דיפ פרפל בארץ: "אנחנו יודעים שיש ציפיות גבוהות מההופעה"

להקת הרוק המיתולוגית הגיעה אמש לביקורה השלישי בארץ ■ "אנחנו אף פעם לא נצמדים לרשימת שירים סגורה מראש, וכל הופעה עשויה להיות שונה מקודמתה"

"אנחנו זוכרים את ההופעות בישראל באותה בהירות בה הקהל המקומי זוכר אותן, ויודעים שיש לכם ציפיות גבוהות בעקבות החוויה שהייתה מדהימה גם עבורנו. נעשה הכול כדי לא לאכזב גם הפעם", אומר המתופף איאן פייס, החבר המקורי היחיד ששרד מההרכב הראשון של להקת הרוק המיתולוגית דיפ פרפל (סגול כהה) שהגיעה אמש (ג') לביקור שלישי בישראל.

ההרכב הנוכחי כולל, מלבד פייס בתופים, סטיב מורס בגיטרות ודון איירי בקלידים גם את הסולן איאן גילן והבסיסט רוג'ר גלובר, שניהם שורדים ממה שנחשב כיום להרכב המצליח ביותר של הלהקה, שעברה גלגולים ושינויים רבים במהלך שנות פעילותה בהם פירוק רשמי ב 76' ואיחוד ב 84'.

הלהקה נוסדה בעיר הרטפורד באנגליה ב 68' ולצד שתי להקות ענק נוספות, לד זפלין ובלאק סבת, מזוהים כאבות המייסדים של ז'אנר הרוק הכבד המודרני (למרות שחברי הלהקה מעולם לא הסכימו ליישר קו עם הגדרה סגנונית, וכמה מיצירותיהם הבולטות הוקלטו בליווי תזמורות קלאסיות). גילן, הסולן, הצטרף ללהקה אחרי שכבר הוציאה שלושה אלבומים וזכתה להצלחה גדולה במולדתם ובארצות הברית.

"אין הבדל משמעותי בין להקה ומשפחה", אמר הבוקר במסיבת עיתונאים שקיימו חברי דיפ פרפל (שם הלהקה נגזר מתוך שיר עם שהיה אהוב על סבתו של גיטריסט הלהקה דאז ריצ'י בלקמור) בתל אביב. "גם במשפחות יש תחלופה מתמדת. זוגות מתגרשים, זקני השבט מתים, הצעירים מתחתנים ומביאים את דור ההמשך אבל הגזע משותף לכולם. גם אני הייתי, בפועל, חבר חדש במשפחה שכבר הייתה קיימת אבל לו יכולנו לבקש מזבוב על הקיר בחדר ההלבשה שלנו לחלוק חוויות מסיבובי ההופעות הוא היה מתאר משפחה מאושרת בסך הכול".

עם רזומה של יותר מארבעים שנות פעילות, אלבומים רבי מכר ושרשרת להיטים שהפכו נכסי צאן ברזל ברוק (בהם "Child in mine", "April", "Anthem" וכמובן "Smoke on the water" הנצחי), דיפ פרפל הם כיום דינוזאור אצטדיונים משומש אך יעיל שרבבות מעריצים ממשיכים לנהור להופעותיו. ההצלחה הגדולה לה זכו בארץ לפני שלוש שנים, כולל הופעה באמפי קיסריה הנחשבת לאחת הטובות של הלהקה בעשור האחרון, מנעה לדבריהם מראש אפשרות ללחצים בינלאומיים שיובילו לביטול הביקור הנוכחי.

"אני זוכר שבשנות ה-70' הטילו חרם תרבותי על דרום אפריקה בגלל מדיניות האפרטהייד, ולהקת בלאק סבת עוררה כעס גדול כאשר הסכימה לנגן בסאן סיטי", אמר גילן. "אבל מאבקים פוליטיים-חברתיים היו ויהיו ולכל מדינה יש התיקים שלה. המטרה שלנו כמוזיקאים היא לנגן עבור המעריצים שלנו ולא להתערב בפוליטיקה. אף פעם לא סבלנו פוליטיקאים, ולכן גם אם היו מנסים לשכנע אותנו לא להגיע לישראל אין סיכוי שהיינו מקשיבים".

