BDI: אינטל ישראל - מקום העבודה הטוב ביותר בישראל

אחריו: פרטנר, חברת החשמל, טבע ובנק הפועלים ■ שביעות הרצון הכי גבוהה - בחברות הפיננסים ■ תנאי השכר - השיקול החשוב ביותר לעובדים בבחירת מקום העבודה

אינטל ישראל שומרת זו השנה הרביעית על המקום הראשון כמקום העבודה שהכי טוב לעבוד בו בישראל ואחריה פרטנר, חברת החשמל, טבע ובנק הפועלים הן החברות שהכי טוב לעבוד בהן בישראל על פי הדירוג של חברת BdiCoface המתפרסם זה השנה השביעית ברציפות. נציין כי 34% מהחברות שנחשבות לטובות ביותר מבחינת העובדים הינן מתחומי ההיי-טק. תנאי השכר מהווים את השיקול החשוב ביותר בבחירת מקום העבודה ואחריהם - יחסי העבודה. שביעות הרצון הכי גבוהה ממקום העבודה נרשמה בחברות הפיננסים.

כאמור, תנאי השכר הוא השיקול החשוב ביותר לעובדים בבחירת מקום העבודה. המצב הכלכלי במשק משפיע באופן ישיר על השיקולים של העובדים בבחירת מקום העבודה. השנה תנאי השכר חזרו להוות את השיקול העיקרי. ניכר כי המשבר הכלכלי כמעט ונשכח. העובדים מעדיפים יחסי עבודה טובים, היציבות התעסוקתית ניצבת במקום השלישי בהעדפת העובדים, תנאים נלווים לשכר ממוקמים במקום הרביעי, קידום מקצועי תופס את המקום החמישי, וחוסן החברה יורד למקום השישי. בחינת השיקולים לפי ענפים מראה, כי תנאי השכר הם השיקול העיקרי לעובדים במרבית הענפים. זאת למעט ענף המסחר - בו העובדים רואים ביחסי עבודה את השיקול העיקרי.

הדרוג נעשה בבין מארס 2010 למארס 2011, בשנה שעמדה בסימן התאוששות וחזרה למגמת צמיחה ופעילות כלכלית ענפה של המשק. הדירוג מעיד על הסתגלותם המהירה של העובדים למצב החדש, והסרת איום חרב הפיטורין שריחף בשנתיים הקודמות. השנה, רואים העובדים בתנאי השכר ויחסי העבודה את השיקולים העיקריים בבחירת מקום העבודה. גם החברות חזרו השנה ברובן למדיניות גיוס ותגמול עובדים.

חברת פרטנר שומרת על מיקומה במקום השני, ומובילה את חברות התקשורת, שרשמו ברובן ירידה בדירוג השנה. סלקום מדורגת במקום השישי (ירידה של מקום אחד משנה שעברה), בזק במקום העשירי (מקום תשיעי אשתקד,) ופלאפון במקום ה- 19 ( מקום 18 אשתקד). ככלל, חברות התקשורת ( כולל מדיה ואינטרנט ) מהוות 8% מהחברות שהכי כדאי לעבוד בהן.

שביעות הרצון הכי גבוהה ממקום העבודה נרשמה בחברות הפיננסים. לאומי קארד היא נציגה ראשונה לחברות כרטיסי האשראי ברשימה, ומדורגת במקום ה-15. אחריה מדורגת ישראכרט, לאחר שטיפסה מהמקום ה-44 למקום ה-30. לעומתה, חברת ויזה כאל ירדה בדירוג ודורגה השנה במקום ה-32.

בנק הפועלים, המדורג במקום החמישי לאחר שעלה מקום אחד מדירוגו ברשימה אשתקד, והוא מוביל את דירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן בתחום הפיננסים. בנק לאומי מדורג במקום השביעי, בנק דיסקונט במקום ה-12. חברות הפיננסים מהוות 18% מהחברות המדורגות בדרוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן, ומובילות מבחינת שביעות הרצון ממקום העבודה.

ניחוח של חו"ל, ואולי ההזדמנות לרילוקיישן הפכו את החברות הבינ"ל הפועלות בישראל לאהובות מאוד על ידי העובד הישראלי. 32% מ-100 החברות המופיעות ברשימה נמצאות בבעלות זרה, ורובן עלו השנה בדרוג. HP עלתה מהמקום העשירי למקום השמיני בדרוג השנה, מיקרוסופט עלתה מהמקום ה-14 למקום ה-11, אמדוקס מדורגת במקום ה- 17 ללא שינוי, ו-SAP עלתה מהמקום ה-20 למקום ה-18 .

