גוונים של עצמאות ישראלית: תערוכת וידיאו-ארט ישראלית בבוסטון

תערוכת וידיאו-ארט ישראלית בשם "ארץ בשורה - אמנות וידיאו ישראלית עכשווית" תוצג ביום העצמאות בבוסטון

בשורה צנועה אך משמחת לקוראינו אשר בתפוצות לקראת יום העצמאות הקרב ובא: תערוכת וידיאו ארט ישראלית נודדת בשם "ארץ בשורה - אמנות וידאו ישראלית עכשווית" תיפתח בבוסטון, ארצות הברית, בערב יום העצמאות ה-63 למדינת ישראל. התערוכה תוצג גם בארץ בחודשים הקרובים, כך שגם שוחרי האמנות המקומיים יוכלו ליהנות ממוצגיה.

התערוכה כוללת 24 עבודות וידיאו של 19 אמנים ישראלים, רובם בני זמננו, חלקם מהמובילים והבולטים בזירה המקומית והבינלאומית באמנות העכשווית. המיצגים אינם שווים באורכם, יש בני 40 שניות ויש באורך של עשר דקות. לכל מיצג אוזניות שאליהן יוכלו להתחבר המבקרים בתערוכה. העבודות ערוכות ברצף בן שעה וחצי, להקרנה על מסך אחד או על מספר מסכים.

יש לציין כי לא כל העבודות אשר באסופה נוצרו באותה נקודת זמן. חלק מהיצירות נבחרו בשל איכותן והתאמתן לרעיון המוביל, חלקן נשלחו בעקבות פנייה יזומה של האוצרת. כך שלצד היצירה "שבת" של נירה פרג, בה האחרונה מציגה את רחוב בר אילן בירושלים, לפני כניסת השבת, ומנציחה במצלמתה את הברוטאליות שבסגירת מחסומי השבת בכניסה לשכונות החרדיות בירושלים על ידי התושבים, ניתן לחזות בתיעוד התרחשות אמנותית: שחייה צורנית המצולמת מתחת למים או במשט רפסודות משוכללות מתקפלות, אשר מיצגים נבנים עליהן תוך כדי שיט. זאת לצד קטעי סרטים מתקופת ההעפלה. סרטו של אברהם אילת מציג ערב בחדר האוכל של קיבוץ שמיר בשנת 1972. הצילום נעשה במקרה ביום שבו התרחש הפיגוע הרצחני בשדה התעופה בן גוריון, והסרט מציג את חברי הקיבוץ הנמשכים אל מהדורת החדשות בטלוויזיה.

אוצרת התערוכה - חגית פלג רותם (גילוי נאות: האוצרת היא כתבת האמנות של המדור), מספרת כי יצירות הווידיאו ארט "מייצגות שילוב של חשיבה אמנותית ואמצעים תקשורתיים. בעולם מוצף מסכים - מהטלפון הנייד שבכיס ועד למסך השטוח הענק ברחוב, הבחירה בווידיאו ארט משתמשת במדיום הזמין והקליט ללכוד את תשומת ליבם של הצופים ולעורר עניין. החשיפה למסר האמנותי מהווה חוויה רב-שכבתית, אינטלקטואלית, רגשית וחושית".

חלק מהעבודות שיוצגו ידועות מאוד ואחרות בלתי מוכרות, המכנה המשותף לכולן הוא "מראה מקום" ישראלי, בין אם זה מקום גיאוגרפי, הוויה חברתית או ביטוי אישי ואינטימי של האמן. יחד העבודות יוצרות פסיפס של נקודות מבט ישראליות.

האמנים המשתתפים: סיגלית לנדאו, שחר מרקוס, אברהם אילת, יעל ברתנא, גל ויינשטיין, אורי ניר, דורון סולומונס, נירה פרג, נלי אגסי, שלי פדרמן, אורית ישי, טלי נבון, דנה לוי, מיכל הלפמן, קותימן, טל פורת, ראובן זהבי, סיון סבג, קבוצת איפה דנה (עם טליה הופמן).