השכר הממוצע בהיי-טק קפא: כמה מרוויחים היי-טקיסטים?

על-פי נתוני חברת דיאלוג שנאספו עבור "גלובס", הביקוש לעובדי היי-טק דווקא מזנק - אך השכר קפא, חוץ מבמקרים ספורים ■ כנסו וצפו בטבלת השכר המלאה

תמיד עדיף להתחיל בבשורה טובה. ברבעון הראשון של 2011 נרשמו ביקושים גבוהים יחסית לעובדי ההיי-טק בישראל. יש היום משרות רבות יותר הפנויות להעסקה כי חברות רבות משחררות את החגורה.

הבשורה הפחות טובה היא שבמקביל להגדלת הביקוש נרשם קיפאון כמעט מוחלט בגובה השכר הממוצע בשוק ההיי-טק ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון הרביעי אשתקד. מנתונים של חברת ההשמה "דיאלוג" שנאספו עבור "גלובס" עולה כי הסטטוס-קוו בשכר הוא כמעט בכל המקצועות - תוכנה, חומרה, אינטרנט, IT, שיווק ומכירות - גם במקרים של היי-טקיסטים בעלי ניסיון רב, של 6 שנים ויותר.

"יש יותר משרות בשוק", אומרת בורנשטיין, "אבל השכר לא משתנה, כי החברות מתפשרות על עובדים עם פחות שנות ניסיון, שלהם הן יכולות לשלם פחות. יש דרישה לעובדים ברף השכר התחתון, אולם החברות עדיין לוקחות עובדים בטווח השכר העליון, שהביקוש שלהם פחות חזק".

ומה לגבי 2011 כולה? עדיין קשה להסיק מסקנות, אבל מנתוני דיאלוג עולה שענפים שונים בתחום ההיי-טק שמרו על מגמת עלייה מתונה, או לפחות לא הראו ירידה בהיקף הפעילות, וההערכות הן שהמגמה תישמר. לדברי מנכ"לית דיאלוג, חיה בורנשטיין, העובדה שהשוק לא מיהר לגייס בצורה פרועה ולהעלות את רמות השכר, עשויה להצביע על כך ששגיאות העבר נלמדו ושהמנהלים נזהרים שלא ליצור בועה בתחום התעסוקתי.

תוכנה: ביקושים גבוהים לבעלי ניסיון

בתחום התוכנה נרשמה עלייה של 22% בביקוש למהנדסי תוכנה ברבעון הראשון של 2011 לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עלייה גדולה אף יותר, של 66%, נרשמה בביקוש לעובדים בתחום ה-Real Time בהשוואה לרבעון המקביל.

תחומים נוספים בשוק התוכנה נהנו אף הם מביקושים גבוהים כמו ג'אווה, .Net ו-C . הדרישה הגבוהה ביותר הייתה למפתחים עם ניסיון של יותר משלוש שנים, לצד דרישה גוברת למפתחים בכירים עם לפחות חמש שנות ניסיון ופחות משרות לבוגרים חסרי ניסיון או עם ניסיון מועט.

אצל בוגרים חסרי ניסיון, זהות מוסד הלימודים וממוצע התואר שיחקו תפקיד חשוב, מה שהקשה על בוגרי מכללות או בוגרי אוניברסיטאות עם ממוצע נמוך יחסית להיכנס לענף. כך, 76% ממשרות עובדים בתחום ה-C ו-52% ממשרות עובדי הג'אווה לוו בדרישת חובה לתואר ראשון, בדגש על ממוצע גבוה ומוסד לימודים אוניברסיטאי.

טווחי השכר למהנדסי תוכנה כמעט ולא השתנו ברבעון הראשון השנה, לעומת הרבעון האחרון של 2010, מלבד אצל מהנדסי תוכנה עם שש שנות ניסיון ומעלה, שהרוויחו ברבעון הקודם באופן מקסימלי 32 אלף שקל לחודש (ברוטו) לעומת 33 אלף שקל ברבעון הראשון של 2011. מפתחי אלגוריתמים נהנו ברבעון הראשון מעלייה גדולה יותר - כשהשכר המקסימלי שאותו הם יכולים לקבל עלה מ-30 אלף שקל לחודש ל-32 אלף שקל.

