הנוקאאוט של דייויד

אפשר לדבר על המשחק המושלם של פארגו, או על האקס פאקטור אידסון. אבל אדריכל ההעפלה של מכבי ת"א לגמר היורוליג הוא דייויד בלאט. עוד משחק אחד, והוא בפנתיאון

1. הניצחון של מכבי ת"א אמש (ו') בחצי גמר הפיינל-פור על ריאל מדריד (63-82) שם את דייויד בלאט משחק אחד מפנתיאון הכדורסל הישראלי. לזכות ביורוליג עם קבוצה שאף אחד, כולל הוא עצמו, לא ציפה ממנה כשהתחילה העונה להיות בין ארבע האחרונות; וכל זה עוד אחרי שעבר בקלות את מה שהיה אמור להיות משבר מקצועי גדול - פציעתו של פרקינס.

כל הדברים האלו מובילים למסקנה שמדובר על מאמן גדול.

2. אבל ההצלחה של בלאט הדגישה גם את הכשל הגדול של מאמן היריבה. ברור לכולם שהמשחק של מכבי תלוי בג'רמי פארגו. אבל מאמן ריאל מדריד, עמנואל מולין, לא עושה כלום כדי להוציא אותו מהמשחק, וזה עולה לו בהפסד. לא היה שום ניסיון של הספרדים להוציא את פארגו בעבירות - עובדה: את המחצית הראשונה סיים פארגו עם פאול אחד בלבד.

בלאט מצידו עשה עוד שינוי קטנטן ואמיץ. הוא הפעיל את הגנת הלחץ רק כשפארגו לא על המגרש. אחרי שההגנה שהביאה את מכבי לפיינל-פור איבדה ציר מרכזי בפציעה, בלאט ויתר במודע על הציר המרכזי השני של ההגנה, כדי שלא יעשה עבירה מיותרת. פארגו בתשובה הפגין תצוגת ניהול משחק ברמה הגבוהה ביותר. הוא שלט בקצב המשחק ועשה כמעט כל מה שרצה.

עמנואל מולין מאמן ריאל מדריד בפיינל-פור 2011 / צילום: רויטרס
 עמנואל מולין מאמן ריאל מדריד בפיינל-פור 2011 / צילום: רויטרס

עמונאל מולין. קיבל שיעור מבלאט

האינדיקטור למצוינות ניהול המשחק היא העובדה שחמישה שחקנים במכבי קלעו מעל 10 נקודות. פארגו עם 13 נקודות ו-7 אסיסטים אחראי לכמעט 50% מהנקודות של מכבי. עושה רושם שמחירו של השחקן, שמסיים חוזה בקיץ הקרוב, מטפס לגבהים חדשים. מכבי תצטרך לשלם הון תועפות כדי להשאיר אצלה את פארגו גם ב-2011/12.

3. בכל פיינל-פור מדברים על האקס פאקטור. אקס פאקטורס הם בדרך כלל שחקני ספסל. העונה, לראשונה, האקס פקטור היה שחקן חמישייה. בוקר טוב מר אידסון.

צ'אק אידסון זכה לביקורות רבות, אותן הרוויח ביושר, על נטייתו להיעלם במשחקים גדולים ולהופיע רק כשהם גמורים. גם המשחק הזה התחיל במאפיינים הרגילים של אידסון, עם ארבע נקודות במחצית הראשונה וגם ויתור על זריקה חופשית בדקה הראשונה. אבל בתחילת המחצית השנייה משהו אצלו השתחרר, ואידסון סיים את המחצית עם 15 נקודות.

האסרטיביות היא האלמנט הכי חשוב לאקס פאקטורס. ואידסון היה אסטריבי: הוא לקח זריקות קשות, לא ברח מהכדור והראה, דווקא במשחק הכי חשוב של העונה, דברים שעדיין לא ראינו ממנו העונה.

4. והנה מגיע הגמר ואיתו היריבה המושבעת פנאתינייקוס עם אוברדוביץ' הגדול. קל זה לא יהיה: לפאו יש הגנה מצוינת שהורידה אתמול את האחוזים של סיינה מהשדה, מ-50% ל-35%.

ההגנה של ריאל תראה כמו טיול בפארק אחרי שמכבי תפגוש את פנאתינייקוס. היוונים הם קבוצה עיקשת וקשה, אופי כמעט בלתי שביר. ובכל זאת, עם 40 דקות של ריכוז, יש מצב שדריק שארפ יניף את הגביע.