גם המעסיקים נוהגים לאפיין את המועסקים, ומצביעים על שלושה דורות מועסקים: המסורתיים (ילידי 1928-1945), הבייבי בומרס (ילידי 1946-1965) ודור ה-x (ילידי 1965-1976.

דור ה-Y משנה את שוק התעסוקה

השנה התייחס הדירוג לראשונה, לניתוח השוואתי המתייחס לעמדות דור נוסף: דור ה-y (ילידי 1977 -2000). דור ה-y מהווה 28% מסך כל אוכלוסיית המועסקים הבוגרת בישראל מעל גיל 18.

תהילה ינאי, מנכ"ל משותף ב BDI COFACE: "שוק התעסוקה עומד בפני שינוי עם ההשתלבות ההולכת וגדלה של דור ה-Y בחברות . להבדיל מהדורות הקודמים, אוכלוסיית דור ה-y אינה מוכנה לוותר על חיי משפחה לטובת קידום בעבודה. הם אינם רוצים לקחת על עצמם אחריות בעבודה, אם הדבר ידרוש מהם השקעת מאמץ מוגבר או מיוחד .אוכלוסיית דור ה-y מונעת על ידי סיפוקים מיידים, חיזוקים חיוביים באופן שוטף, ותגמולים תכופים על פני זמן, דבר הגורם להם להיות פחות מרוצים. הם מרוצים פחות מהקידום מקצועי לו הם זוכים במקום העבודה, מהשכר והתנאים הנלווים, ומההכשרה המקצועית, ובאופן כללי דורשים יותר.

יש לציין כי לדור ה-Y יש גם מאפיינים חיוביים רבים: נגישות טכנולוגית גבוהה, יכולת עבודת צוות, ופתיחות ללמוד דברים חדשים . דור ה-Y הוא האתגר הניהולי של השכבה המבוגרת יותר. יש לפתח את כלי הניהול המתאימים ולייצר גיוון בתפקידים שגרתיים. יש ליצור מנגנון תגמול וחיזוק שוטף לזמן קצר במקום הערכות ובונוס שנתיים , ליצור אופק תעסוקתי רחב כגון ניוד בין מחלקות או אזורים גיאוגרפיים ,לקבל את העובדים כמו שהם ולא לנסות לשנותם, למפות על מי מהעובדים אנחנו לא מעוניינים לוותר ובהם להשקיע את מרבית המשאבים."

מתודולוגיית הדרוג של החברות שהכי טוב לעבוד בהן הינה רב שכבתית ומבוססת על תהליך בדיקה מתמשך על פני תקופה של כשנה: בשלב ראשון נערך סקר מקדים בקרב מדגם מייצג (כ-2000 נסקרים) של אוכלוסיית המועסקים לצורך בחינה ושקלול הפרמטרים החשובים ביותר לעובד הישראלי בבחירת מקום העבודה. על פי תוצאות שלב זה, נקבעים המשקולות של המשתנים החשובים לעובד הישראלי בבחירת מקום העבודה. בשלב השני מבוצע סקר רחב בקרב עשרות אלפי מועסקים וכן נאסף מידע משאלוני מעסיקים, סקר עמדות בקרב מנהלי משאבי אנוש וסקרים פנים ארגוניים שבוצעו בחברות. הדירוג הסופי נקבע בהתאם למשקולות שנקבעו בסקר המקדים.

שם החברה דרוג 2011
אינטל 1
חברת פרטנר 2
חברת החשמל 3
טבע תעשיות 4
בנק הפועלים 5
סלקום 6
בנק לאומי 7
HP 8
שטראוס גרופ 9
בזק 10
מיקרוסופט 11
בנק דיסקונט 12
IBM 13
אלביט מערכות 14
לאומי קארד 15
סופר פארם 16
אמדוקס 17
סאפ 18
פלאפון 19
רפאל 20
התעשיה האווירית 21
אל על 22
מקורות 23
ביטוח ישיר 24
גוגל 25
מוטורולה 26
קוקה קולה 27
נייס מערכות 28
תנובה 29
ישראכרט 30
אקסלנס 31
ויזה כ.א.ל 32
מירס 33
יס 34
הפניקס 35
המשביר לצרכן 36
מטריקס 37
המזרחי טפחות 38
הבינלאומי 39
אלקטרה מוצרי צריכה 40
רד תקשורת 41
נמל אשדוד 42
נס טכנולוגיות 43
צ'ק פוינט 44
כלל ביטוח 45
אסם 46
מגדל 47
הראל ביטוח 48
אלתא 49
מכתשים אגן 50