סוף תקופה: השליח המיוחד למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, התפטר

הבית הלבן: נאום אובמה על המזה"ת – ביום ה' ■ פקיד ממשל: הרקע להתפטרות - סיבות אישיות ■ גורמים דיפלומטיים: הממשל לא לחץ על מיטשל להישאר בתפקיד

ג'ורג' מיטשל, השליח המיוחד של ממשל אובמה למזה"ת, התפטר הערב (ו'), לאחר 18 חודשים של מאמצים בלתי נלאים לקידום הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

פקיד בממשל אמר, שההתפטרות נובעת מ"סיבות אישיות", אך גורמים דיפלומטיים מעריכים, שהממשל לא לחץ על מיטשל, בן 77, להישאר בתפקיד. גורם בוושינגטון אמר לגלובס: "מיטצ'ל פשוט אמר נואש והחליט להרים ידיים לפני תחילת סבב נוסף של מאמצים להחיות את שיחות השלום בין הצדדים, אך בהיותו בעל ותק בדרכי הפעולה של מנגנוני הממשל בוושינגטון, הוא הבין שהממשל זקוק לפנים חדשות להתנעת התהליך".

מיטשל, שנעשה בן בית בירושלים וברמאללה, עוזב את תפקידו בדיוק שבוע לפני פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, ושישה ימים לפני נאום מדיני חשוב של אובמה על המצב בעולם המוסלמי בעקבות חיסולו של אוסמה בין לאדן. יש ציפיות שבנאום זה יתווה הנשיא קווים חדשים להאצת המו"מ בין ישראל לפלסטינים, אע"פ שפקידי ממשל אמרו שאין ודאות שאובמה אכן ישרטט מפת דרכים חדשה, וייתכן שהוא ייסתפק בהדגשת מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, ויקרא להמשך מאמצי השלום בלי להעלות הצעות ספציפיות

מיטשל, שרשם לזכותו הישג היסטורי בהשכנת שלום בין הפלגים היריבים בצפון אירלנד, נהג לומר, שאם היה אפשר לעשות שלום באירלנד, אין שום סיבה שלא יהיה אפשר לפייס בין ישראל לפלסטינים. אבל האופטימיות שלו התנפצה על צוקי המציאות המזרח-תיכונית.

למרות עשרות גיחות לאזור ואין ספור פגישות עם בכירים ישראליים ופלסטיניים, לא הצליח מיטשל להוציא את עגלת המו"מ מהבוץ ובחודשים האחרונים הלכה והצטמצמה פעילותו. מכל מקום, דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי מחויבות אובמה לתהליך השלום נותרה איתנה כשהיתה ביומו הראשון בבית הלבן.

לפי כמה הערכות, ייתכן שהתפטרותו של מיטשל נועדה לאפשר לאובמה עצמו למלא תפקיד מרכזי יותר בהאצת המו"מ. "יש לו עתה הון פוליטי רב באמתחתו בעקבות חיסולו של בין לאדן והוא עשוי לבזבז חלק ממנו על מאמצי השלום, למרות שמדובר במיזם שהשביע מרורים את קודמיו", אמר מקור בוושינגטון.

בשבועיים הבאים יעמוד המזה"ת בראש סדר היום בוושינגטון. ביום ג' יקבל אובמה בבית הלבן את חוסיין מלך ירדן וייפגש, בנפרד, עם פעילים בקהילה היהודית לציון חודש המורשת היהודית.

אובמה ישא את נאומו על המזה"ת מהסטייט דיפרטמנט ביום ה', זמן קצר לפני המראתו של נתניהו לוושינגטון. אם אכן יתווה הנשיא הצעות קונקרטיות לגישור פערים, יהיו לנתניהו שעות מעטות במטוס להתכונן לפגישתו החשובה, אולי היסטורית, עם אובמה, ולתקן את שני הנאומים שהוא עומד להשמיע בבירת ארה"ב: בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ביום ב' 23 במאי, והנאום בקונגרס, שכבר מכונה נאום בר אילן ב', במליאת הקונגרס, למחרת.