15 לייקים של תהילה

במקרה הטוב זו מודעה שהמאהבת מככבת בה, ובמקרה הרע זה טיזר לויאגרה בכיכוב אשתך

בוקר אחד אתה מתעורר ומגלה שהפכת לסלבריטי. התמונה שלך מתנוססת בפרסומות שנחשפות למאות זוגות עיניים כל יום, המילים שכתבת מפורסמות במודעות, ואפילו ההעדפות האישיות שלך משכנעות אנשים לאהוב את הדברים שאתה אוהב.

מה שדור שלם של נערות מקריית-גת בדרך לאודישן ב"כוכב נולד" היה הורג בשבילו, אתה מקבל בחינם מעצם היותך משתמש פייסבוק. רק שבניגוד לנינטיות, אתה לא ביקשת את זה מעולם.

פייסבוק השיקה לאחרונה 3 סוגים חדשים של מודעות שמשתמשות בהעדפות המשתמשים שלה, על מנת לשכנע את חבריהם לצרוך תוכן.

מודעות אמרנו? פייסבוק לא משתמשת במינוח הזה כשהיא הופכת אותך לדובר חינמי של העמודים שאהבת, אלא קוראת להן Sponsored stories (סיפורים ממומנים). אם לחצת על "לייק" על עמוד, כתבת תגובה בו או אפילו שיחקת במשחק פלאש דבילי ברשת החברתית - לפייסבוק יש עכשיו את הזכות לספר על כך סיפור לחבריך.

איך מבטלים את זה?

דף השאלות הנפוצות שעוסק בסיפורים הממומנים מלא בתגובות נזעמות וחוששות של משתמשים: "זה מאוד מדאיג, האם אין דרך לעשות לבטל את הפיצ'ר הזה?", כותב אחד מהם בצדק, מאחר שהתשובה לכך היא שהסכמת המשתמש היא לא פקטור בעניין.

"אין שום דרך לא להשתתף בסיפורים הממומנים או לצפות בכאלו", מודיעה ברוגע תשובתה הרשמית של פייסבוק, וממשיכה: "לגבי סיפורים על משחקים או אפליקציות שהשתמשתם בהם, פשוט הסירו את ההתקנה שלהם".

הסיפורים הממומנים הם לא העדות הראשונה למעבר של פייסבוק מהיותה חברה ממוקדת משתמש לפירמה שמוכנה "למכור" את משתמשיה לגורמים עסקיים. כבר ב-2009, גורמים שונים יכלו להשתמש בתמונות המשתמשים בפרסומים שלהם. התוצאה היתה הזויה: במקרה הטוב גבר קיבל מודעה לשירות שידוכים שהמאהבת שלו מככבת בה, ובמקרה הרע הוא נחשף לפרסומת לוויאגרה בכיכוב אשתו.

לרוץ לדבר עם חבר'ה

חשוב לזכור כי מודעות הן לא התחום היחידי בו פרטיות המשתמש משועבדת לטובת גורמים עסקיים. תיוג שלא בהסכמה, למשל, הוא דוגמה טובה לכך. מי מאיתנו לא קיבל נוטיפיקציה על כך שתויג עם עוד 800 מחבריו הקרובים של משתמש כלשהו, בתמונה שמציגה את העסק הפרטי של אותו משתמש?

גם תיוג מבוסס מיקום מהווה פירצה: חבר יכול לתייג אותך לאחר שעשה צ'ק-אין בכל מיקום או עסק, וכך לגרום לחבריך לחשוב שביקרת במוסד שלא היית בו מעולם.

האם הקו הנוכחי יוכיח את עצמו כחכם לאורך זמן? אולי מארק צוקרברג צריך לנהל שיחה צפופה עם מקימי חבר'ה, הרשת החברתית הישראלית שהקדימה את פייסבוק במספר שנים וחולקת איתה מספר קווי דמיון. חבר'ה ירד מגדולתו אחר שהשתמש בפרטים האישיים של משתמשיו ושלח להם ספאם לתיבות המייל.

במקרה של פייסבוק, בין אם מדובר בחציית גבול או מהלך שיווקי מבריק, נראה כי ידו של צוקרברג קלה על הדק הפרטיות, ומי שמחזיק באקדח הוא גורמים מסחריים.

הכותב הוא מנכ"לRefreshing.co.il המלווה ארגונים ומותגים בפעילות שיווקית ברשתות חברתיות | | : @adamshuv