כולם מדברים על דנה אינטרנשיונל

למה אנחנו מתעניינים יותר בתחרות שהודחנו ממנה, מאשר בשעשועון חדש מבית ארז טל

העובדה שדנה אינטרנשיונל לא צלחה לגמר האירוויזיון בשבת לא ממש הפתיעה אף אחד. מה שכן עשוי לבוא כהפתעה היא העובדה שהאירוויזיון, בשנתו ה-56, עדיין מעורר עניין במדיה החברתית.

אתמול (א') פורסמו כאן נתוני הרייטינג המאכזבים של הערוץ הראשון בגמר האירוויזיון, לפיהם המשדר זכה לשיעור צפייה של 4.6% בלבד - הרבה פחות ממספר הצופים שבהו באותה שעה במשדרים של ערוצים 2 ו-10.

על פניו, הנתון הזה מתבקש כיוון שדנה לא עלתה לגמר, והתחרות במוצאי שבת כללה רק הרכבים לא מוכרים ולעתים אף ביזאריים. אולם, בדיקת נפח השיחה ברשת בימים האחרונים מגלה תופעה מעניינת: תחרות האירוויזיון, ודנה אינטרנשיונל באופן אישי, עוררו יותר שיחות ברשת בסוף השבוע האחרון מאשר התותחים הכבדים קשת - העונה התשיעית של "כוכב נולד" ופרק פתיחת העונה השנייה של "אל תפיל את המיליון".

הגרף המצורף מציג את מספר הדיונים היומי בשבוע האחרון על כל אחד מהתוכניות. ביום חמישי (12 במאי) חצי גמר האירוויזיון היא התוכנית המדוברת ביותר ברשת וממשיכה להוביל גם במוצ"ש, כאשר פעמוני הדינג-דונג של אינטרנשיונל כבר נדמו ולא הייתה שום זווית ישראלית לערב.

אירוויזיון נפח שיחה
 אירוויזיון נפח שיחה

על מנת לנטרל את אזכורי ההדחה של אינטרנשיונל באתרי החדשות, הגרף של האירווזיון כלל רק שיחות בבלוגים, בפורומים, בפייסבוק ובטוויטר. בדיקת יתר התוכניות כללה את כל זירות המדיה החברתית, לרבות טוקבקים לכתבות באתרי חדשות. ועדיין ניכר יתרון ברור לתחרות הזמר, אפילו בהשוואה לפרק ההשקה של "אל תפיל את המיליון".

במילים אחרות, אנשים דיברו ברשת יותר על תחרות זמר שבה ישראל כבר הודחה, מאשר על שעשועון חדש מבית היוצר של קשת וארז טל.

מה ההסבר לפער לכאורה בין הרייטינג לבין היקף הבאזז שלה ברשת? כדי לענות על השאלה זו יש להבין את ההבדל שבין צפייה פאסיבית לאקטיבית בטלוויזיה. השעשועונים המהוקצעים של ערוץ 2 מצליחים אמנם למשוך מדי ערב מאות אלפי צופים, אבל רבים מהם בוהים במסך מבלי באמת לחוש רגשות אמיתיים כלפי המתמודדים. גם אם יש מתח, אין אמוציות.

לעומתם, תוכניות שבהם הצופה מזדהה עם הדמות על המרקע - כפי שקורה בשלבים המאוחרים של תוכניות ריאליטי - מצליחות לסחוט מהצופה רגשות עזים, שבאים לידי ביטוי בשיח סוער ברשת.

נתון נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שלא כל אזכור ברשת על תוכנית מסוימת הוא בהכרח דבר טוב. האירוויזיון, באופן מסורתי, הוא שק חבטות שאנשים נהנים לדבר עליו. צופים ומקטרים. כך היה עוד בימים שבהם התחרות היתה בחזקת "אנחנו נגד כל העולם". פעם קיטרו על זה בבוקר שאחרי בעבודה, היום הרשת נותנת במה לפרסם את הקיטורים האלה, ומאפשרת גם לעקוב ולמדוד אחרי נפח השיחה על האירוויזיון.

אירוויזיון סטאטוסים וציוצים / צלם: פייסבוק
 אירוויזיון סטאטוסים וציוצים / צלם: פייסבוק

רייטינג נמוך אינו בהכרח משקף אדישות. מעט אנשים יחסית ראו את משדרי האירוויזיון בימי חמישי ושבת - אבל עבור רבים מהם זה היה אירוע תקשורתי ששווה לכתוב עליו כמה מילים, אפילו אם זה סטטוס בפייסבוק עוקצני או ציוץ טוויטר בגנותו.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרים במדיה החברתית.