נתניהו חזר מההסכמה להכיר בכבאים כחללי צה"ל

(עדכון) - ראש הממשלה: "שאלת ההנצחה זה נושא רגיש וכאוב, המחייב התייחסות רצינית, אחראית וחוקית"

נתניהו מקים עוד ועדה: לאחר שהסכים להכיר בשלושת הכבאים שנספו באסון השריפה בכרמל כחללי מערכות ישראל, חזר בו הבוקר (א') ראש הממשלה מהחלטתו, והעדיף להורות על הקמת ועדת שרים שתחליט בסוגיה. צוות השרים צפוי לגבש המלצות להצעת חוק שתסדיר את מעמד חללי כוחות הכיבוי.

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר הסביר נתניהו כי הוא מבקש "להנציחם בדרך ראויה, אשר תוקיר את פועלם והקרבתם. כבר בדצמבר 2010 הכירה הממשלה במעמד המיוחד של משפחות הכבאים, אשר מקבלים זכויות של משפחות שכולות. שאלת ההנצחה זה נושא רגיש וכאוב, המחייב התייחסות רצינית, אחראית וחוקית. מכיוון שהנושא מוסדר בחוק ומחייב חקיקה, אמנה צוות שרים בראשות שר המשפטים, שיביא תוך 60 יום להצעת חוק שתסדיר את הנצחת הנופלים".

את ההצעה להכיר בשלושת הכבאים - אורי סמנדייב, דני חייט והנער אלעד ריבן - כחללי מערכות ישראל הוביל שר הפנים, אלי ישי, ואולם הבוקר התברר לו כי לנוכח התנגדותו של שר הביטחון, אהוד ברק, שאף הוא נתן את הסכמתו מוקדם יותר ואמש חזר בו, ההצעה לא תעלה על שולחן הממשלה היום. ללא אישורו של ברק, הממונה על התחום, לא ניתן להעלות את ההצעה לדיון.

"אסון השריפה בכרמל הינו מקרה מיוחד שבו שלושה אנשים חירפו נפשם כדי להציל חיי אדם באירוע שהוכרז כאסון לאומי", אמר שר הביטחון. "ואכן, השווינו את תנאי התגמולים והתשלומים שהוענקו למשפחות הנספים בכרמל למשפחות אנשי כוחות הביטחון. בעצם, הממשלה מוסמכת להתייחס אליהם כאילו הם אנשי ביטחון, בדומה לאנשי כוחות הביטחון".

שר הביטחון ברק המשיך ואמר כי "בטקסי הזיכרון בעפולה ובמגדל העמק, ובתיאום עם ארגון יד לבנים, יוזכרו שלושת נספי השריפה כפי שמוזכרים חללי מערכות הביטחון. צריך לוודא שכל הסידורים הנדרשים יכללו בצוות השרים שיוקם וידון בנושא. חשוב להבין את ההשלכות שיכולות להיות וחייבים לקבל החלטות שקולות, משום שכל הרחבה שרירותית עלולה לגרור דרישות תגמולים מאז קום המדינה. אני בטוח שהוועדה תשקול את הנושא בכובד ראש".

ישי אמר בתגובה כי "זה לא יעלה על הדעת. מדובר בכבאים שנשלחו על ידי המדינה להגן בין היתר על אנשי כוחות הביטחון, והמינימום הנדרש זה להעלות את הנושא להצבעה ושכל שר יצביע כראות עיניו. שלושת חללים אלה הם חללי מערכות ישראל לכל דבר ועניין. זה צעד חריג שלא צריכה להיות לגביו מחלוקת".