עדאלה לבג"ץ: 'חוק הנכבה' יגביר רדיפה פוליטית של ערבים

עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתרו לבג"ץ לבטל את החוק המאפשר לקנוס גופים שיקראו לשלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או שיציינו את יום העצמאות כיום אבל

לקראת יום העצמאות ה-63 בישראל שיחול בשבוע הבא, ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתרו היום (ד') לבג"ץ בדרישה לבטל את "חוק הנכבה", אשר מסמיך את שר האוצר לקנוס או לגרוע תקציבים ממשלתיים מגופים שיקיימו אירועים בהם יקראו לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, או שייציינו את יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל.

העתירה הוגשה על-ידי עדאלה, בשיתוף פרופ' אורן יפתחאל מאוניברסיטת בן-גוריון, הורים לתלמידים מבית-ספר יהודי-ערבי ועמותת בוגרי תיכון ערבי מחיפה. העותרים ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים האוסר על שר האוצר לפתוח בהליכים על-פי חוק זה עד להכרעה בעתירה.

נזכיר כי בסוף מארס השנה הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את "חוק הנכבה", שמהווה תיקון להצעה חריפה יותר של ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), לפיה ייגזר מאסר של עד 3 שנים על מי שיציין את יום העצמאות של ישראל כיום אבל, או שייקרא לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

החוק שאושר כולל איסור מימון פעילויות שיש בהן שלילת קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי או את אופיה הדמוקרטי; פעילויות שיש בהן תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור נגד ישראל; פגיעה בכבוד המדינה, הדגל או בכבוד סמל המדינה.

"החוק יגביר את הרדיפה הפוליטית של האזרחים הערבים"

לדברי העותרים, "החוק מעלה חשש כי הקנס יוטל בגין קיום אירועים בהם תוזכר הנכבה בצורה כזו או אחרת - לא רק ביום העצמאות אלא כל השנה, וכן בגין ביקורת על הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית. החוק פוגע בשורה של זכויות חוקתיות - חופש הביטוי הפוליטי והאמנותי, הזכות לשוויון וכן הזכות לחינוך, חופש העיסוק והחופש האקדמי".

העותרים טוענים גם כי העובדה ששר האוצר יהיה זה שיחליט האם ואיך לקנוס את מוסדות הציבור "תוביל באופן כמעט בלתי נמנע לאפליה באכיפת החוק, באופן שרק יגביר את הרדיפה הפוליטית של אזרחי המדינה הערבים".

ארגון עדאלה טוען כי "מדובר בחוק אידיאולוגי, המכוון נגד זהותם הלאומית של האזרחים הערבים ונגד הזיכרון הקולקטיבי שלהם, והוא פוגע בלגיטימיות של מעמדם כאזרחים שווי זכויות במדינה. החוק מעניש את האזרחים הערבים בשל זהותם האחרת והשונה, ולכן הוא עלול להגביר את הניכור ואת ההסתה והגזענות נגדם".

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, "חוק שמבקש להגביל את הדיון הציבורי לגבי שאלות עקרוניות הנוגעות לאופי המדינה אינו פוגע רק בחופש הביטוי של כל אזרחי המדינה, אלא גם באינטרס הציבורי של החברה בכללותה. דיונים חופשיים ונוקבים, גם בסוגיות פוליטיות כאובות, הם הכרחיים לקיומה של חברה דמוקרטית ופתוחה. השתקת המיעוט על-ידי הרוב סותרת עקרונות יסוד דמוקרטיים".