ורטהיים: "אין לי אפשרות להכניס כסף לחברה"

כך אמר היום בעל השליטה למחזיקי האג"ח של אינספייר ■ ל"גלובס" נודע כי לחברה הפרטית שבאמצעותה מחזיק ורטהיים באינספייר חוב של כ- 55 מיליון שקל למערכת הבנקאית

כולנו באותה סירה, וחולמים שהחברה תצא ביום אחד מהמצב שנקלעה אליו. אין לי אפשרות להכניס כרגע כסף לחברה ואין לי מה להציע". כך אמר היום (א') אבי ורטהיים באסיפת האג"ח אותה קיימה אינספייר שבבעלותו, על רקע הצעתו מסוף השבוע שעבר להמיר חוב של 72 מיליון שקל, במניות החברה ששווין נאמד במיליוני שקלים בודדים, "תספורת" של 95% מהחוב.

הטענה של ורטהיים, לפיה אין ביכולתו להכניס כסף לחברה, מקבלת משנה תוקף מבדיקת "גלובס" שממנה עולה כי ל-ורטהיים עצמו יש חוב כבד לבנקים. ורטהיים מחזיק במניות אינספייר באמצעות החברה הפרטית אורוור, הנמצאת בבעלותו, כשאת השכר לו הוא זכאי מאינספייר - כ-125 אלף שקל לחודש ב-2010 - הוא מעביר כדמי ניהול לחברה זו.

ככל הידוע, חובותיה של אורוור, ככל הנראה לבנק הפועלים, עומדים על כ-55 מיליון שקל. אינספייר עצמה חייבת למערכת הבנקאית 54 מיליון שקל ("סולו") ועוד 08 מיליון שקל לקרן המנוף אוריגו.

ורטהיים רכש את השליטה באינספייר (שהונפקה כקרן הון סיכון תחת השם שדות מו"פ) בשנים 2002-2003 בהשקעה של כ-20 מיליון שקל נטו. ב-2006 יצא ורטהיים בהצעת רכש לכ-10% ממניות החברה לפי שווי של 127 מיליון שקל, ובמאי 2007, ביצעה אינספייר הנפקת זכויות, שבה השקיע ורטהיים באמצעות אורוור כ-20 מיליון שקל נוספים בחברה.

באסיפת האג"ח שהתקיימה היום במרומי מגדל המשרדים "משה אביב" בר"ג - בסמוך למשרדיה של חברת ההשקעות המשגשגת אלוני-חץ שבה משמש ורטהיים כיו"ר ואף מחזיק מניות ששווי השוק שלהן 28 מיליון שקל - חזרה החברה על הצעתה להמרת חוב בשווי 72 מיליון שקל הצפוי להיפרע בתשלום אחד, בעוד שנה וחצי, למניות שיהוו לאחר הקצאתן כ-40.3% מהון המניות של החברה. אינספייר נסחרת היום בשווי של 7.7 מיליון שקל בלבד, כך שעל פי ההצעה יקבלו לידם מחזיקי האג"ח מניות בשווי מיליוני שקלים בודדים.

"ההצעה - מתחת לכל ביקורת"

ורטהיים אמר באסיפה כי "ההסדר לא מייצר מזומן אלא מצב שבו יהיה לחברות את אורך הזמן לחזור לעצמן. אם נושה מובטח יאבד את הסבלנות וימשוך את השטיח אז אין לנו כלים להתמודד עם המצב הזה. זה הסיכון שאנו נמצאים בו וכתוצאה מכך גם מחזיקי האג"ח".

התגובות להסדר מצד מחזיקי האג"ח, ובהם בתי ההשקעות כלל והראל, היו קשות. "זה נשמע הזוי, אתה מבקש שנשקיע בחברה שכאילו היא שווה 200 מיליון שקל - זאת הצעה מבישה", אמר אחד המשתתפים באסיפה. המשקיעים אף ביקשו מ-ורטהיים להכניס את היד לכיס, ואחד מהם התבטא כי "אפשר למחוק את הבושה אם בעל השליטה יביא כסף מהבית. בהיקפים כאלה לא היה הסדר שבעל השליטה לא הכניס הון, ההצעה שלך היא מתחת לכל ביקורת".

ורטהיים לא התרגש והבהיר בנימוס שלא יביא יותר כסף מהבית. "אם נגיד לבנק שהחוב שלו בסכנה - אז החוב שלכם בסכנה", הזהיר. האסיפה הסתיימה ללא החלטות אופרטיביות, ובהמשך יחליטו המחזיקים האם לדרוש פירעון מיידי, למנות נציגות שתדון עם החברה בתנאי ההסדר, או לא לעשות דבר ולקוות שמצב החברות הבנות ישתפר עד מועד פירעון האג"ח, בנובמבר 2012.

אינספייר ו-ורטהיים הידרדרו למצב הנוכחי לאחר הפסד של 218 מיליון שקל בשנים 2008-2010. ההחזקות בחברות הבנות, ובהן רבינטקס ותדירגן, משועבדות לבנקים ולקרן אוריגו, וגופים אלה אף צריכים לתת את אישורן לביצוע ההסדר הנוכחי, כך שלחברה לא נותר מה להציע למחזיקי האג"ח, מלבד מניות.