבלנים איציק אמסלם, "כמו ההצעה להוריד 100% מהיקף הממ"דים שבבניין לקרקע. במצב כזה עלולות להתבטל חניות וזה יכול לטרפד את התמ"א. אנחנו מציעים להוריד רק 75% מהיקף הממ"דים בבניין לקרקע, כמו בתקן הקיים היום. אבל למעט ניואנסים אלה אין לנו שום התנגדות לנספח".