שאלות ותשובות - משבר הדלק המזוהם: מגיע לכם פיצוי?

נגד מי מגישים את התביעות? האם הכסף ירד לטמיון? כיצד לפעול מול סוכן הנסיעות? ■ תשובות לשאלות המרכזיות בעקבות משבר הדלק המזוהם

בעוד משבר הדלק נמשך והנוסעים סובלים מביטולים ועיכובים בטיסות, התקבלו במחלקה המשפטית של ארגון "אמון הציבור" שאלות מהציבור איך עליהם לנהוג. לפניכם תשובות הארגון והמועצה לצרכנות.

חשוב להדגיש כי ההמלצות תקפות לשלב הנוכחי, שבו עדיין לא התבהר סופית מקור הזיהום בדלק ומי אשם בו.

הטיסה שלי בוטלה ברגע האחרון. מי אשם?

מציאת הגורם שהביא לזיהום הדלק תשפיע לבסוף על זכויות הצרכנים הנפגעים, שכן יש הבדל בין רשלנות לבין פעולה חבלנית שלא ניתן היה לצפות, למשל. מצב של סיכול מכוון (המוגדר "כוח עליון") אינו מזכה בפיצוי, אולם בית המשפט יכול לקבוע אחרת, וכל מקרה נדון לגופו. גם במקרה של רשלנות, כאשר יש גורם אשם, בית המשפט יקבע את הזכאות לפיצוי ואת גובהו, אך במקרה זה יהיה קל יותר לקבלו.

נגד מי מגישים את התביעות?

התביעות יוגשו נגד חברת התעופה ולא נגד נמל התעופה או המדינה, כלומר מול הגורם שעמו נכרת החוזה. באמון הציבור מדגישים כי לא נראה שיש מקום לתביעה ייצוגית, ומומלץ יותר לאפשר דיונים פרטניים לצרכן שנפגע באופן אישי ולא הצליח להגיע להסכמה על פיצוי באמצעות חברת הנסיעות.

האם צריך לחכות לממצאים על האשם במחדל?

המועצה לצרכנות: המועצה מצפה מחברות התעופה אשר נאלצו לבטל טיסות להשיב לצרכנים את כספם ללא דיחוי. "ככל שיימצאו אחראים לזיהום בדלק, חברות התעופה יוכלו, ככל הנראה, להיפרע מהאחראים גם בגין הכספים שהשיבו לצרכנים, ולכן בשלב זה אין סיבה שלא ישיבו את כל עלות הכרטיסים במקרה של ביטול טיסה".

הייתי אמור לטוס לחתונה של חבר בלונדון, ובשל העיכוב בטיסה פספסתי את האירוע, וכבר אין טעם בטיסה. האם הפסדתי את הכסף?

הצרכן יכול לבקש את ביטול העסקה ללא כל עלות או דמי ביטול ולקבל את כל כספו בחזרה. החברה, לפי בקשה, צריכה הייתה לאפשר ללקוח לטוס בטיסה קרובה מיד כשיתאפשר (במקרה שבו מועד זה קדם לחתונה). במקביל, עומדת לצרכן הזכות לא לטוס כלל או לטוס דרך גורם אחר (למשל דרך עמאן, ירדן). הזכות לקבל את כל הסכום חזרה אינה קבועה בחוק, אלא תלויה בשיקול דעת בית המשפט.

הזמנתי מלון או רכב בחו"ל דרך סוכנות הנסיעות בארץ ופספסתי את הלילה הראשון. האם אני זכאי להחזרים וממי?

עיקרון איזון האינטרסים ועקרון הקטנת הנזק, לדעת "אמון הציבור", מחייבים את סוכנות הנסיעות להציע מסלול לפיצוי הולם. על הצרכנים לפנות לסוכנות הנסיעות בכתב ולדרוש פיצוי, או להעביר את העניין לשיקול-דעת בית המשפט. לבית-המלון או לחברת ההשכרה אין צד במקרה שהעסקה הוזמנה דרך סוכן הנסיעות.

מסוכנות הנסיעות הודיעו לי כי הדבר אינו באחריותם. מה עליי לעשות?

גם אם אירוע חבלני הביא למצב, הדבר לא יכול להיות תירוץ לסוכנות הנסיעות. חלק מחובתה הוא להציע ללקוחות פתרונות לצמצום הנזק, לקשר ביניהם לבין גורמים אחרים בעסקה ולפעול עבורם מול כל גורם שיידרש.