"הלבנונים דרשו לעזוב יומיים לפני שההפקה הישראלית תגיע"

שתי הפקות מורכבות שצולמו בארגנטינה, "ווייפאאוט" ו-"101 דרכים לעוף משעשועון", יעלו בארץ במוצאי יום העצמאות ■ איך הפכה המדינה הדרום אמריקנית לאולפן ההפקות של העולם?

בשנים האחרונות הפכה חברת אנדמול הבינלאומית את ארגנטינה למעבדת הטלוויזיה שלה. אל עיר של ממש שנבנתה בבואנוס איירס מגיעים עשרות צוותים מרחבי העולם לצלם 6 פורמטים שונים של ענקית הטלוויזיה. בחלק מהמתקנים מצולמות בו-זמנית שתי הפקות שונות של אותה תוכנית.

כבר במוצאי יום העצמאות יעלו זו מול זו שתי תוכניות שצולמו במתחם אנדמול בארגנטינה - "ווייפאאוט" של ערוץ 10 ו-"101 דרכים לעוף משעשועון" של זכיינית ערוץ 2 רשת.

במקרה של "ווייפאאוט" לקחה חלק בהפקת התוכן הישראלי חברת ניהול פלוס של יואב גרוס ובני מנשה, וכ-150 אנשי צוות השתתפו בהפקה, כמחציתם ארגנטינאים.

לדברי העורך הראשי של השעשועון, אודי אדלסון, "קיבלנו מהארגנטינאים את כל השירות, החל מאוכל, דרך צלמים ובמאי שמספק את התמונות הנדרשות. התנאים שם מאוד נעימים ונוחים לעבודה".

לדבריו, "הם מאוד מתורגלים. אנחנו התעסקנו בלעודד את המתמודדים. זו מכונה משומנת, ותפקידך שם משמעותי, אבל ההפקה היא בידיים ובשליטה של הארגנטינאים".

"ווייפאאוט" הוא שעשועון ספורטיבי שלמעשה בנוי על רעיון של מסלול המכשולים גדול, המעודד את נפילת הדוהרים עליו. מדובר באחת התוכניות המצליחות של רשת ABC בשנים האחרונות.

לפי הערכות, פרק אחד של התוכנית עלה 400-450 אלף שקל, ומדובר ב-12 פרקים בסך-הכול.

אנדמול נחשבת למפיקה לכל דבר של התוכנית, וערוץ 10 משלם לשתי החברות - הישראלית ולבעלת הפורמט. מדובר בכ-20% פחות מעלות של הפקה, לו זו הייתה נעשית לחלוטין בידי ישראלים. זאת למרות שלעלויות מתווספות הטסה והלנה של 18 מתמודדים מישראל לארגנטינה.

לדברי סמנכ"לית ההפקות של ערוץ 10, זיוית דווידוביץ, לא ניתן היה להקים את המסלול בישראל. "כל המתקנים העצומים הללו הם עיר שלמה", היא אומרת, "מכוניות נוסעות ממתקן למתקן, מצלמות שמחווטות, זו אופרציה שאולי אפשר להקים, אבל לא ישתלם כלכלית לעשות זאת.

"עוברות על כל מתקן כזה עשרות מדינות בעולם, ולכן זה זול לארגנטינאים ולכולם, כי עלויות ההקמה המחודשת נחסכו. בכל מסלול כזה יש 11 מצלמות וצלמים מקומיים שמנותבים מרחוק".

כוח-אדם זול, מרחבים גדולים

למרבה האירוניה, בערוץ 10 מציינים כי ההפקה המורכבת הזו עולה פחות מההפקה הישראלית המקורית "לעוף על המיליון", בשל עלויות הפיתוח שהאמירו.

הסיבה בגינה התוכנית הופקה בארגנטינה, לדברי דווידוביץ, היא עלות כוח-האדם הזול והמרחבים העצומים שמאפשרים את הבנייה.

לדברי ארז בן-הרוש, מנהל הפריים-טיים של רשת שצילמה שם את "101 דרכים לעוף משעשועון", "גם עלויות הביטוח זולות משמעותית".

את השעשועון של רשת הפיקה מטעם ישראל "כל מיני הפקות", ולפי ההערכה כל פרק מ-14 פרקיה עלה יותר מחצי מיליון שקל. בן-הרוש מעריך כי העלות בארץ הייתה מגיעה לפי 5. בשעשועון זה ישנו גם מרכיב הטריוויה שנעדר מ"ווייפאאוט". אם ענית על תשובה לא נכונה - תעוף באופן קיצוני מהמשחק.

דוידוביץ מערוץ 10 חשבה על הפיכתה של ישראל למדינה אליה ייצא מיקור חוץ של תוכניות טלוויזיה, והיא אף הציעה לאנדמול לבחון הקמה של עיר ריאליטי שכזו בנגב. לדבריה, אז הבהירו לה כי ישנן מדינות שלא יסכימו להגיע להפיק בישראל.

לדבריה, כשלהפקה הלבנונית של "ווייפאאוט" נודע כי הישראלים אמורים להגיע, היא דרשה מרווח של לפחות יומיים בין עזיבתה ובין הגעת השכנים מהדרום.