3 תערוכות אומנות מומלצות שלא כדי לפספס

ציוני דרך מ-15 שנות פעילותה של גלריה פריסקופ החלוצית המציגה עיצוב ישראלי ■ המוזיאון הפתוח בתל חי מציג מיכה בר-עם תמונת מצב ישראלית-משפחתית ■ יאיר ברק מצלם מבנים ומשתמש בארכיטקטורה ככלי להאיר ולהעיר על תרבות המערב

מעצבים אמנים

בבית האמנים בתל-אביב תיפתח בסוף השבוע (שבת, 7.5) תערוכת ענק של 15 שנות עיצוב ישראלי, בעקבות גלריה פריסקופ התל-אביבית. התערוכה מנסה לשקף מעין רטרוספקטיבה של העיצוב, מנקודת המבט של הגלריה החלוצית שהקימה שרי פארן.

התערוכה שאצרה המעצבת זיוויה מתפרשת על כל חללי התצוגה בבית האמנים בתל-אביב, והיא כוללת כ-150 עבודות של כ-40 יוצרים פעילים. זיוויה בחרה עבודות שמשקפות נקודות ציון בהתפתחות העיצוב האמנותי והרעיונות העיצוביים ששלטו בזירה.

העבודות מוצבות לאורך מסלול רציף העובר בין חללי בית האמנים. "ההצבה מדגישה את הבנייתה של זירת עיצוב משותפת, אשר התהוותה מסחף של פעולות עצמאיות", מסבירה זיוויה. היא משתמשת בסלעים ובאבנים כמצע לתצוגה, כדי למקד את תשומת הלב למוצגים במרכז, ועם זאת, לדבריה, להותיר על כנה את אווירת האי-סדר האופיינית לעיצוב הישראלי.

בכך הולכת זיוויה בדרכו של חוקר העיצוב מל באיירס, שהכתיר את ספרו על העיצוב הישראלי בכותרת "אימפרוביזציה", והצביע על האופי האקראי והמרושל משהו של העיצוב הישראלי. ועם זאת, באיירס היה אחד הראשונים להחמיא למאגר הכישרונות והיצירתיות המקומי, שהוא כינה בתחילת שנות ה-2000 "הסוד השמור בעולם העיצוב".

בין המשתתפים: עירית אבא, ויטוריו ארביב, ורד בבאי, פיודור בזובוב, איזיקה גאון, טל גור, רון גלעד, חנן דה לנגה, מיכאל דרוקס, טליה טוקטלי, פיני ליבוביץ', אילון ערמון, אילה צרפתי, יעקב קאופמן ועוד.

בית האמנים, אלחריזי 9, תל-אביב

אינטימיות ישראלית

תערוכת צילום מרגשת של הצלם הוותיק, חתן פרס ישראל (2000) מיכה בר-עם, מוצגת במוזיאון הפתוח לצילום בתל חי. במקביל, מוצגת תערוכת צילומים של בר-עם בבית וילי ברנדט בברלין. התערוכה בברלין מוקדשת ליצירותיו הבולטות, שתיעדו את הרגעים המכוננים, הטקסים ונקודות הציון ההיסטוריות בחייה של מדינת ישראל: מלחמות, פוליטיקאים, רגעים קשים ושמחות. לעומתה, התערוכה בתל-חי "מבט פנים" חושפת צד אינטימי ובלתי מוכר בעבודתו של בר-עם.

לראשונה הוא מציג את הצילומים הביתיים שלו, בהם תיעד במידה לא פחותה של דבקות את רעייתו אורנה לאורך שנים רבות של חיים משותפים: ביושנה ובקומה, כשהיא מדיחה כלים או קוראת ספר, בעת חיבוק עם בנה, ברגע לידה. לצד משפחתו שלו, מציג בר-עם תיעוד של שתי משפחות מן היישוב פקיעין לאורך שנים. הצגת העבודות בכפיפה אחת יוצרת הקבלה וקרבה בין המשפחות, ומציירת תמונת עולם ישראלית, מזווית ראייה בשלה ומרתקת.

בר-עם המודרניסט מציג דרמה וכאב לא קישוטיים. הוא מצלם מתוך "התבוננות צרופה ועיקשת במציאות. זהו צילום מחויב, המדווח על מציאות מורכבת, מסוכסכת, לעתים אבסורדית, שהיא תמיד פיזית, יצרית, חושנית וחושית", כותבת האוצרת, רותי אופק. ביום ו' יתקיים במוזיאון יום עיון עם מיכה בר-עם והאוצרת רותי אופק, בעקבות התערוכה.

ב-28 במאי יתארח במוזיאון בתל חי הצלם המצליח עדי נס, במפגש שיעסוק בסדרת צילומי התנ"ך המרשימה שלו, תחת הכותרת "על הסעודה האחרונה ונזיד העדשים". נס (44) בוגר בצלאל, זכה בפרסי אמנות רבים ומרבה להציג במוזיאונים חשובים בארץ ובעולם. נס יספר על דרך עבודתו, על תצלומיו השונים וביניהם "הסעודה האחרונה", שנמכרה בסכום שיא לפני מספר שנים, על מקורות ההשראה שלו, הקשורים למיתולוגיה היוונית, למיתולוגיה הנוצרית ולסיפורי התנ"ך.

יום עיון מיכה בר-עם, 6.5, 10:30, מחיר: 80 שקל. יום עיון עדי נס, שבת 28.5, 11:30, מחיר: 30 שקל. גן התעשייה תל-חי: 04-6816702, www.omuseums.org.il

יאיר ברק מגלה את אמריקה

הצלם יאיר ברק מציג בתערוכתו "ליקוי", בגלריה דן בתל-אביב מראות אפלים, בין אם מדובר בצילום ישיר ובין אם אלה תצלומים שעברו "טיפול", בתהליכי שיבוש ומחיקה. אלה גם אלה "מזמינים את הצופה למלאכת קילוף ופענוח", כפי שמציינת האוצרת, רווית הררי. "התצלומים מצטיינים באלגנטיות נקייה ומוקפדת, והטיפול במטענים היסטוריים ותרבותיים נחשף בהם רק במבט שני. ברק מתמקד בצילום מבנים נטושים ונטולי נוכחות אנושית, בעיקר בארצות הברית, תוך שהוא עושה שימוש בארכיטקטורה הדרמטית והמפוארת שלהם ככלי להצבת שאלות תרבותיות והיסטוריות".

הסדרה Real Estate צולמה בחורף 2008 בספרינג לייק, עיירת קיט אמריקאית עשירה לחופה של ניו ג'רזי, שבתי המידות שלה ננטשים בחורף. בסדרה Missing Mies עיבד ברק תצלומי ארכיון משנות ה-50 של "בית פארנסוות'" באילינוי, אייקון ארכיטקטוני בתכנונו של מיס ואן דר רוה. מבנה הפלדה והזכוכית השקוף וישר הקווים המרחף מעל הקרקע, צולם אף הוא בחורף מושלג, כשהוא ריק מאדם. ברק מוחק את המבנה עצמו מן הצילום וכמו "מתייחס בקריצה לביטוי שטבע מיס Less is more" ("פחות הוא יותר").

גלריה דן, גורדון 36, www.dancontemporary.com, נעילת התערוכה 13.5