ארה"ב: 244 א' משרות נוספו באפריל; שיעור האבטלה - 9%

הפתעה לעומת הציפיות המוקדמות ל- 185 אלף משרות חדשות בחודש אפריל ולעומת 216 אלף משרות שנוצרו בחודש מארס ■ שיעור האבטלה עלה מעל הצפי - העלייה הראשונה מאז נובמבר האחרון ■ החוזים העתידיים עולים לאחר פרסום נתוני התעסוקה

שוק התעסוקה בארה"ב מפתיע היום ומציג נתונים מעורבים: מחלקת המסחר של ארה"ב מדווחת היום (ו') כי 244 אלף משרות נוספו בארה"ב, העלייה הגדולה ביותר ביצירת מקומות תעסוקה בשנה האחרונה. לעומת זאת, נתון פחות מעודד- שיעור האבטלה בארה"ב עלה ל-9%. נתונים מעודדים ביצירת מקומות תעסוקה לעומת 216 אלף מקומות עבודה בחודש מארס ולעומת צפי בקרב הכלכלנים לעלייה ל-185 אלף משרות. העלייה המפתיעה במשרות בחודש אפריל עשויה להרגיע את חששות המשקיעים מפני האטה בשוק האמריקני.

אכזבה משיעור האבטלה: נזכיר כי שיעור האבטלה בארה"ב ירד בכ-1% בסך הכל במשך ארבעת החודשים האחרונים ובחודש מארס שיעור האבטלה עמד על 8.8%, רמת האבטלה הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות. על פי סקר בלומברג התחזית היא ששיעור האבטלה בחודש אפריל יעמוד בטווח שבין 8.6% ל-9%.

איתות שלילי וסימן אזהרה לשוק התעסוקה האמריקני: סקר בתי אב בארה"ב מצביע על ירידה במצבת כוח האדם בשוק העבודה בארה"ב-190 אלף ובסכום כולל של 139.7 מיליון בני אדם. זה הגורם המרכזי שהוביל לירידה בשיעור האבטלה בארה"ב. מדובר בעלייה הראשונה בשיעור האבטלה מאז נובמבר האחרון.

הפתעה לעומת הציפיות המוקדמות בשוק

18 אלף משרות חדשות ככל הנראה נוצרו בארה"ב בחודש אפריל - כך העריכו הכלכלנים בארה"ב לקראת פרסום נתוני התעסוקה החשובים היום (ו') בצהריים. אנליסטים העריכו עוד כי במגזר הפרטי לבדו נוצרו 200 אלף משרות באפריל, לעומת 230 אלף במארס. במגזר הייצור צפויה תוספת של 20 אלף משרות באפריל לאחר יצירת 17 אלף משרות במארס.

סקוט בראון, כלכלן ב-Raymond James & Associates, אמר לסוכנות בלומברג כי קצב יצירת המשרות בארה"ב הינו איטי יחסית ולא יספיק כדי להוריד משמעותית את שיעור האבטלה. לדבריו, "יש הרבה איטיות בכלכלה, בעיקר בשוק העבודה. הזינוק במחירי הדלקים גרם להאטה".

בארה"ב הסבירו את ההאטה הצפויה בקצב יצירת המשרות בכך שמחירי הסחורות עלו ולכן התשומות התייקרו והחברות נאלצות לקצץ בהוצאות במקומות אחרים, ונרתעות מלגייס עובדים חדשים. העול העיקרי מגיע מהעלייה במחירי הדלקים.

אך הבעיה היא שההאטה בקצב יצירת המשרות עלולה לגרור את המשק האמריקני ל"מעגל קסמים" בו אמריקנים שיתקשו למצוא עבודה ימשיכו לשמור על הוצאות מרוסנות והדבר יפגע בצריכה הפרטית שאחראית לכ-70% מסך צמיחת התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) בארה"ב.

מי שבוודאי יעקוב מקרוב אחר הנתונים הוא יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ועמיתיו בבנק המרכזי האמריקני. ברננקי אותת לאחרונה כי בכוונתו לסיים את תוכנית ההקלה המוניטרית (במסגרתה רוכש הפד אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר) בחודש יוני, לאחר שזו הצליחה להאיץ את קצב הצמיחה הכלכלית ואת קצב יצירת המשרות.

"שוק העבודה מתאושש בהדרגה", אמר ברננקי במסיבת העיתונאים הראשונה בהיסטוריה של הפד, ב-27 באפריל. "אנו רוצים לוודא שההתאוששות היא בת קיימא. ככל שהיא תימשך יותר זמן, כך נהיה יותר בטוחים".

אך אליה וקוץ בה: תוכנית ההרחבה המוניטרית של הפד (QE2) היא אחת הגורמים המרכזיים שהובילו להיחלשות הדולר ולזינוק במחירי הסחורות שכעת מאיים על ההתאוששות במשק האמריקני. עם זאת, יש לזכור כי אמש נרשמו ירידות חדות במחירי הסחורות והנפט צנח ב-9% ל-100 דולר לחבית, לאחר שהדולר זינק עקב איתות מהבנק המרכזי האירופי לפיו הריבית לא צפויה לעלות לפחות עד חודש יוני.