שוק הסלולריים מחכה לכחלון: האם הצרכן ימשיך לסבול?

שוק המכשירים בישראל מעוות: כל עוד חברות הסלולר ימשיכו למכור את המכשירים, הצרכן ימשיך לשלם את המחיר ■ האם הרפורמה של שר התקשורת תהפוך לאות מתה?

שלשום (ג') פורסם ב"גלובס" תחקיר על מחירי הטלפונים הסלולריים בישראל, שהציג את הפערים בין מחירי המכשירים שנמכרים על-ידי חברות הסלולר לעומת המכשירים שנמכרים על-ידי היבואנים הפרטיים - פערים של עשרות אחוזים במחירים.

התחקיר של מיכל רז-חיימוביץ' עסק בהיבטים הצרכניים שנוגעים לכיס של כל אחד ואחד מאיתנו, אבל מדובר בבעיה קשה שמשפיעה על כל שוק הסלולר ובמיוחד תשפיע על הכניסה של השחקנים החדשים לשוק - הן השחקנים שזכו במכרז התדרים הסלולרי והן המפעילים הווירטואליים.

החדשות הרעות בסיפור הן שהסיטואציה לא עומדת להשתנות בקרוב. נסביר ששוק המכשירים הסלולריים מעוות: לצורך ההשוואה, תארו לעצמכם שהבעלים של כביש 6 היו מוכרים את המכוניות שייסעו עליו. ככה זה בשוק הישראלי - המפעילים בישראל קובעים איזה מכשירים יעלו לרשתות.

כל עוד תימשך המדיניות הנוהגת בישראל החברות יעשו את זה, לא יהיה שוק מכשירים מגוון ותוסס כמו בכל העולם, המחירים לא יירדו, וחמור מכך - עוצמת התחרות הכוללת תיפגע, כי לשחקנים החדשים אין יכולת המכירה והעוצמות השיווקיות שיש למפעילים הקיימים. הם תמיד יוכלו לפתות את הלקוחות להמשיך ולרכוש מכשירים דרכם, והצרכן הישראלי עבר שטיפת מוח כזו שקשה לשחרר אותו מהתלות במפעיל ברכישת מכשיר.

הצרכן הישראלי מאולץ לקנות את המכשירים שלו דרך המפעילים, כי אין שוק חלופי, וספק אם יהיה שוק כזה.

לבלבל את הצרכן

העובדה ש"גלובס" נאבק לפתיחת שוק ציוד הקצה לא מעט שנים גרמה לאחד ממנהלי החברות הסלולריות להתקשר ולהסביר כי אילו המפעילים לא מכרו ציוד קצה, לא הייתה פריחה של סמארטפונים בישראל.

לדבריו, הסבסוד של המכשירים עוזר מאד לקדם את מהפיכת האינטרנט הסלולרי, ולכן הוא טוב מאד לענף ולמשק בכלל. ואנו נוסיף שגם טובה מאד לרווחי החברות הסלולריות שמרוויחות הון-עתק ממכירות ציוד הקצה, כיוון שבישראל אין שוק חלופי למכירות ציוד קצה כמו בכל העולם.

המדיניות של משרד התקשורת לנתק בין רכישת המכשיר לבין הטבה בזמן אוויר או בשירותים היא חשובה, אבל לא מועילה מספיק. מי שרוכש מכשיר דרך המפעיל שלו, ספק אם יעבור חברה, משום שהצרכנים מבולבלים בין ההתחייבות (18 חודש שמותר למפעיל לחייב צרכנים לתוכנית) לבין פריסת התשלומים על המכשירים (36 חודש), ולכן הם סבורים כי הם לא יכולים לנטוש.

גם המועצה לצרכנות תוקפת את הבעיה הזו וטוענת כי הצרכן נכבל, משום שהחברות הסלולריות מצליחות לבלבל אותו פעם אחר פעם.

הדרך היחידה לפתוח את השוק הזה לתחרות ולתקן את המעוות היא לאסור על המפעילים הסלולריים למכור ציוד קצה ולהוציא את המכירות לטובת יבואנים רשמיים ולא רשמיים ורשתות סיטונאיות, וכן לפעול להורדת מסי הקנייה הגבוהים על מכשירים סלולריים.

אם במשרד התקשורת חוששים לנקוט את הצעד המתבקש, שיעשו את זה בהדרגה - שיחייבו אותם למכור פחות ופחות, או שימצאו דרך אחרת, העיקר שתימצא האפשרות לפתוח את השוק לתחרות, כדי שהצרכן הישראלי יוכל לקבל מגוון מכשירים במחירים תחרותיים - ללא תלות במפעיל שלו.

המשרד העביר בחוק ההסדרים האחרון את החוק שמבטל את התקנות הישנות אשר חייבו כל מכשיר לקבל אישור סוג מהמפעילים לפני שהוא משווק. אבל כבר חצי שנה המשרד לא מקדם את הטיפול בגיבוש התקנות שיסדירו זאת סופית. כל עוד התשתית המשפטית לא תיגמר, כל הרפורמה של משה כחלון הופכת לאות מתה.