לא מבין את מיקרוסופט

איך בדיוק היא מתכוונת לשנות את הרגליהם המקוונים של 662,999,999 משתמשי סקייפ

לפני 3 שנים הצעתי כאן את תיאוריית חוסר האחריות. טענתי הייתה שהסיבה שחברות היי-טק מוכנות להשקיע סכומי-עתק ברכישות שההיגיון שבהן מוטל בספק, היא שמקבלי ההחלטות לעולם לא ידרשו לשאת באחריות לתוצאותיהן.

כך כתבתי אז: "הגורם המשותף לעסקאות הללו ושכמותן הוא גורם חוסר האחריות, לא רק בבחינת ההחלטה הפזיזה שהניעה אותן, אלא גם משום שאף אחד לא קיבל על עצמו אחריות אישית משהתברר גודל הטעות. ככל שידוע לנו, איש לא פוטר בלוסנט בגלל הטעות הקולוסלית של קניית כרומטיס, ואף אחד לא הוזז ממקומו בגלל המחיר המגוחך ששילמה eBay על סקייפ".

כיום, שנים אחר-כך, ההיי-טק העולמי עדיין מתאושש מהמשבר הכלכלי, ועולם כמנהגו נוהג. הכרזת הרכישה של סקייפ על-ידי מיקרוסופט ממשיכה לאשש את התיאוריה.

אני אחד מ-663 מיליוני המשתמשים הרשומים של סקייפ. הרכישה שלה לא תשנה כלום ביחס שלי למיקרוסופט. כהרגלי, אשתמש בסקייפ מדי פעם, אבל אמשיך להשתמש ב-Office באדיקות; את חיפושיי ברשת אערוך בגוגל; מערכת ההפעלה של מיקרוסופט לטלפונים סלולריים, WP7, עדיין תיחשב בעיניי כניסיון הרואי מעניין אך לא אטרקטיבי, ושיתוף הפעולה האסטרטגי בין נוקיה למיקרוסופט עדיין נראה לי כמאמץ פתטי ולא רלבנטי, בטח שלא למיליוני המשתמשים בסקייפ.

במילים אחרות, קשה לי לראות מה סקייפ יכולה לעשות עבור מיקרוסופט שיגרום למשתמש פשוט כמוני לשנות משהו מהרגליו המקוונים. ואני מנחש ש-662,999,999 המשתמשים האחרים של סקייפ ינהגו כמוני.

"חלילה לי מלפגוע בכל העושים במלאכה שישבו ודנו בכובד ראש בשוויי השוק, במכפילים, בתוספת עתידית לערך המניה ועוד כהנה וכהנה. אין לי ספק, שישבו החברים המכובדים ועשו מלאכתם נאמנה. אבל, ברור לי לחלוטין שהם ידעו שאיש לא יבוא אליהם בטענות אחרי שנתיים או שלוש כשיתברר גודל הטעות".

כך כתבתי לפני 3 שנים, והוספתי כי הרכישות הנדיבות האלה תמיד עושות שימוש בכסף של אחרים, כלומר כספי הציבור. אבל, במקרה של מיקרוסופט יש כאן כנראה גורם נוסף, ולא פחות חשוב, ששמו סטיב באלמר.

כזכור, בשנת 2010 קיצץ הדירקטוריון של מיקרוסופט בבונוס השנתי של באלמר בטענה שכשל בניסיונותיו לחדור לעולם הסלולר, וכן שלא הציג מספיק חדשנות. מעמדו הפיננסי של באלמר, שהונו האישי נאמד ב-10 מיליארד דולר, לא ממש נפגע מהקיצוץ בבונוס, אבל ההשפלה הפומבית הזו עשתה את שלה, וכנראה היא זו שגורמת לו לבצע מהלכים אגרסיביים ולהמר בגדול. השבוע חזינו במהלך כזה, שעומד לעלות למיקרוסופט 9 מיליארד דולר. מעניין מה יגיד על-כך הדירקטוריון של באלמר 5 שנים מהיום.

הגיבורים האמיתיים של המהלך הזה הם מנהלי הקרן סילבר לייק. הם חזו בכישלון eBay, שהעניקה אקזיט ראשון לסקייפ, רכשו ממנה את חברת הטלפוניה האינטרנטית והעניקו למנהליה את האקזיט השני שלהם. הם ידעו היטב כיצד למנף את ההיסטריה של מיקרוסופט על-מנת לייצר ערך פנטסטי למשקיעים שלהם ולהעניק לסקייפ את האקזיט השלישי בתולדותיה הקצרים, פחות מ-10 שנים. האם תייצר סקייפ אקזיט רביעי? ימים יגידו.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.