הנפקה חמה בטרוף: רציו גייסה כ-255 מ' ש' לאחר ביקושי יתר של כ-450 מ' ש'; המחיר: 48 אג'

(עדכון) - ההנפקה זכתה לביקושי יתר של יותר מפי 2 ■ רציו ניסתה לגייס 220 מ' ש' בהנפקת יחידות השתתפות והאופציות, אך הביקושים הובילו להגדלת הגיוס ■ המחיר שנקבע גבוה ב-4 אג' שהם 9% ממחיר המינימום ■ מטרת ההנפקה: מימון חלקה היחסי בהוצאות קידוח "לוויתן"

הנפקת יחידות ההשתתפות והאופציות שערכה היום (ג') רציו ריכזה עניין רב בקרב השחקנים בשוק הישראלי, והם הזרימו אליה ביקושים בהיקף של כ-450 מיליון שקל. מדובר בביקושים אשר עולים על פי שניים מההון אותו ביקשה לגייס החברה, אשר הסתכם ב-220 מיליון שקל, אך גדל בעקבות ביקושי היתר לכ-255 מיליון שקל ובכך הופכת הנפקת האקוויטי של רציו לגדולה ביותר שנעשתה בשנת 2011.

הפרמטר הבולט שמצביע על הצלחתה של ההנפקה הוא המחיר שנקבע הערב בהנפקה שנסגר על 48 אגורות, כ-4 אגורות או 9% מעל למחיר המינימום לפיו ביקשה לגייס השותפות. נציין כי המחיר האפקטיבי של יחידות ההשתתפות, לאחר גילום ההטבה הטמונה באופציות שניתנו ביחס של 0.6% וששווין על פי נוסחת בלאק אנד שולדס נקבע בתשקיף על 4.9 אגורות, עומד על 45 אגורות, מחיר הגבוה בכאגורה מהמחיר בו סגרה המניה היום בבורסה של ת"א. נציין כי על פי מחיר המינימום שפורסם אתמול, היה המחיר האפקטיבי של יחידות ההשתתפות 41 אגורות והוא שיקף דיסקאונט של 9%.

מוקדם יותר היום אמר גורם המקורב לעניין ל"גלובס": "הסוחרים חמים בטירוף ונראה כי הביקושים יהיו גדולים מאוד - ההנפקה צפויה להיסגר במספר אגורות מעל למחיר המינימום שנקבע בתשקיף".

במהלך המסחר היום בבורסה ריכזה מניית רציו עניין רב ומחזורים גדולים ולמרות שנסחרה בירידה של 2.4%, לא נפלה לרמות מחיר המינימום, מה שמעיד גם כן על העניין שמוצאים המשקיעים בנתח במניה שמחזיקה ב-15% מהזכויות בתגלית "לוויתן", בה מוערכות עתודות הגז ביותר מ-16 TCF ונחשבת לתגלית הגז הגדולה בעולם בעשור האחרון, זאת עוד לפני שהתברר פוטנציאל הנפט במאגר זה.

עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שפעולות קידוח האקספלורציה למטרות הנפט ב"לוויתן" הופסק לאחרונה בשל בעיות תפעוליות ועל פי מה שנאמר בשיחת הועידה שקיימה בשבוע שחלף חברת נובל אנרג'י, הציוד הטכני החלופי יגיע עד סוף יוני, כך שהקידוח צפוי להתחדש ברבעון השלישי של השנה.

המטרה: לממן את פיתוח "לוויתן"

רציו הציעה בהנפקה חבילה הכוללת יחידות השתתפות וכתבי אופציה. מחיר המינימום של אגד אחד הכולל 1,000 יחידות השתתפות יעמוד על 440 שקל (44 אגורות ליחידה), כאשר המשקיעים יקבלו גם 600 כתבי אופציה ללא תמורה כחלק מהחבילה.

יחידת ההשתתפות של רציו ירדה היום ב-2.43% למחיר של 44.1 אגורות במחזור עצום של 137 מיליון שקל. מאז מחיר השיא שרשמה בפברואר השלימה רציו ירידה של 35%, ושוויה בשוק עומד כעת על 3 מיליארד שקל.

האופציות המונפקות כעת יהיו ניתנות למימוש ליחידות השתתפות של רציו עד סוף שנת 2012, כאשר תוספת המימוש, שצמודה לשער הדולר, חולקה לשתי תקופות: עד סוף 2011 יעמוד מחיר המימוש על 0.56 שקל, ובמהלך 2012 יעלה ל-0.75 שקל. במידה שכל כתבי האופציה ימומשו ליחידות השתתפות במהלך 2011, יתווספו לקופת המזומנים של רציו 168 מיליון שקל, ואם המימוש יתבצע במהלך 2012 יגדל הסכום ל-225 מיליון שקל. בקופת רציו היו בסוף 2010 מזומנים בהיקף של 116.2 מיליון שקל.

בעלי העניין בשותפות, משפחות לנדאו ורוטלוי, המחזיקות מלבד בשותף הכללי של רציו גם בכ-26.3% מיחידות ההשתתפות שלה, הודיעו כי בכוונתם לרכוש יה"ש בהנפקה הנוכחית בהיקף של לפחות 50 מיליון שקל, בעקבות הגידול בהיקף הגיוס הגדילו שתי המשפחות את היקף הרכישה שלהן בהנפקה ל-65 מיליון שקל, כך שהם אינם צפויים להיות מדוללים בשיעור משמעותי בעקבות ההנפקה. שווי החזקת שתי המשפחות ביחידות רציו נאמד כיום בכ-800 מיליון שקל.

ההנפקה נועדה לסייע במימון חלקה היחסי של רציו בפיתוח קידוח "לוויתן" בו מחזיקה השותפות ב-15%, נזכיר כי לאחרונה דווח על עלייה בעלויות המימון. נזכיר כי נובל אנרג'י, מפעילת הקידוחים ושותפה מרכזית ב"לוויתן", הודיעה כי עלויות הקידוח ב"לוויתן 1" יגדלו ב-40 מיליון דולר בשל התמשכותו ויגיעו לסך כולל של 190 מיליון דולר. זאת, כאשר התקציב לקידוח האימות שכבר החל, "לוויתן 2", עומד על 70 מיליון דולר (לא כולל מבחני הפקה).

את ההנפקה הוביל לידר הנפקות ואליו הצטרפו כלל חיתום, רוסריו, אי.בי.אי, איגוד ודיסקונט. ההנפקה לא גובתה בהתחייבות חיתומית - שבדיעבד ממילא לא היה בה צורך.