דשדוש בקרנות הנאמנות באפריל: פדיונות של 350 מיליון שקל

בנטרול גיוסים לקרנות הכספיות, מדובר בפדיונות של כ-1.1 מיליארד ש'; מתחילת השנה מדובר בגיוס חיובי של 2.7 מיליארד ש' ■ אי.בי.אי בלט בגיוסים, פסגות סיים את החודש בגיוס חיובי

בחודש אפריל נרשמו בענף קרנות הנאמנות פדיונות של כ-350 מיליון שקל - שיפור מסוים לעומת הפדיונות בחודש מארס, ובנטרול הגיוסים לקרנות הכספיות רשם הענף פדיונות של כ-1.1 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

למרות הפדיונות בשני החודשים האחרונים, מתחילת השנה עדיין מדובר בגיוס חיובי נטו של כ-2.7 מיליארד שקל. ואולם, אם מנטרלים את הגיוסים לקרנות הכספיות, שהסתכמו מתחילת השנה בכ-3.2 מיליארד שקל, הרי שהקרנות המסורתיות נמצאות בפדיון של כחצי מיליארד שקל.

גם בחודש אפריל המשיכו הקרנות הכספיות לגייס, סך של כ-800 מיליון שקל, אולם לא הצליחו כאמור לחפות על הפדיונות בשאר האפיקים. עיקר הפדיונות - למעלה ממיליארד שקל, נרשמו בקרנות אג"ח מדינה. בקרנות השקליות התמונה קצת מעוותת - הן רשמו גיוס כולל של כ-190 מיליון שקל, אולם זה נובע מגיוסים לקרן ספציפית של פסגות, שמשויכת לקטגוריית הקרנות השקליות.

פדיונות נרשמו גם בקרנות האג"ח הכללי, בהיקף של כ-400 מיליון שקל, ואולם למרות ירידות השערים בשוק המניות באפריל, הקרנות שמשקיעות במניות דווקא גייסו כ-130 מיליון שקל. מבין המנהלים בענף, קרנות אי.בי.אי ממשיכות לבלוט בגיוסים, והחודש גם פסגות הצליח לגייס לקרן אחת שבניהולו.

2.2 מיליארד שקל הוא היקף הפדיונות בקרנות פסגות מתחילת השנה. לאחר חודשים רבים של פדיונות, באפריל הצליחו בפסגות לגייס כספים, אולם עדיין מוקדם להגיד כי מגמת הפדיונות שאפיינה את בית ההשקעות שבניהול רונן טוב בחודשים האחרונים, נבלמה. זאת, שכן באפריל גייסו קרנות פסגות כ-10 מיליון שקל, אך אלו נבעו מגיוסים של כ-800 מיליון שקל בעיקר לקרן אחת. מדובר בקרן שמשקיעה במק"מ אחד בדמי ניהול הפסדיים, ובכוונת פסגות להשיק קרנות נוספות מסוג זה, כך שלא מן הנמנע כי גם בחודש הבא תיהנה החברה מגיוסים נאים. מנכ"ל קרנות פסגות הוא זיו שמש.

2.5 מיליארד שקל הוא היקף הגיוסים של קרנות אי.בי.אי מתחילת השנה. לא רק שמדובר בהיקף הגיוס הגבוה בענף, בפער של פי 2 מהמקום השני, אלא שגם מרבית הגיוסים היו לקרנות מסורתיות, כלומר לא לכספיות. באפריל, שהיה חודש חלש מאוד בענף, הצליחו קרנות החברה שבניהול עודד גל לגייס 288 מיליון שקל, והיקף נכסיהן כבר עומד על 13.7 מיליארד שקל - מרחק נגיעה מקרנות מגדל שוקי הון - לאחר שצמחו בכ-20% מתחילת השנה.

במקום השני בגיוסים מתחילת השנה נמצאות קרנות אקסלנס שבניהול מאיר מזוז. אולם, במקרה זה מתוך גיוסים של כ-1.4 מיליארד שקל מתחילת השנה רק 325 מיליון שקל הם לקרנות מסורתיות. באפריל רשמו קרנות אקסלנס פדיונות של 288 מיליון שקל. בהראל-פיא שבניהול סמי בבקוב אמנם הצליחו לגייס 377 מיליון שקל, אך פדיונות של 471 מיליון שקל בקרנות המסורתיות הביאו את השורה התחתונה לפדיונות של 36 מיליון שקל.

16.7% הוא שיעור הצמיחה של נכסי קרנות ילין לפידות מתחילת השנה. קרנות בוטיק ההשקעות, שמנוהלות על ידי אורי קרן ואסף אלדר, גייסו מתחילת השנה 554 מיליון שקל - כולם לקרנות מסורתיות. באפריל גייסו קרנות החברה 104 מיליון שקל. סכום דומה גייסו בחודש החולף קרנות דש שבניהול עידו בירמן ויאיר שני. קרנות דש קרובות מאוד לצמצום הפער מול קרנות מיטב, כאשר מבדילים ביניהן 54 מיליון שקל בלבד. גם לקרנות מיטב שבניהול רפי ניב היה חודש סביר, עם גיוסים של 80 מיליון שקל, אם כי אלו נבעו מגיוסים של 227 מיליון שקל לקרנות כספיות, שקוזזו בפדיונות של 147 מיליון שקל מהקרנות המסורתיות.

1 מיליארד שקל - זהו היקף הנכסים שאיבדו קרנות אלטשולר שחם מתחילת השנה. נראה כי מקרנות החברה שבניהול גילעד אלטשולר יוצאים כל הכספים שנכנסו אליהן בשנה שעברה, בעיקר לקרנות אג"ח מדינה שמתוכן בית ההשקעות היה מוטה יותר לאג"ח הארוכות. באפריל המשיכו הפדיונות והסתכמו ב-136 מיליון שקל.

גם קרנות איילון, שבשנה שעברה כמעט חצו את רף המיליארד שקל, סבלו מקיטון של 12.5% בנכסיהן מתחילת השנה, ובאפריל הן רשמו פדיונות של 105 מיליון שקל. מנגד, קרנות רוטשילד המנוהלות על ידי גיל נויברגר נהנות מסנטימנט חיובי לאחרונה והוסיפו לנכסיהן 92 מיליון שקל, המהווים כ-17%, לסך של 830 מיליון שקל.

ענף קרנות הנאמנות באפריל
 ענף קרנות הנאמנות באפריל