- כיום אתם אנשים מבוגרים בעלי משפחות. זה מקשה עליכם לצאת לסיבובי הופעות גדולים ברחבי העולם?

פייס: "כשהיינו צעירים רווקים הכול היה תלוי בנו. הגישה הייתה 'אני, אני, אני'. כאשר מקימים משפחה זה משתנה, כי פתאום יש עוד אנשים שצריך לשמוע מה דעתם לפני שמתחייבים למהלך המחייב אותך להיות רחוק מהבית כמה חודשים ברצף. אז כן, לא קל, אבל מצליחים לעשות את זה. מה גם שהעסקים עדיין טובים".

גילן: "כשבתי הייתה צעירה היא ספרה שצוחקים עליה בבית הספר כי אבא שלה אף פעם לא בבית. הסברתי לה שעבור ילדים אחרים בגילה אבא זה מישהו שאומר שלום בבוקר ולילה טוב בערב, וחוץ מסופי שבוע בקושי רואים אותו. למרות שהייתי נוסע הרבה, כאשר הייתי מגיע הביתה לחודשיים ברצף כל רגע היה זמן איכות עם אשתי והילדים, אז בסופו של דבר הם יצאו ברווח".

- נדמה שהפורמט הקלאסי של להקות רוק הולך ונעלם. יש הרכבים חדשים בהם אתם רואים סוג של ממשיכי דרך?

גילן: "הקמתי לא מזמן פרויקט צדקה מוזיקלי עם ג'ייסון ניוסטד שהיה במטאליקה. זו הלהקה החדשה הכי טובה ששמעתי בשנים האחרונות, אבל אני לא ממש אובייקטיבי. מעבר לזה אני לא שומע הרבה מוזיקה חדשה. הדיסק האהוב עלי בימים אלה הוא אוסף כלי של נגני גיטרה ספרדית, ואני מאזין לו בעיקר בחופשות בבית הנופש שלי בפורטוגל לשם אני נוסע בכל הזדמנות כדי להירגע ולנוח".

פייס: "זה תהליך עצוב, אבל בלתי נמנע. תעשיית המוזיקה מעדיפה כיום להשקיע בסולנים, ואם כבר יש הרכבים חדשים אז סוללה ענקית של יועצי תדמית מנסה לעצב ולשווק אותם עד שהמוזיקה הופכת משנית בחשיבותה. אומרים להם: 'זה מה שאתם הולכים להיות'. לדור החדש של זמרים יש הרבה יותר שאפתנות מכישרון, והרבה יותר ידע שיווקי מהשראה".

גילן: "כשהתחלנו היו תקליטי ויניל, אז עברו לקלטות, לדיסקים וכיום יש קבצים דיגיטאליים והיקום המוזיקלי חסר גבולות. העולם משתנה, ואנחנו יכולים להתאים עצמנו למציאות או להיכנע ולפרוש. תמיד היינו גרועים בתכנון קדימה. אנחנו מנסים לכתוב שירים לאלבום חדש, כי רמזו לנו בעדינות שאולי הגיע הזמן, אבל קשה לנו להתחייב על המועד בו זה יקרה. מצד שני, גם להתפרק זה מהלך הדורש תכנון. לכן גם זה לא קורה בינתיים".

- מה צפוי לקהל שיגיע להופעות הקרובות בישראל?

גילן: "אנחנו אף פעם לא נצמדים לרשימת שירים סגורה מראש, וכל הופעה עשויה להיות שונה מקודמתה. עקרונית זה יהיה שילוב של מיטב הלהיטים, שירים ישנים שהרבה זמן לא נגנו, שירים חדשים יותר שמעריצים צעירים יחסית אוהבים והשאר נתון לאלתור".

דיפ פרפל יופיעו במוצאי שבת וביום ראשון (ה-14 וה-15 בחודש) ב-21:00 באמפי קיסריה. מחירי הכרטיסים: 360 עד 630 שקלים ביציעים ו-810 שקלים באורקסטרה.