המדריך של "גלובס" ליום עצמאות תרבותי: איפה להיות ומה לעשות

חגיגות יום העצמאות בירושלים; פתיחת תחרות רובינשטיין; מרינה מקסימילאן בלומין על הפסנתר; רוק עצמאות 2011

המעוז האחרון: רוק עצמאות 2011

מה: מזה 21 שנים שורד אירוע הרוק ההמוני המסורתי של ערב יום העצמאות, ובשנתיים האחרונות אף ניצב כמעוז אחרון של הז'אנר למול מתקפת הז'אנר הים תיכוני. הפורמט המנצח לא ישתנה גם הפעם. בכירי אמני הרוק של ישראל יופיעו בזה אחר זה עד עלות השחר, כאשר בין התותחים הכבדים יבליחו על במה נפרדת אמנים בתחילת דרכם שיהיו (אולי) הדבר הגדול הבא. רד אורבך, סולן להקת רד בנד (נכון, הוא בובה, אבל למה לתת לפרטים שוליים לקלקל את השמחה) ינחה את האירוע ומבטיח לא לחסוך שבטו מהקולגות. רשימת האמנים על הבמה המרכזית כוללת את אביב גפן והתעויוט, הדג נחש, היהודים, ירמי קפלן, יוני בלוך שיארח את אפרת גוש, מוניקה סקס, מרסדס בנד ויוסלס איי.די. על במת הכישרונות הצעירים יופיעו אייל אבן צור, אלקטרה, אלישע בנאי וארבעים השודדים, הקונפליקט, כל החתיכים אצלי, פריזמה ו-Shiners.

למה ללכת: שאר העם עם הגולן.

למה באמת ללכת: הדיל הכי משתלם בכל הקשור לעלות הכרטיס מול כמות ההופעות.

עם מי ללכת: עם קובי פרץ.

מתי, איפה וכמה: שני (ה-9 בחודש) החל מ-23:00, אמפי פארק ראשון לציון. מחיר: 189 שקל.

מארחים בלי הפסקה: Back to back בבאר שבע

מה: מזה עשור לא התקיים בבירת הנגב פסטיבל רוק ראוי, ומוצאי יום העצמאות הם בהחלט מועד ראוי לתקן את העוולה. כדי לתת לאירוע נפח פטריוטי-לוקאלי הוחלט על קונספט אמן מארח אמן, וכך יובילו את האירוע אושיות רוק מובילות שיארחו את מיטב התוצרת המקומית החדשה, לצד הופעות סולו של האמורים להיות הדור הבא של רוקרים מאזור חיוג 08. רשימת המופיעים תכלול את יוני בלוך שיארח את אורן אדרי, ירמי קפלן שיארח את שימי ביטון, מרסדס בנד שיארחו את להקת צנזורה וכן הופעות של אמיר דדון (תגלית השנה ברוק הישראלי וכנראה היחיד שהרוויח משהו לטווח הארוך מהשתתפותו במחזמר "לילה לא שקט" על פי שירי שלמה ארצי בתיאטרון הקאמרי), טל אורן, חנוך והאופרייטעס ונדב אזולאי.

למה ללכת: כי גם לתושבי הדרום מגיע לקבל בראש, והכוונה היא לא לפטישי פלסטיק.

למה באמת ללכת: כי זה בחינם.

עם מי ללכת: עם רוביק דנילוביץ'.

מתי, איפה וכמה: שלישי (ה-10 בחודש) החל מ-18:00 על רחבת הדשא במרכז הצעירים של באר שבע (רחוב הרצל 12). הכניסה חופשית.

האופציה התרבותית: מרינה מקסימיליאן בלומין

מה: שני סינגלים שכבר שוחררו לרדיו מאלבום הבכורה המתהווה של מרינה מקסימיליאן בלומין (בהפקתו המוזיקלית של תמיר מוסקט מלהקת בלקן ביט בוקס) השאירו הרבה טעם של עוד, ועוד הרבה זה בדיוק מה שהיא מעניקה לקהל במופע הפסנתר "עמוק בטל" שהועלה לפני כמה חודשים והוכיח (שוב) שמדובר ככל הנראה בתגלית המשמעותית ביותר שחשף פס הייצור של "כוכב נולד" בכל העונות. מגובה בפסנתר עליו היא מפליאה לנגן, רפרטואר הכולל חומרים מקוריים לצד ביצועים מופלאים לשירי משוררים (לאה גולדברג, נתן זך, נתן יונתן, יונה וולך, אברהם חלפי, רחל) וכמובן בכריזמה וכישרון עד אין קץ, מדובר באופציה הכי תרבותית לבילוי ערב יום העצמאות.

למה ללכת: בגלל החוויה המוזיקלית.

למה באמת ללכת: התלבושת. הכי ליידי גאגא כחול לבן.

עם מי ללכת: עם המורה לפסנתר.

מתי, איפה וכמה: שני (ה-9 בחודש), 22:00, מועדון זאפה רמת החי"ל. פתיחת דלתות לקהל החל מ-20:30. מחיר: 120 שקלים.

מה עושה החלוץ: הסימפונית ירושלים

מה: התזמורת הסימפונית ירושלים תבצע ביום שני קונצרט מיוחד לכבוד יום העצמאות בניצוחו של ליאון בוטשטיין, מי שהיה עד לא מכבר מנהלה המוזיקלי. תוכנית הקונצרט אטרקטיבית למדי. היא תתחיל עם הפואמה הסימפונית "עמק" מאת מארק לברי (Lavry), שחוברה ב-1936 ושאבה את השראתה מהחלוצים בעמק יזרעאל שהקדישו את חייהם בהתלהבות חדורת חזון לבניין הארץ. אחריה יבוצע הקונצ'רטו האהוב מס' 3 לפסנתר מאת רחמנינוב, עם הסולן הישראלי המצוין בוריס גילטבורג (27). לסיום תבוצע הסימפוניה מס' 1 של ברהמס.

