"ספק אם תעש תוכל לשלם משכורות בשבוע הבא"

דירקטוריון תעש התכנס אתמול בצהריים וקבע כי אין מנוס מביצוע ארגון מחודש של פעילות החברה הממשלתית וויתור על קרקעות שהיא מחזיקה במתחמים ברמת השרון ובחיפה

התעשייה הצבאית (תעש) מחדשת את איומיה למהלכי התייעלות בהולים, ובמרכזם פיטורים של מאות עובדים וסגירה של קווי ייצור של מוצרי תחמושת שלא כדאיים לה מבחינה כלכלית. בין המהלכים שדירקטוריון החברה מבקש כעת את אישור הממשלה לביצועם, גם ארגון מחודש של פעילות החברה הממשלתית וויתור על קרקעות שהיא מחזיקה במתחמים שלה ברמת השרון ובחיפה.

דירקטוריון תעש התכנס אתמול (ג') בצהריים וקבע כי אין מנוס מביצוע המהלכים, וזאת על רקע הקיפאון שאליו נקלעה התוכנית שגובשה בהסתדרות ובמשרדי האוצר והביטחון על מיזוגה עם חברה ביטחונית-ממשלתית אחרת, רפאל. התמקחות ממושכת שמתקיימת בין רפאל לאוצר על התנאים למיזוג תעש בתוכה, גורמת לעיכוב הממושך ביישום התוכנית, שהורידה מעל הפרק את הכוונות להוציא אותה להפרטה.

"טעות כלכלית"

המהלך המרכזי שלביצועו מבקש דירקטוריון תעש את אישור הממשלה הוא פיטורים של כ-950 מעובדי החברה, שמהם יפוטרו בטווח הזמן הקרוב כ-500. כמו כן מדובר בסגירת קווים המכונים במערכת הביטחון "אסטרטגיים", ומוחזקים בתעש למרות היעדר כדאיותם - רק בשל דרישת מערכת הביטחון. בכירים המקורבים לנושא העריכו כי החלטות דירקטוריון תעש נועדו להפעיל מכבש לחצים על משרדי האוצר והביטחון, להאיץ את המהלכים שאמורים להוביל לפתרון סופי לבעיית החברה ולחץ את תוכנית המיזוג מהקיפאון שאליה נקלעה בחודשים האחרונים.

עם זאת, לדעת דירקטוריון החברה מהלכים אלה נחוצים בכל תרחיש של פתרון עתידי של החברה, בין אם יתממש באמצעות מיזוג, הפרטה או הנפקה, וזאת משום שהחזקת קווים בלתי רווחיים - ואיתם העסקת מאות רבות של עובדים שנחיצותם אינה רבה - עולה לחברה כ-400 מיליון שקל מדי שנה.

באחרונה הציגה החברה נתונים על ביצועיה הכספיים ב-2010, שמהם ניכר כי אשתקד צמצמה את היקף ההפסדים שלה, לצד שמירה על היקף מכירות של 1.9 מיליארד שקל, הדומה לזה של 2009. בתעש רואים ב"גיבנת" שהיא נושאת מחובות העבר ומהחזקת קווים ועובדים בלתי נחוצים, כגורם שמחבל ביכולותיה להגיע לאיזון מלא.

כך, זה חודשים ארוכים שתעש מתקשה לשלם מכספה את השכר לעובדיה ולשם כך מקבלת מדי חודש מקדמות ממשרד הביטחון - על חשבון תשלומים עתידיים. מקור באוצר אמר היום ל"גלובס" כי קיים ספק אם תעש תוכל לשלם משכורות בשבוע הבא לעובדים, ערב יום העצמאות: "בכל חודש משרד הביטחון מבהיר שזו הפעם האחרונה שהוא מעביר לחברה את המקדמות, וכנראה שזו באמת הפעם האחרונה. מצב כזה יחייב אותנו לחשיבה מחודשת על הכל", אמר המקור.

ועד עובדי תעש, בראשות איציק יהודה, הגדיר את החלטת הדירקטוריון לחדש את איומי הפיטורים כ"ספין תקשורתי" מצד האוצר: "הדירקטוריון קורא לפטר עובדים כדי להלחיץ את העובדים ואת ההסתדרות ולגרום להם לאבד את זכויותיהם. יש פה טעות כלכלית וחוסר אחריות ביטחונית ולאומית".