פארמוס או פרוטליקס

ללכת בדרך חברה שקרסה, ואיבדה תקווה להביא לשוק תרופה חדשה, או בדרך חברה שקרובה להשקת תרופה מתוצרתה

איזו מן שאלה זו בכותרת?!

קיריקס צריכה לבחור בין ללכת בדרך של חברה שקרסה, ואיבדה תקווה להביא לשוק תרופה חדשה, או בדרך של חברה שקרובה להשקת תרופה מתוצרתה? ברור שחברת הביופרמצבטיקה תבחר ללכת בדרך של השנייה, פרוטליקס. ומדוע בכלל אנו תוהים בעניין?

ובכן, יש לנו סיבה. קיריקס, אחת מתוך 6 חברות ביוטק/ביופארמה ישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני (האחרות הן קומפיוג'ן, פלוריסטם, רוזטה ג'נומיקס, אקס.טי.אל ופרוטליקס), היא החברה היחידה שתרופותיה מצויות בשלב הפיתוח המתקדם ביותר - שלב III (בנטרול פרוטליקס, שרק מחכה לאישור FDA לשיווק התרופה שפיתחה).

במילים אחרות, קיריקס היא כרגע התקווה הגדולה ביותר של מגזר הביופארמה הציבורי הישראלי. טבע הבאה היא לא תהיה, היות שהתרופות פרי פיתוחה לא ממש עונות על ההגדרה "אינובטיביות", והשוק שאליהן הן מיועדות אינו נאמד במיליארדי דולרים כמו הקופקסון של טבע, אך בהשוואה ליתר העמיתות הישראליות, מצבה טוב בהרבה.

קיריקס, שהפכה לציבורית בימי הבועה העליזים, וכבר הייתה במצב דומה לזה הנוכחי, גייסה בשבוע שעבר 33 מיליון דולר. זה אומר שיש עדיין גופים מוסדיים שמאמינים בעתיד החברה, ואחד מהם אף הפך בשבוע שעבר לבעל עניין בחברה - קרן ההשקעות Atlas Master Fund.

את ההון שגייסה תשקיע החברה בהמשך פיתוח שתי התרופות הנוכחיות, ואולי ברכישת פעילויות פיתוח של תרופות אחרות.

וכאן טמון אחד הסיכונים הגדולים בעתיד של קיריקס. לחברה יש כרגע רק שתי תרופות בפיתוח, ומספר הייעודים של כל תרופה מצומצם אף הוא. במילים אחרות, כרית הביטחון של החברה די קטנה ולא מספיק מנופחת. אם חלילה אחת מהתרופות תיכשל בשלב III - קיריקס תיוותר עם תרופה אחת ויחידה, והסיכוי שתצליח ליצור ערך לציבור המשקיעים יקטן (שלא לדבר על אמון המשקיעים בחברה שלבטח יתנדף כלא היה). במילים אחרות, מקרה פארמוס עשוי לחזור על עצמו.

עם זאת, כרגע כמעט כל הגורמים השונים עומדים לצד החברה. ציבור המשקיעים מאמין בה, האנליסטים חוזים לחברה גדולות ונצורות (מחיר היעד הממוצע למניה מגלם פרמיה של 124%), גופים מוסדיים מובילים רוכשים את מניותיה, תוצאות הניסויים שבוצעו עד כה - מעודדות, ובקופת החברה לא חסרים מזומנים.

כל שנותר לבקש הוא שהמדע יעמוד לצד החברה, ואולי גם קצת מזל.