המשפחות זועמות: כבאים שנספו בכרמל לא מוכרים כחללים

מספיק גיבורים להקריב את נפשם למעננו - לא מספיק כדי להיות מוזכרים בטקסי זיכרון? ■ שלושת הכבאים שנהרגו בשריפה בכרמל לא יוזכרו בטקסי יום הזיכרון

קשה שלא לתהות ולכעוס נוכח הידיעה הזו: מתוך 44 הנספים באסון הכרמל, רק שמותיהם של שלושת הכבאים שנהרגו בשריפה לא יוזכרו בטקסי יום הזיכרון הקרוב; הם עצמם לא יוכרו כחללים, ומשפחותיהם לא יהיו זכאיות על פי הארגון להיחשב למשפחות שכולות - כך מפרסם הבוקר (ה') העיתון "מעריב".

אורי סמנדייב ז"ל, דני חייט ז"ל וכן צעיר ההרוגים - הנער אלעד ריבן ז"ל אינם מוכרים על ידי ארגון יד לבנים כחללים, ומכאן שלא יהיו מונצחים באף אחד מהטקסים שייערכו השנה, שמם לא יוזכר על אף אנדרטה והם לא ייכללו ברשימת השמות בבתי יד לבנים בעירם.

"אני לא אשקוט ולא אנוח לרגע עד שהבן שלי יוכר כחלל מערכות ישראל. הבן שלי הגיע לאסון כדי להציל חיים. הוא חירף את נפשו למוות מרצון ובכוונה מוצהרת להציל חיים של אחרים", אמר בכאב מרדכי סמנדייב, שבנו אורי נהרג באסון.

יצויין כי משפחותיהם של שלושת הקורבנות כן הוכרו כמי שבניהן הם חללי מערכות ישראל - אך לצורך קבלת תגמולים בלבד ולא באופן הצהרתי על ידי הארגון כמתחייב.

ההורים מספרים הבוקר כי העלו את הנושא באופן אישי בפגישתם עם ראש הממשלה נתניהו בחודש שעבר, ולדבריהם הוא נותר "המום" והורה לעוזריו לטפל בנושא. עם זאת, לא נרשמה כל התקדמות בעניין.

אלי בן שם, יו"ר הארגון הארצי של יד לבנים המסרב להכיר בבנים, מסר לעיתון מעריב: "לבי עם משפחות הכבאים. גם אני איבדתי בן ואני מבין את כאבם, אבל קיים 'חוק בתי הקברות הצבאיים' שאומר שמי שלא נקבר בחלקה צבאית לא יכור על ידי ארגון יד לבנים כחלל מערכות ישראל" והוסיף כי מעמדם של הכבאים זהה לזה של הרוגי הפיגועים: "מי שמוכרים כרגע הם חיילי צה"ל, שב"כ, מוסד, משטרה ושב"ס. לא מדובר כאן בהחלטה שלי אלא בהחלטה של משרד הביטחון שפועל על פי החוק והחוק כרגע לא מאפשר למי שלא נקבר בחלקה צבאית להיות מוכר על ידי הארגון. אני לא מחליט על דעת עצמי".

גם במשרד הביטחון הגיבו לדברים: "בהמשך להחלטת ממשלת ישראל, הכבאים והנער המתנדב הוכרו לצורך תגמולים וקבלת התמיכה מאגף המשפחות השכולות במשרד הביטחון כפי שהם אכן מקבלים. חוק בתי הקברות הצבאיים קובע באופן שאינו מאפשר לנו פרשנות מי מוכר כחלל במערכות ישראל".