קידוח "לוויתן 2" הופסק ויועתק למיקום חדש עקב חדירת מים לפיר; הערכות: עיכוב של חודש בלו"ז

העיכוב משפיע גם על חידוש הניסיון לאתר נפט ב"לוויתן 1" ■ השותפות הפסיקו ונטשו את הקידוח כמה מאות מטרים מעל שכבת המטרה שבעומק 5,400 מטר ■ גורמי מקצוע ל"גלובס": חדירת מים לפיר הקידוח איננה אירוע חריג ■ איך יגיבו רציו, דלק קידוחים ואבנר בבורסה?

קידוח "לוויתן 2" יועתק ממיקומו הנוכחי לאתר חדש המרוחק כקילומטר מהמיקום הנוכחי, כך החליטו השותפים בקידוח בראשות נובל אנרג'י, לאחר שמים חדרו לפיר הקידוח. השותפות נטשו את הקידוח במיקומו הנוכחי ויעבירו אותו כאמור למיקום חדש. לפי הערכות, השינוי בתכנית צפוי לעכב את לוח הזמנים להשלמת הקידוח בכחודש.

קידוח "לוויתן 2" החל ב-20 במארס בנקודה המרוחקת כ-14 קילומטרים ממיקומו של קידוח "לוויתן 1". הממצאים הראשונים מהקידוח היו צפויים להתפרסם לקראת סוף החודש הבא. ככל הידוע, הקידוח הופסק בנקודה הנמצאת כמה מאות מטרים מעל שכבת המטרה, שבעומק 5,400 מטר.

העיכוב משפיע גם על חידוש הניסיון לאתר נפט ב"לוויתן 1" משום שעל-פי התכנית הנוכחית אמור קידוח "לוויתן 1" להתחדש רק לאחר שיסתיים קידוח "לוויתן 2".

גורמי מקצוע אמרו ל"גלובס" כי חדירת מים לפיר הקידוח איננה נחשבת לאירוע חריג בקידוחים מסוג זה וכי במרבית המקרים אירועים כאלה מכוסים על-ידי חברות הביטוח, כך שהעיכוב אינו צפוי להשית עלויות נוספות על השותפים בקידוח. עלות ההחכרה של אסדת הקידוח המבצעת את "לוויתן 2" מגיעה לכרבע מיליון דולר ליום, לא כולל הוצאות נלוות המגיעות למאות אלפי דולרים נוספים ליום.

קידוח "לוויתן 2" הוא קידוח הערכה שנועד לאפשר קביעה מדויקת של גודל מאגר הגז הטבעי שהתגלה בקידוח "לוויתן 1" בסוף 2010. כזכור, בוצע קידוח "לוויתן 1" על-ידי אסדת סדקו אקספרס של חברת טרנסאושן בעלות כוללת של כ-180 מיליון דולר.

קידוח "לוויתן 2" מבוצע על-ידי North America של חברת פרייד הנחשבת לעמידה יותר ללחצים בקידוחי עומק. עשרה ימים לאחר תחילת הקידוח הנוסף הודיעו השותפים בלוויתן על הפסקת קידוח "לוויתן 1" בשל קשיים טכניים הקשורים ככל הנראה לדיפון פיר הקידוח. בעקבות הפסקת "לוויתן 1" הועברה אסדת סדקו אקספרס מהאתר והיא מיועדת לפיתוח מאגר "תמר".

בזכויות בקידוחי לוויתן מחזיקות נובל אנרג'י (כ-40%), דלק קידוחים (22.5%), אבנר (22.5%) ורציו-ים (15%).