אל אריאן: הריגת בן לאדן היא הזדמנות פז לקדם מטרות

מנכ"ל קרן פימקו: "אם ענף הדיור לא יתייצב ויחל להתאושש, במיוחד בארצות הברית, יערער הדבר את הצמיחה הגלובאלית"

מוחמד אל אריאן, מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם, קרן פימקו אמר אתמול (ב') כי הריגתו של מנהיג אל-קעידה אוסמה בן לאדן היא הזדמנות פז לארצות הברית ולעולם הגלובאלי להתרכז במטרותיו המשותפות ולקדם אותן.

"צפיתי במסיבת העיתונאים של הנשיא אובמה ונושא אחד שעלה בה דיבר אליי במיוחד", אמר אל אריאן. "הנשיא הזכיר בנאומו את הצורך באחדות ובמטרה משותפת. האירוע הזה יכול לייצר, לדעתי, את האחדות והמטרות המשותפות שנחוצות לארצות הברית ולעולם בכדי להתקדם בנושאים נוספים".

אל אריאן ציין את בעיית התקציב, הגרעון והאבטלה הגבוהה בארצות הברית כעניינים שבהם יש לטפל. "התקווה שלי היא שמותו של בן לאדן יפעל כקטליזטור שיוביל אנשים למקום שבו ניתן לפתור את הבעיות שכולם מזהים ושאיכשהו לא נוצרת הסכמה סביב פתרונן".

אל אריאן שדיבר בכנס מילקן השנתי בלוס אנג'לס סבור שבטווח הקצר השפעת מותו של בן לאדן על מחירי הנפט לא בהכרח חיובית "בטווח הקצר רוב העולם מברך על השינוי, אבל לא כל העולם עושה זאת. יש מקומות מבודדים שלא מקדמים בברכה את החדשות הללו והמקומות הללו נמצאים במזרח התיכון ובאסיה וזה אומר שמחירי הנפט לא בהכרח יפעלו בהתאם להנחה שרמת הסיכון ירדה וירדו. זה לא יהיה כל כך פשוט". יחד עם זאת מאמין אל אריאן שהמוות של אוסמה בן לאדן מפחית את רמת הסיכון ואי היציבות במזרח התיכון בטווח הבינוני וצפוי להשפיע על מחירי הנפט.

מחירי הנפט והדרדרות הנדל"ן מהווים סכנה

מוחמד אל אריאן סימן את האיומים שמרחפים מעל הכלכלה העולמית וסיכוייה לצמוח לאורך זמן ובשיעורים משמעותיים. "יש סכנה ששורה של גורמים יאטו וישבשו את הצמיחה ובראשם מחירי הנפט. ככל שיארך פרק הזמן שבו נמצאים מחירי הנפט היכן שהם היום כך יקשה על הכלכלה העולמית להתאושש. סקטור הדיור שנחלש שוב במדינות מסויימות עשוי להעיב מאוד על הצמיחה", הסביר אל אריאן.

"אם ענף הדיור לא יתייצב ויחל להתאושש, במיוחד בארצות הברית, יערער הדבר את הצמיחה הגלובאלית. העניין המטריד השלישי הוא התפקיד של ארצות הברית בכלכלה העולמית. אנשים מודאגים ממצבה של ארצות הברית, הם אוהבים את הדולר כמטבע רזרבי והם אוהבים את שוקי ההון היציבים שלנו. אני מטייל בעולם ואני רואה אנשים שמוטרדים מהווכחנות הפוליטית בארצות הברית, שלא מתנקזת להחלטות שיכולות לשמר את מעמדה החזק של ארצות הברית".

יחד עם הפסימיות המסויימת של אל אריאן באשר לסכנות שאורבות לצמיחה הכלכלית הוא נסוך בטחון באשר למעמדה של הכלכלה האמריקנית בעולם ולא מתרשם יתר על המידה מסיכוייה של סין לתפוס את תפקידה של ארצות הברית כמעצמה כלכלית עולמית "ארצות הברית היא עדיין הכלכלה העשירה, החזקה והסתגלנית ביותר בעולם ואל לנו לשכוח זאת. אני מאמין שארצות הברית לא תאבד את מקומה המרכזי בכלכלה העולמית" אמר אל אריאן והוסיף: "השאלה היא האם ארצות הברית תצליח לייצב את מעמדה ככזאת או שלא ועדיין לא ניתן לצפות שארצות הברית תוחלף על ידי מדינה אחרת. אי אפשר להחליף משהו בכלום.

