לאחר צניחה של 40%: האם הגיע הזמן להיחשף לכסף?

האם הירידה החדה במחיר מתכת הכסף מהווה תמרור אזהרה או דווקא פותחת חלון הזדמנויות? דעות לכאן ולכאן בצירוף אפשרויות השקעה

בפרספקטיבה של שבועיים, אין ספק שחזינו במפולת. מדד הסחורות הכללי (S&P GSCI Index) ירד מתחילת מאי בכ-11% בהובלת מתכת הכסף, שרשמה במהלך התקופה צניחה שבועית של כ-30% ל-33.22 דולר לאונקיה. בינתיים הצליח הכסף להיבלם, ומחירו נכון ליום שישי היה 35 דולר לאונקיה, ירידה של כ-40% מהשיא שקבע באפריל - 49.5 דולר.

הכסף, שהפכה למתכת החביבה על המשקיעים בשנה האחרונה, הגיעה כאמור למחיר של 49.5 דולר - זינוק מדהים של כ-185% מאז אוגוסט האחרון ושיא שלא נראה מאז שנת 1980. "מתכת הכסף הפכה למובילת שוק ומהווה אינדיקטור לכיוון שאליו הולכת הכלכלה", אומר ל"גלובס" יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו. הוא מסביר את הפופולריות שלה בהיותה "מתכת זולה יחסית, מעין 'זהב לעניים', וזמינה לשחקנים רבים".

הכתובת על הקיר סומנה בלא מעט הזדמנויות, החל מרמות המחיר הגבוהות שלא גובו בהיצע נמוך, שהביאו מנהלי השקעות ואנליסטים להזהיר במסגרת מדור "תיק אישי" על תיקון מתקרב, דרך נתוני מאקרו חלשים בארה"ב ועד התחזקות הדולר. הטריגר לצניחת הכסף נעוץ בהחלטת בורסת הסחורות בשיקגו להעלות את שיעור הביטחונות הדרושים לפתיחת פוזיציה בחוזה העתידי על הכסף, בפעם החמישית תוך שבועיים, לכדי עלייה כוללת של כ-84% אשר יקרה משמעותית את המסחר במתכת.

ההשקעה בכסף, בדומה לזהב, הינה ספקולטיבית בעיקרה. מאחר שהיא נקובה בדולרים, משמשת המתכת כתחליף לפיקדונות בנקאיים כשבאים לבצע גידור לדולר הנשחק, לסביבת הריבית הנמוכה בארה"ב ולהתפרצות אינפלציונית.

אך האם הזינוק החד של הכסף בעשרת החודשים האחרונים הוא טרנד שכעת עתיד להסתיים, או שמא הירידות האחרונות הן רק פאניקה מוגזמת של משקיעים, המהווה הזדמנות כניסה להשקעה?

אסכולת תמרור האזהרה

בגישה הפסימית, סיבה אחת להתרחק מהכסף היא מחירי האנרגיה הגבוהים. אלו עשויים להוות סימן שלילי להשקעה, שכן הערכות בשוק גורסות כי שמירת הרמה הנוכחית תשפיע לשלילה על המשך ההתאוששות הכלכלה העולמית, ותביא לקיטון בביקושים לסחורות.

אך הסיבה המרכזית היא היותו של שוק הסחורות, ובעיקר המתכות, שוק ספקולטיבי המאופיין בתנודתיות גבוהה. ייתכן שבטווח הקצר הכסף ימשיך לעלות, אבל אף אחד לא יכול לתת ערובות לגבי הכיוון בטווח הארוך.

"המסחר בכסף הפך בחודשים האחרונים לספקולציה אחת גדולה, והייתי ממליץ למשקיע הקטן להתרחק מהמתכת. סטיית התקן בכסף היא 60%, וזו תנודתיות גבוהה מאוד. לשם השוואה, סטיית התקן בזהב היא רק כ-17%", מציין ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל. "מחזורי המסחר היומיים בכסף הם של עשרות מיליארדי דולרים - אין ספק שזה לא הביקוש האמיתי למתכת".

מחנה הזדמנות הקנייה

מנגד, יש כאלו הרואים בירידות החדות פאניקה מוגזמת, כשלהערכתם מחירי הסחורות בטווח הארוך ימשיכו לעלות, כך שנקודת הזמן הנוכחית מהווה דווקא הזדמנות השקעה. "הנחת העבודה של משקיעי הסחורות היא, שעל רקע חוסר היציבות בכלכלה העולמית והיעדרו של מטבע חזק ויציב, יימשך המומנטום החיובי בסחורות ובמחיר הכסף בכלל. רק ירידה מתחת ל-25 דולר לאונקיה תשנה מבחינתי את התמונה", אומר פריימן. "טכנית, מדובר בסך הכול בתיקון חזק ובריא, ואני מאמין שנראה שיאים חדשים השנה. בהחלט ניתן להקצות אחוז קטן מהתיק לכסף".

שיקול השקעה ארוך טווח יותר ניתן למצוא בעובדה שמלבד תעשיית התכשיטים, לכסף בניגוד לזהב שימושים רבים יותר בכלכלה הריאלית, למשל בענף האלקטרוניקה, שם הוא נחשב למוליך חום וחשמל טוב. לכן, יש הסבורים שהמשך הביקושים לסחורה ממדינות מתעוררות ישפיע לחיוב, במידה שייווצר מחסור בכרייתו.

אחת הדרכים הפופולריות והפשוטות ביותר להיחשף לסחורות, ובפרט למתכות, היא באמצעות תעודות סל. בארץ קיימת תעודת הסל של תכלית "תכלית סילבר". התעודה אינה מחזיקה פיסית בסחורה, אלא עוקבת אחר החוזה העתידי על הכסף הנסחר בבורסת הסחורות של שיקגו, ונושאת ריבית חצי שנתית. בנוסף לעלויות "גלגול חוזים" המקשים על העקיבה, התעודה מושפעת ממחיר הדולר שכן החוזה נקוב בדולרים.

בחו"ל ניתן למצוא את קרן הסל (ETF) הגדולה ביותר העוקבת אחר הכסף, SLV של iShares, המחזיקה במטילי כסף ובנוסף עוקבת באמצעות חוזים. חשיפה לכסף מכיוון שונה ניתן להשיג דרך קרן הסל SIL, המנסה לעקוב אחר מדד ה-Solactive Global Silver Miners Index שעוקב אחרי 25 חברות כרייה ועיבוד של כסף.

יביאו כסף
 יביאו כסף