למה ללכת: כדי לשמוע את "עמק", יצירה שמזכירה כמה מלהיבות היו הציונות והחלוציות של פעם.

למה באמת ללכת: כדי למצוא מפלט מרעש הזיקוקים ופטישי הפלסטיק.

עם מי ללכת: עם שמעון פרס.

מתי, איפה וכמה: ב' (9 בחודש), 21:30, אולם הנרי קראון ירושלים. מחיר: 100-120 שקל.

פטיש במערכה הראשונה: אירועי יום העצמאות בת"א

מה: כמדי שנה יתקיימו ברחבי העיר ללא הפסקה פעילויות שוטפות להנאת החוגגים וללא תשלום. מופע הבידור המרכזי של ערב החג יתקיים בכיכר רבין, ובמהלכו יצדיעו האמנים למיטב השירים האהובים מתוך סרטי קולנוע ישראלים מכל הזמנים. בין המשתתפים: אושיק לוי, דפנה ארמוני, גלית גיאת, יהודה אטלס ו-150 רקדנים וחברי חבורות זמר. בהמשך הערב יתקיים במקום מופע שירה בציבור של עינת שרוף שתארח את אביהו מדינה. ברחבת הכניסה למשכן אמנויות הבמה יתקיים האירוע "עצמדודס" לגיל הרך, בהשתתפות עודד פז כוכב הסדרה "הפיג'מות", מיכל צפיר וריקודי עם. בפארק דוידוף ביפו יתקיימו הופעות של מרגלית צנעני, איציק שמלי וסיוון.

למה ללכת: כי הכול חינם.

למה באמת ללכת: האופציה היא לראות שוב בשידור חוזר את הסרט "הלהקה".

עם מי ללכת: פטיש הפלסטיק ומיכל הקצף.

מתי, איפה וכמה: שני (ה-9 בחודש) ברחבי תל-אביב, החל מ-20:30.

פטיש במערכה השנייה: חגיגות יום העצמאות בי-ם

מה: עיר הבירה אמנם לא מתהדרת בדימוי ההולל של תל-אביב, אך כאשר בחג ומועד עסקינן היא תמיד יודעת לתת פייט ראוי. הבמה המרכזית של אירועי ערב יום העצמאות בירושלים תפעל בכיכר ציון, ועליה יופיעו שרית חדד, אביבה אבידן, מיטל הוכמן, שלישיית כלים שלובים ודי.ג'יי אלעד עמדי (ובמילים אחרות: את זו שבלעה את כל תקציב העירייה ואלו שהסתפקו בשאריות). בבמת כיכר החתולות יתקיימו כמה מסיבות רחוב בשרשרת בהן מסיבת פאנקי, מסיבה עברית וכן הופעה של הזמר רגב הוד. בבמת כיכר ספרא יועלה מופע השירה בציבור הפולחני "הטיש הגדול" של משה להב, בסיומו תתקיים במקום הרקדה המונית, ולציבור הדתי מתוכננת בבמת המשביר מסיבת ריקודים לצד הופעות של יוסי סווייד ולהקתו, להקת רבע לשבע והזמר אודי דוידי.

למה ללכת: מה יותר פטריוטי מלחגוג עצמאות בחוצות ירושלים.

למה באמת ללכת: האופציה היא לראות שוב בשידור חוזר את הסרט "גבעת חלפון אינה עונה".

עם מי ללכת: עם דגל הלאום. מתי, איפה וכמה: שני (ה-9 בחודש) ברחבי ירושלים החל מ-21:00.

פסנתר לנשמה: פתיחת תחרות רובינשטיין

מה: בשלישי בערב, כמה שעות אחרי המנגלים של יום העצמאות, יתקיים קונצרט הגאלה החגיגי של תחרות רובינשטיין לפסנתר. בקונצרט ישתתפו שלושה מזוכי התחרות בעבר, שינגנו קונצ'רטי אהובים לפסנתר ותזמורת. תלווה אותם תזמורת הקאמרטה ירושלים בניצוח אבנר בירון, הנחשבת כיום לאחת התזמורות הקאמריות הטובות בארץ. התוכנית תכלול את הקונצ'רטו היפהפה מס' 23 של מוצרט עם הסולן רומן רבינוביץ', את הקונצ'רטו מס' 1 לפסנתר של שוסטקוביץ' בביצועו של איגור לוויט, ואת הקונצ'רטו לפסנתר של שומאן בביצועה של חאטיה בוניאטישווילי (Buniatishvili).

למה ללכת: כדי להיכנס לאווירה של תחרות רובינשטיין, שהמיקצים שלה מתחילים למחרת.

למה באמת ללכת: כדי להקל על העיכול של הסטייקים.

עם מי ללכת: עם כל מי שאוהב פסנתר.

מתי, איפה וכמה: קונצרט הגאלה החגיגי של תחרות רובינשטיין לפסנתר. בהשתתפות זוכי התחרות בעבר ותזמורת הקארטה ירושלים בניצוח אבנר בירון, ג' (10 בחודש), 21:00. מוזיאון תל-אביב לאמנות. מחיר: 150 שקל.

בוניאטישווילי / צלם: קית' סאונדרס
 בוניאטישווילי / צלם: קית' סאונדרס