הטרילוגיה הבריטית: ניל הלסטד מספר ל"גלובס" על סוד ההצלחה

סולן הרכב הקאלט הבריטי "מואבי 3", שיופיע במוצ"ש בת"א, מדבר בראיון ל"גלובס" על הלהקה שצברה לעצמה גרעין אדוק של מעריצים ברחבי העולם, ומסביר מדוע תהיה לו תמיד פינה חמה לישראל

"ישראל הייתה שם בשבילי בתקופה שבה הייתי צריך להיעלם ולנקות את הראש. אני זוכר מעט מקומות ספציפיים, אבל יש לי פינה חמה בלב לחוויות שעברתי אצלכם", כך מספר ניל הלסטד, גיטריסט וסולן ההרכב מואבי 3 (Mojave 3) בראיון מיוחד לגלובס לקראת הופעה חד פעמית שתקיים הלהקה בתל-אביב במוצ"ש הקרוב.

הלסטד מתראיין מביתו בעיירה נוקווי, במחוז קורנוול בדרום מערב אנגליה, בה בנו חברי הלהקה לפני כמה שנים אולפן הקלטות שבו הם עובדים בימים אלה על אלבומם הראשון מזה חמש שנים. סיבוב ההופעות הנוכחי שלהם, במסגרתו יגיעו לארץ, הוא עבורם מעין חימום מנועים אחרי פסק זמן של שלוש שנים.

"הופענו בכמה ערים באנגליה בפברואר, וזה היה מפגש ראשון עם הקהל שלנו אחרי הרבה זמן", מסביר הלסטד. "אחרי שסיימנו את הסיבוב הקודם, בתחילת 2008, החלטנו על פסק זמן לתקופה לא מוגבלת למרות שהיה ברור שנחזור בשלב מסוים. זה לא שהתבטלנו שלוש שנים. הקלטתי אלבום סולו שני, הלחנתי פסקול לסרט, והפכתי אב לתאומים. גם לחברים האחרים בלהקה יש הפרויקטים העצמאיים שלהם".

השראה ברחובות תל-אביב

מואבי 3 הם מסוג ההרכבים הפועלים מזה שנים ככוח שקט אך יעיל. שיריהם אינם להיטי מצעדים, אלא מחלחלים לתודעת קהל הולך וגדל בעיקר בזכות החשיפה ברשת ובאינספור הופעות חיות. את להקתו הראשונה, "Slowdive", הקים ניל הלסטד כשעוד היה תלמיד תיכון. ההרכב נחשב אחד הבולטים בז'אנר שכונה אז Shoegaze, להקות שחבריהן נהגו לבהות ברצפה בהופעות במקום להישיר מבט אל הקהל, אך דרכו הסתיימה במהירות יחסית והוא מצא עצמו משוטט במשך חודשיים ברחובות תל-אביב ומחפש השראה.

"הייתה לי אז חברה ישראלית שהציעה לי להצטרף אליה לביקור", הוא מסביר, "לא היה לי מושג מה אני רוצה לעשות בשארית חיי. לקחתי איתי כמה בגדים וגיטרה, אבל בדיעבד הנסיעה למקום שהיה ההיפך הגמור מכל מה שהכרתי עד אז הייתה בדיוק מה שהייתי צריך.

"כשחזרתי לאנגליה יצרתי קשר עם רייצ'ל גוסוול ואיאן מק-קצ'ון, שניהם ניגנו איתי ב-'Slowdive', והתחלנו לעבוד על שירים חדשים שהפכו הבסיס לאלבום הראשון של מואבי 3".

ב-95' הוחתמו חברי הלהקה על חוזה בלייבל העצמאי הנחשב 4AD. שנה מאוחר יותר יצא אלבומם הראשון שכלל את הבלדה היפהפייה "Mercy", ובמהלך סיבוב ההופעות הצטרפו למואבי 3 גם אלן פורסטר וסיימון רואו. במהלך עשר שנות פעילות הקליטו ארבעה אלבומים נוספים, וביססו מעמדם כהרכב קאלט שגרעין אדוק של מעריצים מתמכר שוב ושוב להמנוני המלנכוליה המלודיים שלו. למרות מוצאם הבריטי, המוזיקה של מואבי 3 שואבת השראה בעיקר מאמני פולק וקאנטרי כמו ג'וני קש והאנק וויליאמס לצד יוצרים פסיכדליים כמו ניק דרייק, טים באקלי, קאובוי ג'נקיז ואליוט סמית'. "שיר טוב אינו נחלה בלעדית של מדינה", אומר הלסטד, "הטקסטים באלבומים של ג'וני קש מדברים אלי באותה מידה כמו למי שגדל באמריקה. מוזיקת קאנטרי עוסקת בעיקר בסיפורים אנושיים וזה משהו שניסינו לשמר באלבומים שלנו, אבל כשהגענו בפעם הראשונה להופעות בארצות-הברית באמת הייתה לי תחושת היכרות מוקדמת כאילו כבר הייתי שם. אולי בגלל שראיתי את הנופים בכל כך הרבה סרטים".

- אגב סרטים, עד כה נעשה שימוש בשירים של מואבי 3 בלא פחות מ-11 פסקולים לסרטים ולסדרות טלוויזיה. יש לך הסבר?

"יש דגש חזק על אווירה בשירים שלנו, וזה תמיד משתלב טוב עם תמונות. אני אוהב מאד סרטים ותעשיית הקולנוע בכלל מרתקת אותי, במיוחד אחרי שהלחנתי פסקול לסרט בשנה שעברה. אני מקנא בבמאים, כי רבים מהם מקשיבים למוזיקה תוך כדי עבודה לקבל השראה. משהו שאני, כמוזיקאי, לא מסוגל לעשות כשאני עובד על שירים חדשים".

- האלבומים של מואבי 3 נשמעים מוקפדים מאד, למרות שסיפרת בזמנו שחלקם הוקלטו בתקציבים מינימאליים.

"חשוב לדעת מה בדיוק אתה רוצה לפני תחילת ההקלטות, ואז אפשר להגיע לתוצאה מרשימה במעט שעות אולפן, אבל אם אין בסיס חזק של מילים ולחנים ההפקה הטובה ביותר לא תעזור. צריך שירים טובים, כל השאר זה קישוטים. את האלבום הקודם, 'Puzzles like you', השלמנו באולפן בניו-יורק. הסביבה הכי רחוקה מנטאלית וויזואלית מקורנוול, וזה לא הפך את התוצר המוגמר למוצלח יותר".

מואבי 3 יופיעו במועדון ברבי בתל-אביב במוצאי שבת, ה-7 במאי. אמן אורח: אליוט. מחיר כרטיס: 179 שקלים במכירה מוקדמת ו-199 שקלים בקופות בערב המופע.