דירוג אוניברסיטאות: אוניברסיטת בר-אילן צונחת

הדירוג השנתי של דן אנד ברדסטריט לאוניברסיטאות בישראל: צמיחה של 11% בהכנסות האוניברסיטה הפתוחה

האוניברסיטה הפתוחה (או"פ) רשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר מקרב האוניברסיטאות בישראל בשנת 2010, עם גידול של 11% בהכנסותיה. כך עולה מהדירוג השנתי של דן אנד ברדסטריט, המתפרסם כאן לראשונה.

הצמיחה הזאת של האוניברסיטה הפתוחה נובעת מגידול של 20% בהקצבות הממשלתיות בצד עלייה של 10% בהכנסות משכר לימוד. בדירוג הכללי של ההכנסות, נמצאת האו"פ במקום השמיני עם סך הכנסות של 505 מיליון שקל, כאשר מתוכם 365 מיליון הגיעו ישירות משכר הלימוד. באו"פ למדו אשתקד 46,783 סטודנטים, הרבה יותר מכל אוניברסיטה אחרת. הנתונים החיוביים האלה מגיעים למרות טלטלה ביחסי העבודה שפקדה את המוסד בשלוש השנים האחרונות, עד לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון עם סגל המנחים ורכזי ההוראה.

את הצמיחה השנייה בגובהה (8%) רשמה האוניברסיטה העברית, והיא מובילה את הטבלה עם סך של 2.4 מיליארד שקל. אוניברסיטת ת"א, השלישית בדירוג הכללי, רשמה גידול של 6%, וסך הכנסותיה ב-2010 עמד על 2.07 מיליארד שקל. הטכניון, שהגיע בדירוג הכללי למקום השני עם 2.1 מיליארד שקל הכנסות אשתקד, רשם גידול צנוע של 3% בלבד. מכון ויצמן, הרביעי בדירוג הכללי, רשם גידול של 6% בהכנסות, ואילו אוניברסיטת חיפה (7) רשמה גידול של 4%.

אבל יש גם מי שרשמו ירידות בשנת 2010: אוניברסיטת בן גוריון שבנגב, המדורגת במקום החמישי בדירוג הכללי עם הכנסות של 1.3 מיליארד שקל, רשמה קיטון של 9% בהכנסותיה. את הקיטון החד ביותר בין האוניברסיטאות רשמה אוני' בר אילן (10%), הממוקמת במקום החמישי, עם הכנסות של 1.08 מיליארד שקל. הקיטון הזה בהכנסות של בר אילן נובע בעיקר מירידה דרמטית של 45% בסעיף "הכנסות אחרות", שמקורן מהשקעות, תרומות, נכסי קרנות ועוד.

האוניברסטאות בישראל על פי הכנסות
 האוניברסטאות בישראל על פי הכנסות

המכללות בישראל, הן הפרטיות והן הציבוריות, ממשיכות לצמוח בשיעורים חדים. הגידול החד ביותר נרשם במכללת אורנים (25%), העוסקת בחינוך והוראה. סך הכנסותיה עמדו אשתקד על 124 מיליון שקל - מתוכם 75 מיליון שהגיעו מתקצוב ממשלתי. היא זינקה מהמקום ה-20 בדירוג הכללי אשתקד, למקום ה-17 בדירוג הנוכחי. גם המרכז האוניברסיטאי באריאל, המכללה הציבורית הגדולה בארץ, רשם גידול של 23% והכנסותיו עומדות על 242 מיליון שקל.

מי שמובילה את טבלת ההכנסות מקרב המכללות היא המכללה למינהל (פרטית), עם הכנסות של 291 מיליון שקל וצמיחה של 8% ביחס לדירוג הקודם. אחריה מדורגות מכללת אריאל, בית ברל, מכללת ספיר, סמינר הקיבוצים, המרכז הבינתחומי הרצליה ומכללת סמי שמעון להנדסה.