אישה שהתגרשה לא תישא בחובות של בעלה מהימורים

ביהמ"ש: "חובות כתוצאה מהימורים מהווים פעולות חריגות ובעלות אופי אישי שניתן להגדיר כמניפולציה כספית, ולא חובות שנעשו לצרכי המשפחה, ולכן בת-הזוג לא צריכה לשאת בהם"

אישה שהתגרשה מבעלה לא תישא בחובות שצבר הבעל כתוצאה מהימורים; חובות מסוג זה יוחרגו מאיזון משאבים בין בני-זוג שהתגרשו - כך קבעה באחרונה שופטת בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב, שפרה גליק, במסגרת תביעה לאיזון משאבים שהגישה אישה נגד בעלה לשעבר.

השופטת הסבירה כי אמנם קיימת אחריות משותפת בין בני-זוג לחובות שנוצרו מרכושם המשותף בתקופת חייהם המשותפת, אך עם זאת, חובות שנוצרו כתוצאה מהימורים מהווים 'פעולות חריגות' ובעלות אופי אישי מובהק שניתן להגדיר כ'מניפולציה כספית', ולא חובות שנעשו לצרכי המשפחה, ולכן מדובר בחובות חריגים שבת-הזוג לא צריכה לשאת בהם.

"בפסיקה גובשו כמה חריגים המקהים מעוקצה של הלכת השיתוף בחובות, ובכלל זה חובות בעלי אופי אישי מובהק, חובות שנוצרו מהוצאות על רכוש נפרד, והוצאות שהוצאו תוך כדי הפרת נאמנות", ציינה השופטת, שהוסיפה כי חובות שנוצרו כתוצאה מהימורים משתייכים ל"משפחת" החובות שיש להחריג אותן מאיזון המשאבים בין בני-זוג שהתגרשו.

נ.כ. ו-ר.כ התחתנו בשנת 1981 וחיו באושר כ-30 שנה, עד שב-2010 יחסיהם נקלעו למשבר, הם החליטו להתגרש, ובנסיבות אלה הגישה האישה את תביעתה לאיזון משאבים.

במסגרת הסכסוך בין בני-הזוג עלו האשמות קשות שהם הטיחו אחד בשנייה: נ' טענה כי בעלה לשעבר מכור להימורים ועקב כך גרם לפירעון חובות ההימורים מתקבולים שונים שהיו אמורים להיות חסכון משפחתי.

גם הבעל העלה מצדו טענות קשות נגד רעייתו לשעבר לאי-נאמנות ולהעלמת כספים מצדה. בנוגע לחובות שצבר טען הבעל כי הם נוצרו עקב ההוצאות המשפחתיות של ניהול משק-בית משותף.

ואולם, השופטת דחתה את טענתו של הבעל וקבעה כי החובות נוצרו כתוצאה מהימורים וכי האישה לא צריכה לשאת בהם. יתר זכויות הצדדים, פרט לחובות ההימורים, "תאוזנה בשיעור של מחצה על מחצה", פסקה השופטת.