לחץ על ישראל? ירדן הסכימה להעלאת מחיר הגז ממצרים

העיתון המצרי "אל-מאל": ירדן הסכימה לפתוח חוזה הגז שחתמה ב-2004 - מה שעלול ללחוץ על ישראל להסכים להעלאת מחיר הגז שהיא מייבאת ממצרים

ממשלת ירדן הסכימה לפתוח את חוזה הגז הטבעי עם מצרים ולשלם מחיר גבוה יותר על הגז שהיא מייבאת. על חוזה דומה, נזכיר, חתומה ישראל - ובתקופה האחרונה פורסמו דיווחים כי מצרים מנהלת שיחות להכפלת המחיר בו היא מוכרת את הגז לישראל. ההסכמה של ירדן עלולה לגרום למצרים להפעיל לחץ על ישראל ובסופו של דבר להעלות את המחירים משמעותית.

לפי הדיווח בעיתון המצרי "אל-מאל", מצרים מצפה להכנסות של 3-4 מיליארד דולר ממכירת הגז הטבעי. העלאת המחיר לירדן היא השלב הראשון, אם תרצו, בדרך להשגת היעד הזה. ירדן חתומה על הסכם עם מצרים כבר מ-2004 ופחיתת החוזה היום מהווה מעין פריצת דרך בנושא. יו"ר חברת הגז הממשלתית במצרים (EGAS) חסאן אל-מוהדי אישר את הדיווח לעיתון "אל-מאל".

יצוין, כי המחיר אותו משלמת ירדן לא עודכן מאז 2004, בעוד שהמחיר שישראל משלמת עבור הגז המצרי עודכן ב-2009 - עלה בכ-40% לכ-4 דולר ל-mmbtu. העיתון המצרי מציין, כי אל-מוהדי מעריך שפתיחת חוזה הגז עם ירדן יסייע למצרים במו"מ על חוזה גז חדש עם ישראל, שנסמכת על הגז ממצרים בכ-40% מצריכת האנרגיה של ישראל.

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס", כי לפי דיווחים מצריים, כבר בשבועות הקרובים מצרים תחל בשיחות להכפלת מחיר הגז שהיא מוכרת לישראל. לפי הדיווח, שלטונות מצרים יחלו בשיחות עם חברת EMG המצרית, בה מחזיק יוסי מימן באופן עקיף כ-12%, ויבדקו אפשרות להכפיל את מחיר הגז לישראל בהתאם לעליית המחירים בעולם.