אל אריאן הסביר שלא קיימת כיום מדינה שמסוגלת למלא את תפקידה של ארצות הברית כמעצמה כלכלית: "הקרובה ביותר למקום הזה היא סין וסין אפילו לא קרובה למקום שבו נמצאת ארצות הברית". אל אריאן הדגיש כי סין לא רק שלא יכולה אלא לא רוצה בתפקיד משמעותי בהנהגה של הכלכלה הגלובלית "סין מודאגת הרבה פחות באשר לאחריות שלה לכלכלה הגלובאלית ומוטרדת יותר בנוגע לענייניה הפנימיים. ארצות הברית תישאר מרכזית בכלכלה העולמית אלא אם כן היא תדרדר לאורך הזמן וזה יהפוך את העולם שמחפש מרכז כובד יציב לפחות יציב. עם כל הכבוד למה שקורה בכלכלות אחרות, אין מי שיכולה להיכנס לנעליה של ארצות הברית".

"יש בעיות שאין לנו מושג כיצד לפתור"

אל אריאן התקשה בדברים שנשא בכנס לחזות את ההתפתחויות בכלכלה העולמית בעתיד הנראה לעין "יש כמה בעיות שאם נהיה כנים עם עצמנו, נודה שאין לנו מושג כיצד לפתור. אני יכול לומר שאנחנו אפילו לא מסכימים על האופן שבו צריך לנתח את הבעיות הללו. אנחנו יכולים לדון במה שצפוי לקרות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אבל התשובה היא שאנחנו לא באמת יודעים ושיש הרבה אפשרויות. אנחנו יכולים לדון בשאלה האם המדינות המתפתחות יצליחו להתמיד בצמיחתן. ולגבי המדינות המתועשות, האם ארצות הברית תצליח להתמודד עם בעיית האבטלה שלה והאם תושג הסכמה באשר לרפורמות בניהול המדיניות הפיסקלית. אלו שאלות מאוד גדולות ולי בוודאי אין תשובה נחרצת. זה אומר שאנחנו חייבים להתחיל לחשוב במושגים של לא רק מה לחשוב, אלא גם איך לחשוב. בשנים הקרובות אנחנו נשנה את צורות הניתוח של המציאות".

במקום לספק תחזית ברורה אל אריאן העדיף להתרכז בדבריו בסיבות שבגללן הוא ועמיתיו אינם מסוגלים לצפות את הבאות: "זה עולם שמשתנה במהירות עצומה מיוניפול שנשלט על ידי גורם דומיננטי אחד שהוא ארצות הברית למולטיפול שמאפייניו אינם ברורים. בעבר, אם ידעת מה צפוי בכלכלת ארצות הברית יכולת לנבא מה יקרה בתשעים אחוז מהכלכלה העולמית. היום, תחזית לגבי הכלכלה האמריקנית טובה בכדי להעריך פחות מחמישים אחוזים ממה שצפוי בכלכלה העולמית".

אל אריאן הוסיף כי מדינות העולם נמצאות במקומות שונים מבחינת מצבן הכלכלי במונחי צמיחה ואינפלציה, מה שמקשה על ניתוח המצב. עניין חשוב נוסף שציין אל אריאן הוא החלוקה והפיזור של ההכנסות והעושר בחברה "בעולם החדש שלנו אנשים רבים ייצאו מהעוני, אבל במקביל צפויה הקצנה בפער בין אלו שיש להם לאלו שלא באופן ששונה דרמטית מכל מה שהכרנו. לפקטור הזה, שקשה לאמוד את עוצמתו והיקפיו, תהיה השפעה עתידית רבה על הכלכלה".

אל אריאן הסביר שהעולם הנוכחי מצריך את השימוש במונח שטבע הנגיד האמריקני בן ברננקי ולפיו העולם הפך ללא וודאי באופן יוצא דופן "בכלכלה הגלובאלית יש ספקטרום שלם של אפשרויות ומקרים, כלכלות חזקות, כלכלות שיש בתוכן סקטורים בריאים, יש סקטורים שהתאוששו מאז המשבר וסקטורים שנמצאים בתהליך של החלמה כמו הבנקים האמריקנים וישנם גם סקטורים וחברות ומדינות שעדיין חולים וחלשים מאוד. יש כאן טווח רחב מאוד של מצבים. שאלת המפתח היא האם הסקטורים הבריאים חזקים מספיק בכדי למשוך את השאר למעלה או שהסקטורים החולים ימשכו למטה את אלו הבריאים".