חומרה: ירידה במספר המשרות בתחום האלגוריתמים

במקצועות מתחום החומרה, השכר הממוצע לא השתנה כמעט כלל ברבעונים האחרונים. שינוי נרשם רק בקרב מהנדסי חומרה עם ניסיון של יותר משש שנים, כשהרף העליון של טווח השכר שיוכלו לקבל עלה מ-30 אלף שקל ל-33 אלף שקל לחודש (ברוטו) ברבעון שעבר.

לדברי בורנשטיין, השינוי העיקרי בענף החומרה היה גידול מרשים בכמות המשרות שנפתחו ברבעון הראשון של 2011 - עלייה של 62% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל 9% לעומת הרבעון הקודם. השינוי המהותי ביותר נרשם בתחום האלגוריתמים עם גידול של 75% בכמות המשרות ביחס לרבעון הראשון של 2010 אך ירידה של 19% לעומת הרבעון הרביעי.

בדיקות תוכנה: כמות המשרות זינקה ב-83%

בתחום בדיקות תוכנה (QA) קיימים שני מעמדות. הראשון שייך לבוגרי קורסים ב-QA, שלרוב הם חסרי תואר כלל או תואר רלבנטי לתחום ההיי-טק, והם מופיעים בטבלת השכר תחת השם QA. המעמד הגבוה יותר הוא של בוגרי תואר, בדרך-כלל בהנדסת תוכנה או במדעי המחשב, והוא מופיע בטבלת השכר תחת השם מהנדס QA.

רמת השכר של שתי הקבוצות שונה - כשבוגרי התואר מרוויחים בממוצע שכר גבוה יותר. כך, אנשי QA ללא תואר, עם ניסיון של עד שנתיים, הרוויחו ברבעון הראשון 6-13 אלף שקל לחודש, לעומת מהנדסי QA בעלי תואר שהרוויחו 8-14 אלף שקל.

"תחום בדיקות האיכות גמיש יותר בדרישות הסף שלו, בהשוואה לתחומי החומרה והתוכנה", אומרת בורנשטיין. "לכן, לא מעט בוגרי תארים ממכללות או בוגרי אוניברסיטאות עם ממוצע תואר נמוך, שמתקשים להיכנס לענף ההיי-טק, עשויים לבחור בתחום זה, מתוך תקווה שמשם יוכלו לדלג לתחומים אחרים בתעשייה ".

מבדיקה של דיאלוג עולה כי רק 36% ממשרות ה-QA כללו דרישה לתואר ראשון, בהשוואה ל-76% בקרב מפתחי C . כמות המשרות בתחום ה-QA זינקה ב-27% ביחס לרבעון הראשון של 2010. זינוק משמעותי יותר, של 83%, נרשם ביחס לרבעון הרביעי של 2010 - בעוד השכר הממוצע בין הרבעונים נשאר זהה.

אינטרנט: יותר דרישה למפתחי ווב

בתחום האינטרנט יש ביקוש גדול למפתחי PHP, פלאש ,Flex, HTML, .Net ושפות תסריט (Script). בשונה ממהנדסי תוכנה, לא מעט מפתחי ווב לא נדרשים לתואר ראשון, כשמספיקה הכשרה של קורס רלבנטי. עם זאת, דרישת הסף היא לניסיון של לפחות 2.4 שנים בממוצע בפיתוח ווב.

כמות המשרות בתחום עלתה ברבעון הראשון ב-17% יחסית לרבעון האחרון אשתקד וב-19% יחסית לרבעון הראשון של 2010. כמות המשרות ל-PHP עלתה ב-31% ברבעון הראשון ביחס לרבעון הרביעי אשתקד.

גם בתחום האינטרנט, רוב מדרגות השכר לא השתנו מלבד במקצועות בודדים, שם השינוי היה רק ברף העליון של טווחי השכר.

בקרב מפתחי HTML ופלאש עלה הרף העליון של בעלי שנתיים ניסיון מ-11 אלף שקל לחודש (ברוטו) ברבעון האחרון של 2010 ל-14 אלף שקל ברבעון הראשון של השנה.

גם השכר החודשי המקסימלי שאותו יקבלו מפתחים בעלי 3-5 שנות עלה - מ-15 אלף שקל ברבעון האחרון אשתקד ל-17 אלף שקל ברבעון הראשון של 2011.

משכורות בהייטק
 משכורות בהייטק