מחזיקי האג"ח של רבינטקס נותרו שוב ללא מיגון

אבי ורטהיים מכשיר את הקרקע להסדר חוב שני ברבינטקס בתוך שנתיים: "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם הבנקים בארה"ב ימשכו את השטיח"

"אני מצטער שאנחנו מתכנסים עוד פעם לאסיפת אג"ח", פתח אבי ורטהיים, יו"ר רבינטקס ובעל השליטה בחברה האם אינספייר, את האסיפה שקיימה החברה הבוקר במשרדי פירמת עורכי הדין של זליגמן, במגדל לוינשטיין בת"א. באסיפה ביקשה החברה למנות נציגות מקרב מחזיקי האג"ח, לשם גיבוש מתווה להסדר אג"ח - השני בתוך שנתיים - שבמסגרתו ייפרס שוב החזר החוב של החברה למחזיקים באג"ח ב'.

רבינטקס , המייצרת מוצרי מיגון אישי, גייסה במאי 2005 כ-65 מיליון שקל, בהנפקת איגרות חוב שאמורה הייתה להיפרע בארבעה תשלומים שווים, בין בשנים 2008-2011. בספטמבר 2006 גייסה החברה 42 מיליון שקל נוספים, באמצעות הרחבת סדרת האג"ח.

בכסף שגויס השתמשה רבינטקס בין השאר לרכישת חברת ברטק האמריקנית, העוסקת בתכנון הנדסי ובייצור של כלים והתקנים בתחום הביטחוני. תמורת הרכישה, שנעשתה ב-2007, הסתכמה בכ-50 מיליון דולר, והמימון לרכישה הגיע דרך הלוואת בעלים מרבינטקס, ומימון בנקאי שלקחה ברטק עצמה. הרכישה הפכה את רבינטקס, חברה צומחת ורווחית עד אז, לממונפת בהלוואות. הרעה בתוצאות העסקיות של החברה הובילה להסדר החוב הראשון.

באסיפה שכינסה החברה לפני שנתיים התקבלה הצעתה להאריך את מח"מ האג"ח בשנה וחצי, ולפרוס את תשלומי הקרן עד סוף שנת 2012, וזאת בתמורה לתוספת הדרגתית בשיעור הריבית שיקבלו המחזיקים, כמו גם שעבוד בגובה של 32 מיליון שקל על מניות ברטק. במסגרת אותו הסדר הזרימה החברה האם אינספייר לרבינטקס כ-6 מיליון שקל, כמימון ביניים, עד שרבינטקס גייסה הון במסגרת הנפקת זכויות.

מאז ההסדר הידרדר מצבה של אינספייר (שמחזיקי האג"ח שלה זומנו לאסיפה ביום א' הקרוב) והיא אינה יכולה עוד להזרים הון נוסף לרבינטקס. את השנתיים האחרונות סיימה חברת ההחזקות של אבי ורטהיים עם הפסד מצטבר של 119 מיליון שקל, לאחר שגם באחזקה המהותית השנייה שלה, תדיר-גן, מצב העסקים היה בכי רע. את שנת 2010 סיימה תדיר-גן בהפסד של 13.9 מיליון דולר, ואינספייר נאלצה להגיע להסדר עם קרן פימי, שבמסגרתו ויתרה על השליטה בחברה וגם על הלוואות בעלים בהיקף של 20 מיליון שקל שהעמידה לה, ונותרה עם אחזקה של 25% בלבד בחברה.

בכל מקרה יהיה הסדר

"הסיפור שבגינו אנחנו מתכנסים הוא הירידה הדי משמעותית בהיקפי הפעילות ב-2010", אמר ורטהיים היום. "זו הייתה שנה מאוד בעייתית עם הפסדים גדולים, שבתחילתה נאלצנו להזרים הון לרבינטקס, ובסופה נאלצנו לנהל מלחמת מאסף מול הבנקים, על מנת שלא לפגוע בתשלום הקרן של דצמבר 2010", הוא הוסיף.

בשנה החולפת צנחו הכנסות רבינטקס ב-37.9% והסתכמו ב-271.8 מיליון שקל, וההפסד הנקי יותר מהוכפל, והסתכם ב-57.8 מיליון שקל. היקף החובות של רבינטקס עומד על כ-115 מיליון שקל, מתוכו כ-75 מיליון שקל למחזיקי שתי סדרות האג"ח והיתרה לבנקים. החל מחודש יוני עולה שיעור הריבית שאותה צריכה החברה לשלם למחזיקי אג"ח ב' ל-6.4%, ובסוף 2011 עליה לפרוע כשליש מקרן החוב, בגובה של כ-22 מיליון שקל.

ורטהיים תיאר את הצעדים שנקטה החברה כדי להתייעל, ואמר: "נכנסנו לקיצוץ די דרסטי, שכולל כל פינה אפשרית החל מהרמות הגבוהות, וביטלנו גם את המשרדים בהרצליה, וכעת כל החברה מרוכזת בבית שאן".

בהמשך הסביר ורטהיים מה בכוונת החברה לעשות: "אנחנו נערכים להפרדת פעילות המיגון האישי לתוך חברה בת, כדי לאפשר כניסה של משקיע לאותה חברה בלבד. גם אם זה לא יביא מזומנים, הדבר ייצר ערך לפעילות של ברטק, שכרגע הוא לא רב. קיומו של ערך כזה יוכל לאפשר לנו לפעול בדרכים אחרות, כדי לראות איך מגשרים על נושא תזרים המזומנים של האג"חים וההתחייבויות אחרות".

בהמשך פירט ורטהיים את המצב בברטק, ואמר: "גם שם הייתה ירידה בהיקף הפעילות, שהביאה לכך שהיא לא עמדה בקובננטס, מה שהכניס את הבנקים לחרדות. נכנסנו לתהליך מסודר של ניסיון לגיוס מימון מגורמי מזנין (מימון ביניים) לטובת הקטנת החשיפה של הבנקים, כשהשאיפה היא שנצליח לסגור עסקה מולם כבר במהלך יוני הקרוב". ורטהיים אף ציין כי כבר עתה משלמת ברטק ריביות גבוהות יותר בשל המצב שאליו נקלעה החברה, וציין כי היקף החוב שנותר בגין רכישת ברטק עומד על כ-12 מיליון דולר.

בתשובה לשאלת אחד המחזיקים, מה יהיה אם החברה הבת תצליח לחתום על הסכם להלוואת מזנין, השיב ורטהיים כי גם אם המזנין יקרה, תידרש רבינטקס להסדר חוב נוסף, והוסיף כי "אם הוא לא יקרה והבנקים בארה"ב ימשכו את השטיח - אני לא רוצה לחשוב על המקרה הזה".

בשלב זה יצאו נציגי החברה מהאסיפה, ומחזיקי האג"ח קיימו דיון לגבי מצבם ודרישותיהם מהחברה, כאשר זו תציע למחזיקים הסדר. לדברי אחד המחזיקים, ישנה נכונות לתת לחברה את הפריסה הנדרשת לתשלום החוב, תמורת פיצוי בדמות שיעור ריבית גבוה יותר וכן אקוויטי.

רבינטקס נסחרת היום לפי שווי של 20 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של 37.5% במנייתה מתחילת השנה. אג"ח החוב של החברה נסחרות בתשואה של כ-75%, מה שמלמד כי המשקיעים כבר הפנימו כי לא יזכו לקבל את החוב שלהם בזמן.